• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Experimental and educational-philosophical study on the development of logical thinking using a logical structure model

Research Project

Project/Area Number 17K04578
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

OTA Akira  玉川大学, 文学部, 教授 (30261001)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平嶋 宗  広島大学, 工学研究科, 教授 (10238355)
林 雄介  広島大学, 工学研究科, 准教授 (70362019)
茅島 路子  玉川大学, 文学部, 教授 (80266238)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords論理的思考 / 三角ロジック / トゥールミン・モデル / ソクラテス的対話 / ソクラテス的方法 / 哲学カフェ / こどもの哲学 / 批判的思考 / トゥールミン / レオナルド・ネルゾン / ワラント / 教育哲学 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to obtain knowledge about logical thinking by considering educational philosophy regarding the development of "logical thinking", and also by experiment of constructing logical thinking with a system based on the logical structure model, i.e. "logical triangular model" proposed in educational engineering。
Throughout the study, we considered the Toulmin model of "discussion", in particular the meaning of its "warrant", and clarified the structure of "the retrospective method of abstraction" in Leonard Leonard's "Socratic method". In addition, a logic construction experiment was conducted with university students as subjects using the logic construction activity and its support environment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、コンピテンシーとしての論理的思考や批判的思考に注目が集まっている。中央教育審議会答申において「学士力」の一つとして提起されたり、教育国際学力到達度調査(PISA)や全国学力調査などでも取り上げられている。論理的思考や批判的思考が何を意味するかは議論のあるところであるが、ある「主張」に対して「根拠」を示し、さらにその根拠が主張を示すことができる「理由づけ」を与えることを求める点は共通している。
本研究は、この点に関して教育哲学的考察を加えるとともに、教育工学的なシステムを用いた実験を通して一定の知見を得ることで、論理的思考や批判的思考の育成に寄与する。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ソクラテス的対話から見た子どもの哲学2020

    • Author(s)
      太田明
    • Journal Title

      玉川大学人文科学研究センター年報『 Humanitas』

      Volume: 11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] レオナルド・レオナルドと〈理性の自己信頼〉(6)2020

    • Author(s)
      太田明
    • Journal Title

      玉川大学文学部紀要『論叢』

      Volume: 60

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] レオナルド・ネルゾンの批判的方法 - レオナルド・ネルゾンと〈理性の自己信頼〉(5)2019

    • Author(s)
      太田明
    • Journal Title

      Humanitas

      Volume: 10 Pages: 13-30

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ソクラテス的対話・教育・民主主義2018

    • Author(s)
      太田明
    • Journal Title

      教育文化政策

      Volume: 5 Pages: 25-31

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] トゥールミン・モデルと三角ロジックにおける〈ワラント〉2018

    • Author(s)
      太田明
    • Journal Title

      Humanitas(玉川大学人文科学研究センター紀要)

      Volume: 9 Pages: 13-23

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] レオナルド・ネルゾンと〈理性の自己信頼〉(4)2018

    • Author(s)
      太田明
    • Journal Title

      論叢(玉川大学文学部紀要)

      Volume: 58 Pages: 147-170

    • NAID

      40021795381

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ソクラテス的対話から見た「子どもの哲学」2019

    • Author(s)
      太田明
    • Organizer
      世界子ども学研究会 第 24 回 研究例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 子ども観のグローバル・ヒストリー2018

    • Author(s)
      村知稔三・佐藤哲也・鈴木明日見・伊東敬祐[編]
    • Total Pages
      293
    • Publisher
      原書房
    • ISBN
      9784562054930
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi