• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Reexamination of the Evaluation of "Modernity" in Postwar Pedagogy

Research Project

Project/Area Number 17K04581
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

GESHI Akira  日本大学, 文理学部, 教授 (00401787)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育学 / 教育哲学 / 教育思想史 / 戦後教育学 / 教育史 / 近代
Outline of Final Research Achievements

The "modern view" in post-war pedagogy was examined. Modernity" has been the goal of Japan since the Meiji era.In the early Showa period, however, it was aspired to transcend the overcoming of modernity. And as Japan made a new start after the WWⅡ, "modernization" again became the goal of the nation. This has continued to have a significant impact on Japanese education to this day. Focusing on the period from around the 1930s to 1960, I examined the disconnection and continuity of the pre-WWⅡ and post-WWⅡ periods with reference to the total war regime.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代での日本では「ポストモダン」の時代を経て、すでに近代とは何かという問題は過去のものとなったと考えられることがある。しかし現代でもなお、海外の先進事例にフォローアップしようという試みもある。つまり「近代化」の問題は未だアクチュアルな問題である。いいかえれば、日本が戦後に再びの出発をする中で、再度の「近代化」が目指されたことが今日にも影響している。そのためにその時期の近代観をあきらかにすることは重要である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 教育学年報11 教育研究の新章2020

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      教育学雑誌

      Volume: 56 Pages: 29-30

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育哲学の現在2020

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 121 Pages: 186-192

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育哲学――批判の後に何が来るのか?2019

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      下司 晶・丸山英樹・濱中淳子・青木栄一・仁平典宏・石井英真・岩下誠編『教育学年報 11 教育研究の新章』

      Volume: 11 Pages: 7-36

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育学の実践性とは何か――教育哲学をめぐって2019

    • Author(s)
      下司 晶他5名
    • Journal Title

      12. 下司 晶・丸山英樹・濱中淳子・青木栄一・仁平典宏・石井英真・岩下誠編『教育学年報 11 教育研究の新章』

      Volume: 11 Pages: 87-96

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育○○学は親学問との関係をどう取り結ぶべきか――西洋教育史をめぐって2019

    • Author(s)
      岩下誠・下司 晶他4名
    • Journal Title

      下司 晶・丸山英樹・濱中淳子・青木栄一・仁平典宏・石井英真・岩下誠編『教育学年報 11 教育研究の新章』

      Volume: 11 Pages: 97-107

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育実践の学を追求するとは――教育方法学をめぐって2019

    • Author(s)
      石井英真・下司 晶他4名
    • Journal Title

      下司 晶・丸山英樹・濱中淳子・青木栄一・仁平典宏・石井英真・岩下誠編『教育学年報 11 教育研究の新章』

      Volume: 11 Pages: 185-197

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科学への一歩を踏み出す――教育行政学をめぐって2019

    • Author(s)
      青木栄一・下司 晶他4名
    • Journal Title

      下司 晶・丸山英樹・濱中淳子・青木栄一・仁平典宏・石井英真・岩下誠編『教育学年報 11 教育研究の新章』

      Volume: 11 Pages: 273-283

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国との比較を通して研究の連携へ――比較教育学をめぐって2019

    • Author(s)
      丸山英樹・下司 晶他4名
    • Journal Title

      下司 晶・丸山英樹・濱中淳子・青木栄一・仁平典宏・石井英真・岩下誠編『教育学年報 11 教育研究の新章』

      Volume: 11 Pages: 373-385

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 環境の変化にどう対峙するのか――高等教育論をめぐって2019

    • Author(s)
      濱中淳子・下司 晶他4名
    • Journal Title

      下司 晶・丸山英樹・濱中淳子・青木栄一・仁平典宏・石井英真・岩下誠編『教育学年報 11 教育研究の新章』

      Volume: 11 Pages: 439-451

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 〈教育思想史〉の誕生2―ペスタロッチと英米教育思想史2018

    • Author(s)
      相馬伸一・下司 晶・椋木香子・髙宮正貴・岸本智典・眞壁宏幹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 118-124

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師教育の改革動向をどううけとめるか2018

    • Author(s)
      勝野正章・酒井朗・牛渡淳・丸山和昭・下司 晶
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 85-1 Pages: 51-58

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 〈教育思想史〉の誕生――日本とドイツ2017

    • Author(s)
      相馬伸一・下司 晶・鈴木 宏・日暮トモ子・尾崎博美・塩見剛一
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 26 Pages: 107-113

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 若手方法論ワークショップの記録2017

    • Author(s)
      本田由紀・下司 晶・生澤繁樹・岩下誠・徳久恭子・川口俊明・石黒格・森一平・藤江康彦
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 84-3 Pages: 96-112

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学び続ける教員」を教育学で育てる――中央教育審議会答申「これからの学校教育を担う教員の資質能力の向上について」(2015)の批判的検討2017

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      教育学雑誌

      Volume: 54 Pages: 17-34

    • NAID

      130008023418

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教育学のフロイト受容を問いなおす2019

    • Author(s)
      下司 晶・須川公央・須川公央・波多野名奈・宮澤康人・安道健太郎・櫻井歓・後藤悠帆
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際交流から今後の教育哲学のあり方を考える2019

    • Author(s)
      室井麗子・下司 晶・平石晃樹・広瀬悠三・上野正道
    • Organizer
      教育哲学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 〈教育思想史〉の誕生(3) フランスにおける成立とドイツにおける展開2018

    • Author(s)
      相馬伸一・下司 晶・尾崎博美・河野桃子・綾井桜子
    • Organizer
      教育思想史学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングの教育社会学2018

    • Author(s)
      井上義和・小方直幸・濱中義隆・下司 晶
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会 課題研究Ⅲ,
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教育哲学・教育思想研究をどう進めるか?2017

    • Author(s)
      下司 晶
    • Organizer
      日本教育学会若手会員のための方法論ワークショップ理論・思想部会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 課題研究Ⅰ 教師教育の改革動向をどう受け止めるか2017

    • Author(s)
      報告:牛渡 淳・丸山和昭・下司 晶、司会:勝野正章・酒井 朗
    • Organizer
      報告日本教育学会第76回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 〈教育思想史〉の誕生(2)――ペスタロッチと英米教育思想史2017

    • Author(s)
      企画・司会:相馬伸一・下司 晶、報告:椋木京子・髙宮正貴・岸本正典、指定討論:真壁宏幹
    • Organizer
      教育思想史学会第27回大会コロキウム2
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 企画:下司 晶・小野文生・生澤繁『教育哲学研究』に投稿する前に――査読制度を通して「教育哲学とは何か」を考える2017

    • Author(s)
      企画:下司 晶・小野文生・生澤繁樹、報告:下司 晶・井谷信彦・平田仁胤、指定討論者:松浦良充、司会:小野文生・生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第60回大会ランチタイムセッション
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] いま、教育と教育学を問い直す――教育哲学は何を究明し、何を展望するか2019

    • Author(s)
      森田尚人・松浦良充(編)、松浦良充・森田尚人、今井康雄、矢野智司、松下良平、山名淳、小玉重夫、 下司 晶、小野文生(著)
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798915297
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育 改訂二版2019

    • Author(s)
      井ノ口淳三)編)、三輪定信、井ノ口淳三、宮島秀光、下司 晶、徳久正直、広瀬信、山崎雄介、徳本達 夫、山口和孝(著)
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762030031
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育学年報 11 教育研究の新章2019

    • Author(s)
      下司 晶・丸山英樹・濱中淳子・青木栄一・仁平典宏・石井英真・岩下誠編
    • Total Pages
      468
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      4866860073
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育思想事典 増補改訂版2017

    • Author(s)
      教育思想史学会編
    • Total Pages
      885
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      4326251220
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi