• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing the workshop to promote the self-expression and cooperation of the foreign children

Research Project

Project/Area Number 17K04585
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionAsahi University

Principal Investigator

Matsui Kaori  朝日大学, 保健医療学部, 准教授 (70421237)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 今井 裕之  関西大学, 外国語学部, 教授 (80247759)
吉田 達弘  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (10240293)
石田 喜美  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (00612996)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords多文化・多言語 / 社会文化的アプローチ / ドラマ / 海外につながる子ども / 自己表現 / 共同体 / ドラマ活動 / アート / ZPD / 多言語・多文化 / リテラシー
Outline of Final Research Achievements

This research was conducted to develop the drama workshop program for linguistically and culturally diverse children, based on the socio-cultural approach and performance psychology. The purpose of the drama workshop is fostering their literacy and reducing their anxiety leading to establishment of relation to others. Through the several promoting the drama activities at Japanese class at school and after-school activities, we summed up them and made
application examples. We also discuss how the teacher can apply drama technique in the subject learning under multilingual and multicultural situation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的、社会的な意義は次の3点である。1)ドラマを応用した教育を提案する中で、従来の研究射程 に入っていなかった、学校におけるドラマを媒介とした教科教育や、リテラシー教育の可能性を導いた。2)研究の場として、学校以外に放課後活動も対象とし、学校教員のほか、地域の指導員や市民ボランティアの協力も得たことから、外国人の子ども達の教育を地域で支えるための事例を提示できた。3)外国人の子ども達だけでなく、日本人の子どもとその保護者が共に参加したことにより日本人の子ども達にとっての学びの有効性も確認できた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] 海外にルーツがある子ども達の教育における市民サポーターの役割-瑞穂市外国人児童生徒支援員の支援方法に焦点をあてて-2018

    • Author(s)
      松井かおり
    • Journal Title

      朝日大学一般教育紀要

      Volume: 第43号 Pages: 1-10

    • NAID

      120006627731

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 海外にルーツを持つ子ども達の言語・生活調査報告-瑞穂市の放課後日本語補習教室における事例から-2017

    • Author(s)
      松井かおり
    • Journal Title

      朝日大学一般教育紀要

      Volume: 42 Pages: 51-64

    • NAID

      120006463019

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「多文化・多言語活動が創るわたしのことば、私たちのことば」2019

    • Author(s)
      松井かおり
    • Organizer
      日本質的心理学会第16回大会(東京都)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「私たちのことばを創る協同的な振り返り-PIEプロジェクトの振り返り会を通して」2019

    • Author(s)
      松井かおり
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 海外にルーツがある子ども達が参加する英語授業における教師の思考2018

    • Author(s)
      松井かおり
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] フィールドワーク科目における 外国人児童生徒等教育に関わる教員養成充実化の試み:留学生共同ワークショップとフィールドワークとを組み合わせた授業実践の事例から2018

    • Author(s)
      石田喜美、半沢千絵美、河野俊之
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 英語授業という場の制約を越えたコミュニケーション環境の創造をめざして2017

    • Author(s)
      松井かおり
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] How do plays change less-confident English learners to be fully- participating communicators in a multicultural multilingual situation?2017

    • Author(s)
      kaori Matsui
    • Organizer
      2017 ALAK International Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 『演劇ワークショップでつながる子ども達 多文化・多言語社会に生きる』2020

    • Author(s)
      (編著)松井かおり (著)田室寿見子
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      成文堂
    • ISBN
      9784792380830
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『教育方法・技術論-主体的・対話的で深い学びに向けて-』2018

    • Author(s)
      齋藤義雄(編)梶原郁郎,内山仁,佐久間敦史,岩本泰,武市久美, 松井かおり,勝田映子,丸林実千代,立川泰史,龍崎忠,黒川哲也,福岡亮治,宇都宮明子,北川剛司,窪田知子, 太田誠,三品陽平, 矢部玲子
    • Publisher
      大学図書出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『全国大学国語教育学会公開講座ブックレット インクルーシブ教育とアクティブラーニング-教室の中の多様性・多言語・多文化と授業づくり-』2018

    • Author(s)
      原田大介,稲田八穂, 宮本郷子, 永田麻詠, 石田喜美,妹尾知昭,羽田野真帆, 松井かおり
    • Total Pages
      75
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] DIET(Drama in Education for Teachers and all students)プロジェクト22018

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] DIET(Drama in Education for Teachers and foreign children)プロジェクト2017

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi