• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The significance of moral education theory based on John Dewey's theory of reflective thinking

Research Project

Project/Area Number 17K04586
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionSugiyama Jogakuen University

Principal Investigator

HAYAKAWA Misao  椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (50183562)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords反省的思考 / 反省的道徳 / コールバーグの道徳的発達論 / 加速化させる道徳的発達 / 深い学びとしての探究学習 / 創造的民主主義 / コミュニケーションと探究の融合 / 問題解決学習 / 探究学習 / 分団式動的教育 / 独創教育 / 生活による学習 / 発見学習 / 大正自由教育 / 児童中心主義教育 / 課題解決学習 / 探究学習の理想 / 協働的・概念的・道徳的学習 / L. コールバーグ / 道徳的発達 / 認知段階 / 発達の加速化 / 文脈的相対主義批判 / 原理に根ざした思考 / 理想的な役割取得 / 究極的な第7段階 / 道徳的関心 / 道徳的熟慮 / 道徳的判断 / 道徳的自己形成 / 行動的な総合的知性としての道徳 / 社会的関心の拡張 / ジョン・デューイ / 道徳教育 / 反省的協働的道徳 / 深い民主主義
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research project is to clarify the structure of John Dewey’s “reflective morality” with special reference to the role of reflective thinking and moral education. This project aims to search for the influence of the role of reflective morality upon the educational reform and school education in our country. It also promotes an inquiry into the impact of Dewey’s reflective morality upon the student-centered learning and moral education. A comparative analysis of the moral theory of Dewey and L. Kohlberg and a historical analysis of the acceptance of Dewey’s theory of reflective thinking in our country during the 20th century will be conducted.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、ジョン・デューイの「反省的道徳」教育理論の特徴と課題を検討することにより、21世紀に求められる探究教育理論を構築することを目的とする。この研究により、現代学校教育改革の焦点となっている「主体的な学習」や「考え、議論する道徳」の理論や実践への示唆を、デューイの反省的道徳教育理論から得ることをめざす。また、デューイの反省的道徳教育理論の特徴を明らかにするために、コールバーグの道徳性発達理論との比較考察や、わが国における問題解決学習理論の系譜を考察することにより、21世紀の探究教育理論の可能性を探る。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] コールバーグによるデューイ道徳理論の評価についての考察2019

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第60号 Pages: 41-50

    • NAID

      40022133135

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「デューイの「反省的道徳」論の現代的意義」2018

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      『日本デューイ学会紀要』

      Volume: 59 Pages: 71-80

    • NAID

      40021720236

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「デューイ・スクール シカゴ大学実験学校:1896-1903」2018

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      『教育学研究』

      Volume: 85巻第2号 Pages: 220-223

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] デューイの実験的探究と二一世紀の教育2017

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 58 Pages: 139-147

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「コールバーグによるデューイ道徳理論の評価についての考察」2018

    • Author(s)
      早川 操
    • Organizer
      日本デューイ学会第62回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] デューイの「反省的道徳」論の現代的意義2017

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本デューイ学会第61回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 民主主義と教育の再創造ーデューイ研究の未来へー2020

    • Author(s)
      日本デューイ学会
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251476
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] プラグマティズムを学ぶ人のために2017

    • Author(s)
      井上 弘貴、伊藤 邦武、冲永 宜司、加賀 裕郎、宮崎 宏志、小口 裕史、新 茂之、早川 操、松下 晴彦、柳沼 亮太、江川 晃、浜野 研三、笠松 幸一、苫野 一徳、藤井 千春、高頭 直樹
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      世界思想社
    • ISBN
      9784790716983
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 椙山女学園大学教育学部・大学院ホームページ

    • URL

      http://www.edu.sugiyama-u.ac.jp/staffs/index2.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi