• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Retrospect and Prospect of Curriculum Development in Japan in relation to 'Capital' Involved

Research Project

Project/Area Number 17K04593
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMukogawa Women's University

Principal Investigator

YANO Hirotoshi  武庫川女子大学, 教育学部, 教授 (80182393)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小柳 和喜雄  奈良教育大学, 教職開発講座, 教授 (00225591)
木原 俊行  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)
田村 知子  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (90435107)
森 久佳  大阪市立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (00413287)
深見 俊崇  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80510502)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsカリキュラム開発 / 研究開発学校 / 専門職資本 / professional capital / 意思決定 / 教師文化 / 人的資本 / 社会関係資本 / 意思決定資本 / 学校のエートス / 学校を基盤としたカリキュラム開発 / 教育課程特例校
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on the curriculum development in three Ministry-appointed pilot schools and the data gathered from the interviews made with the school teachers have been analyzed according to the framework of 'professional capital.' The main findings of this study include the centrality of integrated study in their whole school curriculum. The design and implementation of integrated study is a core of teachers’ activities.
The three schools are successful in building a mechanism of forming teachers’ individual and collective professional capacities which includes a high level of teachers’ initiative, motivation, ingenuity, and judgment. They are also successful in sharing their capacities and passing them to their next generations. It is possible to describe the formation of teachers’ capacities as a process of professional capital movement. In conclusion, sustainable curriculum development in a school is a forming process of teachers’ professional capital.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、第一に日本の学校におけるカリキュラム開発の特徴を把握するために、国により指定された研究開発学校としての経験に注目し、自発的に展開されるカリキュラム開発が学校づくりに大きく寄与していることを明らかにしたこと、第二に、そうした学校でみられる教師の文化やエートスの形成を動態的に解釈するうえで、専門職資本(professional capital)という概念を適用することが可能であり、しかも有効であることを、事例をとおして実証的に明らかにし得たところにある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 研究開発学校におけるカリキュラム開発の経験ー教師の専門職資本の形成に注目してー2020

    • Author(s)
      矢野裕俊、田村知子、森久佳、廣瀬真琴、深見俊崇、小柳和喜雄、木原俊行
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 29 Pages: 29-42

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育委員会指導主事による校内研修のコンサルテーションの現状と課題2020

    • Author(s)
      木原俊行、島田希
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要(総合教育科学)

      Volume: 5 Pages: 123-132

    • NAID

      120006894308

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師のレジリエンス形成を促す研修プログラムの開発と試行2020

    • Author(s)
      深見俊崇、木原俊行、小柳和喜雄、島田希
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 43 Pages: 177-180

    • NAID

      130007814558

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職大学院と教育委員会と学校のパートナーシップの研究2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要(人文・社会科学)

      Volume: 68(1・2) Pages: 221-231

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメント遂行における看過に関する研究2018

    • Author(s)
      小柳 和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要(人文・社会)

      Volume: 67-1 Pages: 191-200

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] NCLB法以後の米国における州スタンダードとアセスメントをめぐる推移とその問題点2018

    • Author(s)
      矢野、裕俊
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 28 Pages: 19-28

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業におけるICT活用とカリキュラム・マネジメント2018

    • Author(s)
      小柳、和喜雄
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 261 Pages: 38-41

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] カリキュラムマネジメント(3)~授業と組織をつなぐマネジメント2017

    • Author(s)
      田村, 知子
    • Journal Title

      FORWARD

      Volume: 45 Pages: 24-27

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 研究開発学校におけるカリキュラム開発の経験ー教師のprofessional capitalの形成に注目してー2019

    • Author(s)
      矢野裕俊、田村知子、森久佳、廣瀬真琴、深見俊崇、小柳和喜雄、木原俊行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「コース・オブ・スタディ(Course of Study)」の観点からみたわが国の「学習指導要領」の原理的性格をめぐる諸課題2019

    • Author(s)
      森久佳
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] デューイ実験学校における教師教育の展開と教職の専門性をとらえる視点2019

    • Author(s)
      森久佳
    • Organizer
      日本デューイ学会第63回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教師のレジリエンス形成を支援するフレームワークの検討2019

    • Author(s)
      深見俊崇、木原俊行、小柳和喜雄、島田希、廣瀬真琴
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] School-based Curriculum Development2018

    • Author(s)
      森 久佳、矢野 裕俊、田村 知子、深見 俊崇
    • Organizer
      6th World Conference of the International Association for the Advancement of Curriculum Studies
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] NCLB法下の米国でのカリキュラム改革と公教育の動向2017

    • Author(s)
      矢野、裕俊
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 質問紙調査に見る小中一貫教育実践校教員の教職アイデンティティ2017

    • Author(s)
      小柳, 和喜雄
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学校を基盤としたカリキュラム開発に資する学校長の役割と学び2017

    • Author(s)
      島田, 希、木原, 俊行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 現代カリキュラム研究の動向と展望2019

    • Author(s)
      日本カリキュラム学会編
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804514
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 改訂新版 教職をめざす人のための教育課程論2019

    • Author(s)
      古川 治、矢野 裕俊、森久佳、白銀夏樹、前田洋一、井藤元、伊藤文一、上野史郎、湯浅恭正、安藤福光、新井肇、八木眞由美、趙卿我、五百住満、鈴木清稔
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830624
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 授業研究のフロンティア2019

    • Author(s)
      吉崎静夫、村川雅弘、木原俊行、姫野完治、浅田匡、永田智子、田口真奈、田村知子、島田希、有本昌弘、田中博之、黒神晴夫、深見俊崇
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085576
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 学校管理職養成講座 スクールリーダー育成のための12講2018

    • Author(s)
      学校管理職養成研究会編(篠原清昭、中村裕幸、平澤紀子、 田村知子)
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083770
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 国語科教育における理論と実践の統合2018

    • Author(s)
      鶴田, 誠司、山本, 隆春、木原, 俊行ほか
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教師教育研究ハンドブック2017

    • Author(s)
      新井, 保幸、佐藤, 千鶴、木原, 俊行ほか
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027352
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi