• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Articulation of Preschool and Primary School in France and Switzerland

Research Project

Project/Area Number 17K04604
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Fujii Hodaka  筑波大学, 人間系, 教授 (50238531)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords幼小接続 / スイス / フランス / 幼児教育 / 義務化 / 幼児教育の義務化 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

This study examines articulation of preschool education and primary education in Switzerland and France from the viewpoint of the compulsory education. In Switzerland, elementary education for 8 years including schooling from age 4 was institutionalized in 2007, and also in France, compulsory education from the age of 3 was introduced in 2020. Although there are differences in the background of reform between the two countries, we can find the same logic on the importance of preschool education which affect on the primary education. Compulsory education from age of 3 or 4 is institutionalized based on the principle of equal opportunity, with particular emphasis on language education. It is based on the perspective of preparation for the primary education rather than holistic one of early child hood education and care.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、幼小接続のあり方を幼児教育の義務化の観点からとらえ直す点にある。フランス語圏に限定しても、広くヨーロッパに目を転じても、幼児教育・保育の義務化は近年の大きな動向である。ただし、北欧などでは、ホリスティックな保育の義務化という形で進んでおり、本研究の対象となるフランス語圏の就学準備的性格の強い義務化とは基本理念が異なるようにも見える。両者の成果の検討も含めて、本研究はそうした比較研究の一助としての意義があると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] OECDのキー・コンピテンシーの理論的根拠に関する一考察(3)―「コンピテンシー」に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      藤井穂高
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 44(1) Pages: 49-62

    • NAID

      120006772033

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フランス2019

    • Author(s)
      佐々木織江・藤井穂高
    • Journal Title

      「次世代の学校」実現に向けた教育長・指導主事の資質・能力向上に関する調査研究報告書

      Volume: 1

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] OECDのキー・コンピテンシーの「理論的根拠」に関する一考察(2)-「省察性」に焦点を当てて2018

    • Author(s)
      藤井穂高
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 53-1 Pages: 1-16

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] OECDのキー・コンピテンシーの理論的根拠に関する一考察2017

    • Author(s)
      藤井穂高
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 42-2 Pages: 1-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Book] 海外教科書制度調査研究報告書2020

    • Author(s)
      二宮皓、下村智子、新井浅浩、藤井穂高、長島啓記、渡邊あや、嶺井明子、金龍哲、鴨川明子、細野二郎
    • Total Pages
      446
    • Publisher
      教科書研究センター
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 現代フランスの教育改革2018

    • Author(s)
      赤星まゆみ、綾井桜子、池田賢市、岩崎久美子、岩橋恵子、上里正男、上原秀一、大津尚志、大場淳、坂倉裕治、坂本明美、鈴木規子、園山大祐、夏目達也、藤井穂高、細尾萌子、堀内達夫、松原勝敏
    • Total Pages
      362
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750346168
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 世界の学校と教職員の働き方2018

    • Author(s)
      新井聡、植田みどり、上原秀一、大津尚志、岸本睦久、京免徹雄、坂野慎二、佐藤仁、菅尾英代、高谷亜由子、辻野けんま、西山久子、日暮トモ子、藤井穂高、藤平敦、藤原文雄、古阪肇、松本麻人
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761923822
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi