• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comprehensive Study on Inclusion and Exclusion in Inclusive Education

Research Project

Project/Area Number 17K04608
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

KOKUNI YOSHIHIRO  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (60317617)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 星加 良司  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (40418645)
堀 正嗣  熊本学園大学, 社会福祉学部, 教授 (60341583)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsインクルーシブ教育 / 障害学 / 排除と包摂 / 教育史 / 障害の社会モデル / 排除 / 包摂 / 特別支援教育 / アドボカシー / 統合教育 / インクルージョン / 教育学 / 包摂と排除
Outline of Final Research Achievements

The following points were made clear through this research grant. First, we have historically clarified the logic of inclusion and exclusion of handicapped children. We research the general history after 1945. Also we clarified good practice in the past by focusing on the struggle against mandatory schooling for children with disabilities. Second, we developed basic data on good practice in contemporary educational practice by conducting on-site surveys and interviews of several cases. Third, we conducted theoretical research on inclusive education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、歴史研究としての新規性として、「障害児」の包摂と排除にかかわる通史的理解を更新するとともに、養護学校義務化反対運動における教育の思想を包括的に描きだした点にある。また、現代のインクルーシブ教育の好事例についての基礎的資料収集を果たした。さらに共生の思想に基づくインクルーシブ教育の理論的な展開においても新たな貢献を果たした。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (26 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] インクルーシブ社会の実現と大学の役割 : 教育研究拠点形成に向けた道程2023

    • Author(s)
      星加 良司
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科附属バリアフリー教育開発研究センター活動報告

      Volume: 7 Pages: 2-3

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育の課題2023

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Journal Title

      連合総研レポート : 資料・情報・意見

      Volume: 36 (1) Pages: 15-18

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どものメンタルヘルスと「子どもアドボカシー」2022

    • Author(s)
      堀 正嗣
    • Journal Title

      都市問題

      Volume: 113 (2) Pages: 28-33

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 招待講演 いま,学校で起きていること : 「発達障害児」が増えている背景2022

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Journal Title

      子どもの心とからだ = Journal of Japanese Society of Psychosomatic Pediatrics : 日本小児心身医学会雑誌

      Volume: 30(4) Pages: 450-452

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校の役割とは何か2021

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Journal Title

      日本教育学会大會研究発表要項

      Volume: 80 Pages: 159-160

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] パラリンピックの「教育的意義」とは2021

    • Author(s)
      星加良司
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 50 (4) Pages: 3-7

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 労働市場内の包摂性の評価に関する研究2021

    • Author(s)
      星加良司・西田玲子
    • Journal Title

      経済分析

      Volume: 203 Pages: 312-342

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルージョンの課題としての「マジョリティ性の壁」2021

    • Author(s)
      星加良司
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科附属バリアフリー教育開発研究センター活動報告

      Volume: 6 Pages: 3-4

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「分ける教育」はどのように生まれ、そしてどこへ進んでいくのか2021

    • Author(s)
      堀正嗣
    • Journal Title

      福祉労働

      Volume: 171 Pages: 47-55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] すべての子どもと教職員の尊厳を守るために : インクルーシブ教育の議論を手がかりとして (特集 「教員の働き方改革」考 : みんなの学校をめざして)2020

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Journal Title

      福祉労働

      Volume: 166 Pages: 10-18

    • NAID

      40022211475

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 図書紹介、田部 絢子、髙橋 智 著『発達障害等の子どもの食の困難と発達支援』2020

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 87(2) Pages: 261-262

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 研究環境における多様性のためのアンケート調査報告 : 障害・ジェンダー・セクシュアリティと若手研究者2020

    • Author(s)
      星加良司
    • Journal Title

      調査と資料

      Volume: 124 Pages: 1-34

    • NAID

      120006839460

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもアドボカシーとは2020

    • Author(s)
      堀正次
    • Journal Title

      世界の児童と母性

      Volume: 7,12 Pages: 7-12

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] すべての子どもと教職員の尊厳を守るために : インクルーシブ教育の議論を手がかりとして2020

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Journal Title

      福祉労働

      Volume: 166 Pages: 10-18

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 柳田國男の教育論とその継承 : 成城学園初等学校の柳田社会科における教師たちの回想に焦点をあてて2019

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Journal Title

      民俗学研究所紀要

      Volume: 43 Pages: 1-26

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 自立した学び手を育てる2019

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 33 Pages: 38-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 対談 子どもの安全安心と生の保障 : 危険を冒す権利とリスクの回避をめぐって2019

    • Author(s)
      星加良司
    • Journal Title

      教育と文化

      Volume: 94 Pages: 31-50

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 旅行業における「同伴者の同行」という条件付与の不当性 : 障害者差別解消法の課題2019

    • Author(s)
      星加良司
    • Journal Title

      障害法

      Volume: 3 Pages: 97-117

    • NAID

      40022072578

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 立生活センターによる地域移行支援のプロセスと意義 : 大阪市内CILへのインタビュー調査から2019

    • Author(s)
      堀正嗣
    • Journal Title

      社会福祉研究所報

      Volume: 47 Pages: 87-109

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「対談 子どもの安全安心と生の保障:危険を冒 す権利とリスクの回避をめぐって2019

    • Author(s)
      星加良司
    • Journal Title

      教育と文化

      Volume: 94 Pages: 31-56

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「心のバリアフリー」に求められる視点2018

    • Author(s)
      星加良司
    • Journal Title

      リハビリテーション

      Volume: 609 Pages: 25-29

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 自立生活センターによる地域移行支援のプロセスと意義――大阪市内CILへのインタビュー調査から2018

    • Author(s)
      堀正嗣
    • Journal Title

      社会福祉研究所報

      Volume: 47 Pages: 87-109

    • NAID

      120006788549

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子ども権利に関する国内人権機関の独立性と機能――英国・北欧・カナダを対象とする比較研究2018

    • Author(s)
      堀正嗣
    • Journal Title

      海外事情研究

      Volume: 46 Pages: 91-122

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 合理的配慮と医学モデルの影2018

    • Author(s)
      星加良司
    • Journal Title

      障害学研究

      Volume: 13 Pages: 125-138

    • NAID

      40021589622

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 知識がつながり、人とつながる : 綾屋紗月さんに聞く2017

    • Author(s)
      星加良司
    • Journal Title

      支援

      Volume: 7 Pages: 73-89

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 奥平康照『山びこ学校のゆくえ : 戦後日本の教育思想を見直す』2017

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Journal Title

      日本教育史研究

      Volume: 36 Pages: 183-187

    • NAID

      40021336453

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 戦後教育史 : 貧困・校内暴力・いじめから、不登校・発達障害問題まで2023

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      中央公論新社
    • ISBN
      9784121027474
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「共に生きる教育」宣言2022

    • Author(s)
      堀正嗣
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784759220438
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「社会」を扱う新たなモード : 「障害の社会モデル」の使い方2022

    • Author(s)
      星加良司(飯野由里子・西倉実季との共著)
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      生活書院
    • ISBN
      9784865001426
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育と社会2020

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 発達障害・知的障害のための合理的配慮ハンドブック2020

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 障害児の共生教育運動2019

    • Author(s)
      小国喜弘
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 障害社会学という視座2019

    • Author(s)
      星加良司
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 障害者権利条約の実施2018

    • Author(s)
      堀正嗣
    • Total Pages
      532
    • Publisher
      信山社
    • ISBN
      4797277971
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「みんなの学校」をつくるために:特別支援教育を問い直す2018

    • Author(s)
      小国喜弘・星加良司・堀正嗣
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      4098401975
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 独立子どもアドボカシーサービスの構築に向けて2018

    • Author(s)
      堀 正嗣、栄留 里美、久佐賀 眞理、鳥海 直美、農野 寛治
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      解放出版社
    • ISBN
      4759267824
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi