• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Japanese Characteristics of the Reorganization of Secondary Vocational Technical Education in the Period of Educational Opportunity Expansion

Research Project

Project/Area Number 17K04614
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionDaito Bunka University (2019-2022)
Kanazawa University (2017-2018)

Principal Investigator

Matsuda Yosuke  大東文化大学, 文学部, 教授 (80433233)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords技術教育 / 職業教育 / 教育運動 / 高度成長期 / 日本 / 技術教育研究会 / 産業教育研究連盟 / 技術・家庭科 / 複線化 / 中学校 / 産業教育 / 戦後教育史 / 技術科 / 教育機会拡大
Outline of Final Research Achievements

This study clarifies how vocational-technical education was restructured in junior high school education during the postwar high-growth period, a period of expanding educational opportunities, by examining the development of private educational movements specializing in vocational and technical education.
Based on the premise that the socio-economic situation in postwar Japan made it difficult for vocational-technical education to develop, the paper examines how the two groups, Sangyo-Kyoiku-Kenkyu-Renmei ( the Industrial Education Research Federation)
and Gijutu-Kyoiku-Kenkyukai(the Technical Education Research Association), tried to create a modern technical education. The study revealed that during the period of rapid economic growth, the former began to push the viewpoint of technological education in line with children's development, while the latter continued to focus on technological education based on "technological studies" with a strong theoretical orientation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

政府・文部省、そして労働組合も職業教育の拡充に必ずしも積極的でなかった高度成長期の状況の中で、民衆のための職業教育・訓練はいかに模索しうるのか。本研究では、それを、これまで注目されてこなかった職業教育・技術教育運動団体が産出する教育言説の展開に焦点を当てることをとおして明らかにした。
それにより、技術教育が、労働ー学問ー子どもの3つのニーズとの葛藤の中で展開していったこと、高度成長期に普通科中心の高等学校システムが拡充する中で、労働とのレリバンス構築が困難となり、学問・子どもとのレリバンスを重視する取り組みへと傾斜したことを明らかにした。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 戦後技術教育の形成と中学校教育-1950-60年代における産業教育研究連盟2018

    • Author(s)
      松田洋介
    • Journal Title

      日本学術振興会科学研究費補助金基盤研究(C)研究成果報告書『日本における学校化社会成立の諸相ー学校システム「周辺」部に注目して-』

      Volume: 1 Pages: 173-195

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高度成長期における中等技術教育の変容 ―「技術・家庭科」成立後の産業教育研究連盟の実践思想に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      松田洋介
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会(日本女子大学)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高度成長期における中等技術教育の変容 ―「技術・家庭科」成立後の産業教育研究連盟の実践思想に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      松田洋介
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会(広島大学)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] The Rise and Fall of Education Rights Movement in Post-War Japan2019

    • Author(s)
      Yosuke Matsuda
    • Organizer
      Asian Law and Society Association 4th Annual Meeting 2019 in Osaka, Japan
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 戦後職業教育論の再検討―民間教育運動の複線化構想に焦点をあてて2018

    • Author(s)
      松田洋介
    • Organizer
      教育目標・評価学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 戦後技術教育運動の展開と中学校教育:1950-60年代の産業教育研究連盟に焦点をあてて2017

    • Author(s)
      松田洋介
    • Organizer
      日本教教育学会第76回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「つながる・はたらく・おさめる」の教育学 : 社会変動と教育目標2021

    • Author(s)
      教育目標・評価学会
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820807117
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 境界線の学校史ー戦後日本の学校化社会の周縁と周辺2020

    • Author(s)
      木村元編
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513555
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi