• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Role and Function of the Association of Principals in the Educational Policy Process:The analysis of the association of principals of secondary schools meeting records Under the pre-World War 2nd

Research Project

Project/Area Number 17K04616
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

TANANO KATSUNORI  岐阜大学, 教育学研究科, 教授 (30774559)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords校長会 / 教育行政過程 / 中学校 / 教育政策過程 / 教育政策 / 中等教育学校
Outline of Final Research Achievements

This study aims to clarify the actual state of the principals’ meetings from the Meiji period to the early Showa period through the analysis of records such as the ‘association of principals of secondary schools meeting records in Osaka Prefecture’ remaining at Osaka Prefectural Kitano High School from the fiscal year of Meiji 29 to Showa 15. And the purpose was to consider, from the perspective of practical history research, what roles and functions the principals’ meetings before the pre-World WarⅡplayed in the process of educational policy. As a result of the research, it was clarified that the principals’ meetings had roles and functions not only as an autonomous body of principals for information exchange and as a means of receiving instructions and communications from the administration, but also had a function of conveying opinions from the principals to the administrative organs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果として、『大阪府中学校長会記録』から、戦前の中学校校長会が教育政策過程において、どのような機能や役割を持っていたのかを事例研究として明らかにしたことである。本研究が目的とした校長会記録を資料とする校長会の機能と役割に関する研究は、先行研究でもほとんど扱われたことがなく、戦前の中学校長会の実践研究として学術的価値を持った研究である。また、現在の教育行政過程に対する校長会の機能と役割を考える上でも、校長会の歴史研究の成果として、今までに見ることができなかった基礎的な資料を提供できた意義も持つ研究成果である。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 戦前の中学校長会機能と役割-大阪府中学校長会記録の分析を通して-2022

    • Author(s)
      棚野勝文
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 71 Pages: 155-163

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦前における全国中学校長会議の成立と機能 -第一回全国尋常中学校長会議の分析を通して-2019

    • Author(s)
      棚野勝文
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 67-2 Pages: 159-168

    • NAID

      120006623931

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教育政策過程における大阪府中校長会機能 ―明治後期から昭和戦時体制期を通して―2021

    • Author(s)
      棚野勝文
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 戦前の中学校長会機能に関する分析 -大阪府中学校長会記録を通して‐2020

    • Author(s)
      棚野勝文
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 明治期の中学校長会議機能に関する実践史研究-大阪府中学校長会記録を通して-2019

    • Author(s)
      棚野勝文
    • Organizer
      日本教育行政学会第54回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi