• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmental research on verification and calculation methods for school budget adequacy

Research Project

Project/Area Number 17K04620
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

CHIKUSA TOMOAKI  京都教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 教授 (60243341)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords学校予算 / 学校予算の適切性 / 費用算定研究 / 適切性の費用算定 / 学校予算の現状 / 学校事務職員と教員との関係 / 教育課程と学校予算との関係 / 学校予算の現状と課題 / 学校における予算編成の方式 / 教員と事務職員との連携 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

In order to verify the adequacy of school budgets, it is necessary to provide opportunities to discuss school budgeting in relation to educational goals. For that purpose, it is necessary to clarify the goals of school education and the ideal way of education for that purpose.
There are two possible ways to calculate an appropriate school budget. The first is a method of calculating an appropriate budget related to educational goals in advance at the planning stage before actually conducting education, and the second is a method of calculating an appropriate budget after the fact based on the results of education. There are cases where it is based on research results and cases where it is based on actual cost results.
In the future, it will be necessary to consider from multiple perspectives based on multiple methods and to accumulate discussions on school budgets.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第一に、政令指定都市の公立小中学校の一部の学校に限定されているが、学校予算の実態を明らかにし、その現状と課題を明らかにしたことがある。配当予算の厳しさ、配当基準と実態とのズレ、予算の編成の方法や予算をめぐる協議の機会の実態も明らかにし、改善すべき課題を明確にした。
第二に、予算の適切性を検証するための条件を明らかにした。アメリカでの研究成果を参照し、その方法のモデルを提示するとともに、その運用実態も明らかにし、学校予算に関わる実践上、研究上の課題を提示した。このことは、新しい学習指導要領で求められているカリキュラム・マネジメントにおいて不可欠のことであり、その点に社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2021 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 公立小中学校の学校予算の適切性に関する考察2021

    • Author(s)
      竺沙知章
    • Journal Title

      京都教育大学大学院連合教職実践研究科年報

      Volume: 10

    • NAID

      120007144719

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 政令指定都市小中学校における学校予算の現状と課題 ―学校予算と教育課程との関係に着目して―2019

    • Author(s)
      竺沙知章
    • Organizer
      関西教育行政学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 公立小中学校における学校予算の現状と課題 ―政令指定都市の公立小中学校を対象として―2018

    • Author(s)
      竺沙知章
    • Organizer
      日本教育行政学会第53回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi