• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative study of Japan, the United States, and Singapore on the school management environment that realizes the improvement of academic ability of immigrant and foreign children

Research Project

Project/Area Number 17K04621
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

USUI Tomomi  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 准教授 (30389811)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鞍馬 裕美  明治学院大学, 心理学部, 准教授 (50461794)
照屋 翔大  沖縄国際大学, 経済学部, 准教授 (90595737)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords外国人児童生徒等 / 外国にルーツのある子どもの教育 / 教育の質保証 / 学力向上 / 教師教育 / 教科指導型日本語指導 / 母語が話せる支援者 / 教職大学院 / 学校経営 / 教職力量 / 外国人児童生徒 / 保護者支援 / 協働 / 母語が話せる教師 / 母語支援員 / 母語による支援 / 言語的・文化的多様性 / 母語が話せる人材 / 学校認証評価制度 / シンガポール / 就学前教育 / 外国人児童生徒教育 / 移民の子ども / 言語教育政策 / 教育学 / スクールリーダー
Outline of Final Research Achievements

In this research, I attempted to elucidate the social and institutional environment of school management necessary to realize the improvement of the academic ability of foreign children in Japan through case studies in Japan, the United States, and Singapore, as well as literature research. Through the research, I obtained two research outcomes.
The first was the creation of systematic training opportunities for teachers through the development of three regular subjects for learning about the education of foreign children in graduate school education for teachers. The second was to clarify the functions and roles of specialist staff engaged in the education of foreign children in collaboration with school teachers, especially support staff who can speak the native language of children. Then, I clarified what kind of school management policy affected positive or negative for the performance of the role of the support staff who can speak the native language of the children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、外国人児童生徒等教育に関して、大学と教育行政機関が教員の職能開発や学校の教育の質保証に対する支援機能を発揮できることを意図して、教職大学院に、外国人児童生徒等教育に関する体系的な学びが得られる教師教育機会を創出し、その成果検証を行った。研究成果の学術的意義は、外国人児童生徒等教育に必要な教員の職能開発に適した大学院教育のカリキュラムを明らかにしたことである。社会的意義は、教職大学院教育を通じて、学校や教育行政機関でリーダーとなる教員の職能成長機会を創出したことと、教科指導型日本語指導法の習得支援により、教員が外国人児童生徒等の学力向上に資する指導ができるようにしたことである。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 6 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] シンガポール国立大学(シンガポール)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] シンガポール国立大学(シンガポール)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] シンガポール国立大学(シンガポール)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] シンガポール国立大学(シンガポール)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] シンガポール国立大学(シンガポール)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] シンガポール国立大学(シンガポール)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「外国にルーツのある子どもの教育」に関する教職大学院での授業開発および成果検証-学習内容の「高度化」と「体系化」の観点から-2023

    • Author(s)
      臼井 智美
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 71 Pages: 301-320

    • DOI

      10.32287/TD00032521

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32521

    • Year and Date
      2023-02-28
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国にルーツのある子どもへのオンラインでの学習支援の意義 ─X小学校でのZoomを利用した遠隔支援事例の検討を通じて─2022

    • Author(s)
      臼井智美、朱燕男
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 70 Pages: 281-300

    • DOI

      10.32287/TD00032245

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32245

    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師教育における教科教育学(研究)の寄与の可能性2022

    • Author(s)
      臼井智美
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 44ー4

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「外国にルーツのある子どもの教育プログラム」の開発と実践2021

    • Author(s)
      向井康比己、臼井智美、櫛引祐希子、小林和美、高橋登、中山あおい、米澤千昌
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 39

    • NAID

      40022531976

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国人児童生徒等教育における「母語が話せる教師」の役割と職能ー学級担任・教科担任との協働の観点からー2021

    • Author(s)
      臼井智美
    • Journal Title

      学校経営研究

      Volume: 46

    • NAID

      120007125155

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「外国にルーツのある子どもの教育プログラム」の開発と実践2021

    • Author(s)
      向井康比己,臼井智美,櫛引祐希子,小林和美,高橋登,中山あおい,米澤千昌
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 39 Pages: 157-168

    • NAID

      40022531976

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育経営実践の中での学校(実践)と研究者の関係性の再考2020

    • Author(s)
      臼井智美
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 62 Pages: 117-124

    • NAID

      130008062226

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国人の子どもの教育にみる地方自治体の「正義」2020

    • Author(s)
      臼井智美
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 46 Pages: 72-88

    • NAID

      130008103461

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国にルーツのある児童生徒の教育における母語支援員の役割-文化的相違に着目した児童生徒と教員の間の困惑の軽減-2020

    • Author(s)
      臼井智美・陳蕊
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要(総合教育科学)

      Volume: 68 Pages: 53-74

    • NAID

      120006894305

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育の質保証と教師教育の連関―シンガポールの幼児教育者育成システムにみる「可視化」を手がかりに―2019

    • Author(s)
      臼井智美・中橋美穂
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要 総合教育科学

      Volume: 67 Pages: 1-18

    • NAID

      120006577654

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Interventionist Teamを通じた児童生徒の多層的教育課題への対応 ─アメリカ・コロラド州におけるELL児童生徒の事例からの示唆─2018

    • Author(s)
      臼井智美、照屋翔大
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要 総合教育科学

      Volume: 66 Pages: 1-18

    • NAID

      120006416699

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「外国にルーツのある子どもの教育プログラム」の開発と実践2020

    • Author(s)
      向井康比己,臼井智美,櫛引祐希子,小林和美,高橋登,中山あおい,米澤千昌
    • Organizer
      日本教育大学協会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育経営実践の中での学校(実践)と研究者の関係性の再考2019

    • Author(s)
      臼井智美
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] シンガポールの就学前教育の概況と質向上システムについて2018

    • Author(s)
      中橋美穂・臼井智美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] “Current Status and Issues of Teacher Education for Foreign Students in Japan: Support Tools Development for Teachers to Achieve Effective Teaching and Learning”2017

    • Author(s)
      Tomomi Usui, Shota Teruya, Yumi Kurama
    • Organizer
      Japan-U.S. Teacher Education Consortium
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 世界の保育の質評価2022

    • Author(s)
      秋田喜代美、古賀松香、松井愛奈、淀川裕美、北野幸子、大野歩、中西さやか、門田理世、崔美美、中橋美穂、臼井智美、呂小耘
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750355046
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi