• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Requirements for the Existence of a Support and Development System for Young Teachers that Contributes to Local Development in UK and US

Research Project

Project/Area Number 17K04622
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Yamashita Koichi  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (80324987)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教員支援 / 教員政策 / 教員養成 / 米国教育改革 / 学校と地域 / 教育制度 / 地域と学校 / 教育行政 / 教員研修 / 教育学 / 教育行政学 / 米国教育行政 / 英国教育行政
Outline of Final Research Achievements

In both the UK and the US, the relationship between teachers and the community has been one of the most important issue in recent years. Basically, local communities in urban areas are recognized as spaces in which people live separately by race, ethnicity, religion, culture, etc., and teachers are supposed to to understand, intervene in, and save it. In the United States, however, there are some examples in which teachers are supported to have "contextualized knowledge" of the culture, community, and identity of the children and families they serve, to feel firsthand the ways in which knowledge itself can be privileged, to learn critically about the connections and effects of culture, power, and privilege, and to reflect on their own social positions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英米の例からわが国の動向を振り返ったとき、人種・民族・宗教・文化的差異への意識が乏しいままで地域に目を向けている弱みもあるものの、教育において、地域という存在が独自に持つ「力」が強く意識されていることが利点にもなり得る、ということが明瞭に浮かび上がる。すなわち、欧米のようにともすれば克服されるべき対象としての自然ではなく、共存すべき対象としての自然も視野に入れ、交友関係・人間関係、環境・建造物も含めた空間総体(landscape)として地域を捉え、その人格形成への作用(形成力)を利活用すること自体を教育実践の土台と見なすような発想である。こうした点を日本の固有の特質・長所と捉えることができる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教育改革の「利益」は誰にもたらされるのか―大阪教育改革と教育行政学の理論的深化のゆくえ―2020

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      教育行財政研究

      Volume: 47 Pages: 37-41

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育行政学における知的蓄積の継承と刷新2020

    • Author(s)
      山下晃一,西川潤,太田知実,谷村綾子,服部憲児,大野裕己
    • Journal Title

      教育行財政研究

      Volume: 47 Pages: 63-73

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「青年期教育制度論」の創造と展開2019

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 26 Pages: 134-136

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育学としての教育政策研究の可能性 ―方法論をめぐる問題を中心に―2018

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 25 Pages: 29-44

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育実践との関係性から見た教育制度研究の方法論的課題2018

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 25 Pages: 169-173

    • NAID

      130008103065

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] The Inferiority of Educational Professionalism in the Reform Process of the System on Selecting Entrants for Public High Schools in Osaka Prefecture2017

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 121-130

    • DOI

      10.24546/81010029

    • NAID

      120006377638

    • ISSN
      1882-2851
    • Year and Date
      2017-09-30
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学経営改革の文脈と教育経営学の課題 ―大学経営をめぐるポリティクス―2017

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 59 Pages: 2-14

    • NAID

      130007410100

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教員の「実存」をめぐる研究課題―日米比較を念頭に―2019

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      日本教育制度学会第27回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] いかにしてともにあるか―教育学は何を語ることができるか―2019

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      北海道大学教育学部70周年記念公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 青年期の発達を支える教育学へ2019

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      日本教育学会近畿地区研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大阪教育改革をめぐる「教育政治学」的考察―改革の「利益」は誰にもたらされるのか―2019

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      関西教育行政学会第35回大会シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 〈学校と地域〉の関係を問い直すための予備的考察2018

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      関西教育行政学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実践への規定力から見た教育制度分析の現状と課題2017

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      日本教育制度学会 第25回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 若い教員志望者への期待と展望2017

    • Author(s)
      山下晃一
    • Organizer
      平成29年度大学改革シンポジウム(愛知教育大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 現代教育改革と教育経営2018

    • Author(s)
      日本教育経営学会編
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028113
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育経営論(教師のための教育学シリーズ 4)2017

    • Author(s)
      教師のための教育学シリーズ編集委員会
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762026140
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi