• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Art Education Axis of Growth and Learning to Continue non-cognitive ability ; ECEC, elementary and Hunior High School Education Connection of Materials and Tools

Research Project

Project/Area Number 17K04625
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

Choji Kaoru  和歌山大学, 教育学部, 准教授 (80369694)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords就学前教育 / 幼児教育 / 造形教育 / 非認知的能力 / 保幼小接続 / 乳児 / 連続性 / 美術教育 / 造形 / 図工 / 乳幼児 / 幼児 / 材料用具 / 保幼小中 / 乳幼児時 / 創造性 / 想像性 / 幼小接続 / 社会情動的スキル / 造形遊び / 児童 / 保幼小中接続 / 学びの連続性 / 表現 / 保幼小 / 小中 / 接続 / カリキュラム / 資質能力 / 非認知能力 / 育ちと学び
Outline of Final Research Achievements

In this study, we aimed to clarify and continue the development of non-cognitive abilities nurtured in art education from early childhood education and care. A survey conducted with Shiori Nishikawa revealed that teachers believe that children's ability to imagine, create, cooperate, and make trial-and-error skills is nurtured through Playful Art in elementary school arts classes. Regarding the development of non-cognitive abilities in Infants and toddlers, we analyzed childcare plans and visualized the transition of non-cognitive abilities by age and ability. As a result, in the first half of infancy, we cultivated a lot of curiosity and interest by playing with materials, etc., and in the second half of early childhood, while playing with materials and constructing, we increased collaborative, imaginative, and creative activities.In this study clarified the need to continue non-cognitive abilities to school art education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、継続して取り組む力や、意欲、協働性などの非認知的能力の育成が就学前教育から着目されているが、小学校や中学校への継続については国内では研究はあまりみられない。また、造形教育は乳幼児を対象に比較的早期より行われているが、その遊びや題材ごとの学びにおいて育成される資質・能力は見えにくく、保育者であっても意識しにい現状がある。そこで、乳・幼児期の造形教育で育まれた非認知的能力について、題材や遊びの種類ごとに育まれる力について、指導案から非認知能力を抽出して分析して可視化し、小学校・中学校の図画工作科、美術科に連続性を提示する。保育と教育の質を高める基盤づくりをすることが目的である。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 10 results) Presentation (10 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] Reconsideration and trial of Torrance’s creativity test Ⅲ : Survey and analysis in early childhood (9-10years-old children)2022

    • Author(s)
      犬童 昭久, 王子 直子, 栗山 裕至, 櫻井 晋伍, 白石 恵里, 丁子 かおる, 樋口 和美, 前村 晃, 宮崎 祐治
    • Journal Title

      紀要 : research reports

      Volume: 53 Pages: 9-18

    • DOI

      10.15005/00000423

    • URL

      https://klc.repo.nii.ac.jp/records/479

    • Year and Date
      2022-12-24
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Growth and Transformation of Non-Cognitive Abilities in Young Children : Analyzing Plans of Art in Early Childhood Education and Care2022

    • Author(s)
      丁子 かおる
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 72 Pages: 85-90

    • DOI

      10.19002/AN00257966.72.85

    • NAID

      120007190982

    • ISSN
      13425331
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2003138

    • Year and Date
      2022-02-09
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼小をつなぐ学びと育ちの連続性の共有2022

    • Author(s)
      丁子 かおる、北野 美和、木下 雄生、白井 千聡、出口 靜、西川 菜々子、森本 孝子、中西 大、奥村 孝、太田 英一郎、中井 麻由、青木 菜莉、太田 由美子、数見 佳子、角 忍、池谷 義輝
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書

      Volume: 2021 Pages: 149-154

    • DOI

      10.19002/wadaikzsh.2021.149

    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2004339

    • Year and Date
      2022-02-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼小をつなぐ学びと育ちの連続性の共有 : エピソード記録を通して2021

    • Author(s)
      丁子 かおる , 奥村 孝 , 太田 英一郎 , 的場 かおり , 青木 菜莉 , 太田 由美子 , 寺岡 麻里 , 池谷 義輝 , 北野 美和 , 木下 雄生 , 出口 靜 , 西川 菜々子 , 森本 孝子
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書

      Volume: 2020 Pages: 138-142

    • DOI

      10.19002/wadaikzsh.2020.138

    • NAID

      120007019849

    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2004287

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Reconsideration and trial of Torrance’s creativity test Ⅱ : Survey and analysis in early childhood (5-6years-old children)2021

    • Author(s)
      白石 恵里 , 犬童 昭久 , 王寺 直子 , 栗山 裕至 , 丁子 かおる , 樋口 和美 , 前村 晃 , 宮崎 祐治
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 71 Pages: 35-43

    • DOI

      10.19002/AN00257966.71.35

    • NAID

      120006959984

    • ISSN
      13425331
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2003117

    • Year and Date
      2021-02-08
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Study on Current Status and Issues of ECEC that Nurtures Words in Wakayama City Public Kindergartens : From a Questionnaire Survey Based on ECERS2021

    • Author(s)
      西原 和哉 , 丁子 かおる
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 71 Pages: 25-34

    • DOI

      10.19002/AN00257966.71.25

    • NAID

      120006959985

    • ISSN
      13425331
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2003116

    • Year and Date
      2021-02-08
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Survey and Discussion on the Nursery School Immediately After the 2018 Osaka Earthquake2021

    • Author(s)
      山田 伸之 , 丁子 かおる , 太田 久子
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 71 Pages: 45-50

    • DOI

      10.19002/AN00257966.71.45

    • NAID

      120006959983

    • ISSN
      13425331
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2003118

    • Year and Date
      2021-02-08
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Reseach on“Playful Art”in Elementary School : Factors not Practiced in School and Abilities to Grow Up in Children2020

    • Author(s)
      西川史織・丁子かおる
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 70 Pages: 41-49

    • DOI

      10.19002/AN00257966.70.41

    • NAID

      120006811577

    • ISSN
      13425331
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2003096

    • Year and Date
      2020-02-04
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Case Study of Earthquake Disaster Mitigation Education : Utilizing Characteristics of Nursery School2020

    • Author(s)
      山田 伸之 , 丁子 かおる , 馬場 訓子 , 高橋 敏之
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 70 Pages: 33-40

    • DOI

      10.19002/AN00257966.70.33

    • NAID

      120006811576

    • ISSN
      13425331
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2003095

    • Year and Date
      2020-02-04
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] トーランスの創造性テストの再考と試行 Ⅰ -予備テストから見えてくるもの-2020

    • Author(s)
      樋口和美, 犬童明久, 王寺直子, 栗山裕至, 白石恵里, 丁子かおる, 前村晃, 宮﨑祐治
    • Journal Title

      福岡女子短大紀要

      Volume: 85 Pages: 15-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 造形教育における保幼小中接続へ向けて―発達的視点による表現主題の分析―2018

    • Author(s)
      丁子かおる
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要-教育科学―

      Volume: 68集第2巻 Pages: 43-50

    • NAID

      120006415632

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 造形の遊びにみる乳・幼児の非認知的能力の育ちと学び ―保幼小接続に向けてー2023

    • Author(s)
      丁子 かおる
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] トーランスの創造性テストの再考と試行Ⅳ -大学生対象の調査結果及び幼児・児童との比較-2023

    • Author(s)
      櫻井晋伍 犬童昭久 王寺直子,栗山裕至,白石恵里,丁子かおる,樋口和美,前村 晃,宮崎祐治
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] トーランスの創造性テストの再考と試行 Ⅲ-児童期(9~10歳児)における実態調査と分析の展開-2022

    • Author(s)
      犬童昭久,王寺直子,栗山裕至,櫻井晋伍,白石恵里,丁子かおる,樋口和美,前村晃, 宮崎祐治
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児の造形における非認知的能力の育ちと変容 ―保育案を分析してー2021

    • Author(s)
      丁子かおる
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児造形から保幼小接続を考える ―資質・能力の変容―2020

    • Author(s)
      丁子かおる
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児造形から保幼小接続を考える―資質・能力の変容―2020

    • Author(s)
      丁子かおる
    • Organizer
      日本保育学会(第73回大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園における地震防災保育の効果検証2020

    • Author(s)
      山田伸之・丁子かおる
    • Organizer
      日本保育学会(第73回大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児の造形が気づかせてくれる10か条2019

    • Author(s)
      丁子かおる
    • Organizer
      美術科教育学会乳幼児部会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] トーランスの創造性テストの再考と試行Ⅰ-予備テストから見えてくるもの2019

    • Author(s)
      樋口和美,犬童昭久,王寺直子,栗山祐至,白石恵里,丁子かおる,前村 晃,宮崎祐治
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児造形が育む10の力についての提案2018

    • Author(s)
      丁子かおる
    • Organizer
      美術科教育学会乳・幼児研究部会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 幼保小接続はじめの一歩 図工でつながる育ちと学び2023

    • Author(s)
      丁子 かおる 他
    • Total Pages
      33
    • Publisher
      日本文教出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 〈感じること〉からはじまる子どもの造形表現‐理論と実践事例から学び,考えようー2022

    • Author(s)
      平田 智久、小野 和、宮野 周 (丁子かおる)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378392
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新しい保育講座11 保育内容「表現」2019

    • Author(s)
      小林紀子・砂上史子・刑部育子・丁子かおる ほか7名
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085453
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Book] MINERVA はじめて学ぶ教科教育 初等図画工作科教育2018

    • Author(s)
      石﨑和宏・直江俊雄
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084173
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新・保育実践を支える 表現2018

    • Author(s)
      横井志保,奥美佐子,渡辺桜,長江美津子,野田美樹,大島未希奈,仙石美千代,水野伸子,高須裕美,小杉裕子,王寺直子,西原和哉,丁子かおる,花岡千晶,久保葉子,平野真紀,鈴木裕子,南元子,西村志磨,柴田智世
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi