• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Practical Study of Curriculum Management in Japanese Universities

Research Project

Project/Area Number 17K04628
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Hayashi Toru  山口大学, 大学教育機構, 准教授 (20582951)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山崎 慎一  桜美林大学, グローバル・コミュニケーション学群, 助教 (10636674)
深野 政之  大阪府立大学, 高等教育推進機構, 准教授 (40552758)
斎藤 有吾  藍野大学, 医療保健学部, 助教 (50781423)
大関 智史  宮崎国際大学, 国際教養学部, 助教 (40831582)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsカリキュラムマネジメント / 3つのポリシー / アセスメント / 質保証 / ステークホルダー / COC+ / 比較研究 / COC+ / COC+事業 / ソーシャルインパクト / 国際比較
Outline of Final Research Achievements

It is very important for the current University Education to foster the basic skills communicating with people at diverse situations and solving problems with specific knowledge. As the learning outcomes of such generic skills is necessary to think about on curriculum level, Curriculum Policy covering the way of learning assessment has become more and more important since compulsory release of three policies. Therefore, we conducted the investigation of three policies description, practical study of learning assessment on curriculum level, comparative study with cases on U.S. and U.K., and questionnaire survey of curriculum management. Finally, we could clarify the current condition and some problems around the curriculum management in Japanese Universities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義として、「①日本の高等教育政策としての3つのポリシーに基づく質保証に着目した点」「②学修評価の方法を含めたカリキュラム・ポリシーの重要性に着目した点」「③大学におけるカリキュラムマネジメントの事例研究の蓄積と新たなモデルの提言を目指した点」を挙げることができる。当該研究を通して、「①事例研究及び比較研究によるカリキュラムマネジメントに関する実践的研究の深化」「②大学教職員、ステークホルダーの参画によるカリキュラムマネジメントの方向性を示唆」「③大学教育の質保証にインパクトを与えるカリキュラムマネジメントの重要性の提示」といった社会的に意義のある成果を挙げることができた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (75 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (55 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 17 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Massachusetts Amherst/Western Michigan University(米国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Massachusetts Amherst/Western Michigan University(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Massachusetts Amherst/Western Michigan University(米国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学修成果可視化の先にあるものとは-アセスメント文化の醸成-2020

    • Author(s)
      藤木清、濱名篤、林透、望月雅光、大関智史
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41(2) Pages: 71-75

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日米比較研究から見る総合的な学術能力の開発に資するFDの構築2020

    • Author(s)
      山崎慎一、林透、深野政之
    • Journal Title

      桜美林大学大学院大学アドミニストレーション研究科・大学アドミニストレーション研究

      Volume: 10 Pages: 59-68

    • NAID

      120006843881

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学間連携を通したFD・SD活動に関する成果と課題ー山口県の取組を中心に-2020

    • Author(s)
      林透
    • Journal Title

      山口大学大学教育機構・大学教育

      Volume: 17 Pages: 11-21

    • NAID

      120006844339

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アセスメントポリシーの構築とIRの活用2019

    • Author(s)
      藤木清、濱名篤、林透、安達哲夫、福島真司、富岡和久
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(2) Pages: 112-116

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員・職員・研究者協働によるAL型授業改善に関する実践的研究 -「山口と世界」での実践事例を通して-2019

    • Author(s)
      林透
    • Journal Title

      大学教育(山口大学 大学教育機構)

      Volume: 16 Pages: 37-45

    • NAID

      120006648880

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教育再生加速プログラム(YU-AP)の取組と特徴 -YU-AP推進室の活動報告を兼ねて-2019

    • Author(s)
      林透
    • Journal Title

      大学教育(山口大学 大学教育機構)

      Volume: 16 Pages: 105-114

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] A new approach to the assessment of learning outcomes in Japanese Universities2018

    • Author(s)
      Toru Hayashi
    • Journal Title

      SRHE(Society for Research into Higher Education) News

      Volume: 31 Pages: 16-17

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学びの好循環」を目指す山口大学の教育改革2018

    • Author(s)
      林透
    • Journal Title

      IDE:現代の高等教育

      Volume: 598 Pages: 56-60

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ALベストティーチャー表彰制度の設計と効果に関する実践的研究-山口大学・大学教育再生加速プログラム(YU-AP)の取組を中心に-2018

    • Author(s)
      林透
    • Journal Title

      大学教育(山口大学 大学教育機構)

      Volume: 15 Pages: 1-13

    • NAID

      120006463883

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学教育におけるカリキュラムマネジメントに関する実践的研究-やまぐち未来創生人材育成プログラムを事例にして-2017

    • Author(s)
      林透
    • Journal Title

      大学教育(山口大学 大学教育機構)

      Volume: 14 Pages: 10-23

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域連携学習(コミュニティー・ベースト・ラーニング)の設計・運営・評価とその担い手のあり方について考える2017

    • Author(s)
      林透、眞鍋和博、猪股歳之、岩瀬峰代、西村君平、山下貴弘
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39(2) Pages: 110-114

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 山口大学YFL育成プログラムの学習成果2020

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      2019年度COC+事業FD・SDワークショップ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング型授業の設計と学習評価2020

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      2019年度至誠館大学FD・SD研修会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 高校生×大学生による対話型授業実践考ー山口県内における取組から-2020

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      第26回京都大学・大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育再生加速プログラム(YU-AP)における学修成果可視化~山口大学生コンピテンシー、YU CoB CuSを通して~2020

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      山口大学・共育ワークショップ2020(第16回アドバイス会議)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] DP達成のためのカリキュラム・マネジメント及び学修成果アセスメントの実態に関する考察2020

    • Author(s)
      大関智史、林透、深野政之、山崎慎一、斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域人材育成プログラムの開発・運営・成果に関する総括的考察~やまぐち未来創生人材(YFL)育成プログラムの実践を通して~2020

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 山口大学における現状と課題(教学マネジメントとIRをつなぐ組織体制づくりを考える)2020

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ベトナム高等教育に関する内部質保証と外部質保証に関する一考察~ASEAN地域における高等教育質保証システムから得られる示唆~2019

    • Author(s)
      林透、堀井祐介
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域人材育成プログラム開発を通したアセスメントや学修成果2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 文庫本を教材にした人文・社会科学系教養教育科目の実践と展望~山口大学における各種教育改革を踏まえて~2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      第67回中国・四国地区大学教育研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教授方法の可視化による授業改善についての考察ーアクティブ・ラーニングポイントの妥当性検証-2019

    • Author(s)
      髙林友美、林透
    • Organizer
      日本教育工学会研究会(高等教育におけるFD・SD・IR・学修支援)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Measurement and Disclosure of Learning Outcomes in Japanese University Education2019

    • Author(s)
      Toru Hayashi, Masayuki Fukano, Satoshi Ozeki
    • Organizer
      Evaluation Cafe, Western Michigan University
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] eポートフォリオを活用した初年次アセスメント科目における振り返りの実践2019

    • Author(s)
      髙林友美、林透
    • Organizer
      第10回Maharaオープンフォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 共通教育科目のアクティブラーニングーベストティーチャーインタビューの質的分析ー2019

    • Author(s)
      髙林友美、林透
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 山口大学における学生協働~発見し・はぐくみ・かたちにする 知の広場~2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      大学行政管理学会第23回研究集会(ワークショップ)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 自律的学習者育成のための学習支援の取組と課題2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      令和元年度全国大学教育研究センター等協議会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 山口大学・学士課程教育における学修成果の可視化と活用:マクロ・ミドル・ミクロレベルのアセスメントに着目して2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      大学教育再生加速プログラム(AP)テーマⅠ・Ⅱ複合型採択校合同シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学修成果の可視化~教学IR、学修成果可視化を通した教学マネジメント改革~2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      旭川医科大学IR室セミナー
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング型授業の設計と学習評価2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      2019年度山口東京理科大学FD講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 山口大学における学位プログラム単位の質保証~YU CoB CuSによる学修成果可視化の可能性~2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      AP事業北九州合同セミナー
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ルーブリックによる学習評価の価値と可能性について2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      同志社大学社会学部FD研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学びの好循環」を支える学習支援とその担い手の充実2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      令和元年度 高知大学・大阪工業大学AP事業シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学修成果可視化の対象単位に関する一考察~全学的教育目標とDP(ディプロマ・ポリシー)に着目して~2019

    • Author(s)
      林透、石井和也
    • Organizer
      2019年度大学教育学会課題研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Curriculum-Based Assessment in Japanese Universities: focusing on Learning Outcomes of Individual Student2019

    • Author(s)
      Toru Hayashi
    • Organizer
      SRHE Newer and Early Career Researchers Conference 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学における教学マネジメントの過去・現在・未来2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      全国専門学校教育研究会・教学マネジメント研修
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 山口大学・大学教育再生加速プログラム(YU-AP)からのメッセージ2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      山口大学・共育ワークショップ2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 住民による内発的地域生成につなぐ授業設計考~サービスラーニング基礎(ミニ移動大学in仙崎)の実践を通して~2019

    • Author(s)
      林透、山浦晴男、鈴木春菜
    • Organizer
      京都大学・第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学修成果可視化とポートフォリオを考える ~YU CoB CuS(Yamaguchi University Competency-Based Curricular System)を中心に~2018

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      熊本保健科学大学eポートフォリオ検討WG勉強会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学教育におけるカリキュラムマネジメントに関する基礎的研究~国立大学におけるディプロマ・ポリシーとカリキュラム・ポリシーを中心に~2018

    • Author(s)
      林透、山崎慎一、深野政之、斎藤有吾
    • Organizer
      日本高等教育学会第21回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] 共通教育(教養教育)におけるフィールド学習を取り入れた人文・社会科学の新展開2018

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      第66回中国・四国地区大学教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] A Comparison of Priorities, Services, and Approaches to Educational Development in Japan and the U.S.2018

    • Author(s)
      Toru Hayashi, Shinichi Yamazaki, Masayuki Fukano, Andrea Beach, Mary Deane Sorcinelli
    • Organizer
      The International Consortium for Educational Development(ICED) Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アセスメントポリシーの構築とIRの活用2018

    • Author(s)
      濱名篤、林透、安達哲夫、福島真司、藤木清
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域人材育成カリキュラムと学修成果に関する一考察~やまぐち未来創生人材(YFL)育成プログラムの実践を通して~2018

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授業外学修を促進するアクティブラーニング型授業のデザイン:山口大学におけるアクション・リサーチをもとに2018

    • Author(s)
      長澤多代、林透、日高友江
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学修成果可視化の意義と学生の「学び」~YU CoB CuS(Yamaguchi University Competency-Based Curricular System)を中心に~2018

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      山口東京理科大学FD・SD研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「アクティブ・ラーニング型授業」と「学生の学び」の好循環を目指して~山口大学・大学教育再生加速プログラム(YU-AP)の軌跡~2018

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      福岡医療短期大学 平成30年度APシンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 総合的な大学教育改革のためのエンジン~山口大学・大学教育再生加速プログラム(YU-AP)の使命~2018

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      平成30年度 大学教育再生加速プログラム テーマⅠ及びテーマⅠ・Ⅱ複合型共同開催シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 探究活動の意義や効果、学習評価を知る、活かす2018

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      平成30年度山口県立萩高等学校 校内教員研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ディプロマ・ポリシー(DP)達成度の可視化と自律的学修に関する一考察~山口大学と宮崎国際大学の事例を中心に~2018

    • Author(s)
      林透、大関智史
    • Organizer
      大学教育学会2018年度課題研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Student Learning Assessment based on three Educational Policies in Japanese Universities: focusing on Assessment Model connected with Curriculum Mapping2018

    • Author(s)
      Toru Hayashi
    • Organizer
      SRHE Newer and Early Career Researchers Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員・職員・研究者協働によるAL型授業改善に関する一考察-「山口と世界」での実践事例を通して-2018

    • Author(s)
      林透、長澤多代、日高友江
    • Organizer
      京都大学・第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] A Comparison of Priorities, Services, and Approaches to Educational Development in Japan and the U.S.2018

    • Author(s)
      Toru Hayashi, Shinichi Yamazaki, Masayuki Fukano, Andrea L. Beach, Mary Deane Sorcinelli
    • Organizer
      The International Consortium for Educational Development
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アセスメントポリシーの構築とIRの活用:山口大学の事例2018

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] IR活動を通したスタッフ・ディベロップメント考~地方国立大学での取組実践を通して~2017

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      日本高等教育学会第20回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日米比較調査アンケートから見たFD活動の実態とその相違2017

    • Author(s)
      山崎慎一、林透、深野政之
    • Organizer
      日本高等教育学会第20回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地域志向型教育プログラムにおけるカリキュラムマネジメントの実際-COC+コーディネーターの役割を交えて-2017

    • Author(s)
      林透、山下貴弘
    • Organizer
      大学教育学会第39回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 共通教育(教養教育)の枠組を活かした地域連携学習の現状と課題2017

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      第65回中国・四国地区大学教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] IR初期活動におけるファクトブック作成過程とその意義~SDの観点からの省察~2017

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      大学行政管理学会第21回研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 山口大学における教育の質保証の変遷~Paradigm Shift from Teaching to Learning~2017

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      平成29年度全国大学教育研究センター等協議会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学びの好循環」を目指す山口大学AP事業の軌跡2017

    • Author(s)
      林透、篠田雅人
    • Organizer
      高知大学主催・平成29年度大学教育再生加速プログラム(AP)事業シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングの推進を通した組織変容に関する考察~ALベストティーチャー表彰制度と『Teaching&Learning Catalog』を中心に~2017

    • Author(s)
      林透、篠田雅人、斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会2017年度課題研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] New direction for the assessment of learning outcomes in Japanese Universities: focusing on the combination of the direct and indirect measures2017

    • Author(s)
      Toru Hayashi
    • Organizer
      SRHE Newer & Early Career Researchers’ Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教職学協働を通したラーニング・コミュニティの形成と成果2017

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      宇都宮大学・AP事業中間シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 山口県内の大学間連携によるFD・SD活動の展開2017

    • Author(s)
      林透、森本和宏、天本真美
    • Organizer
      大学マネジメントセミナー2017inやまぐち
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「多様化する教室内外の学び」と「教育の質保証」2017

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      宇部工業高等専門学校・徳山工業高等専門学校AP事業合同シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 山口大学・大学教育再生加速プログラム(YU-AP)アニュアルレポート20192020

    • Author(s)
      林透、伊藤千恵美
    • Total Pages
      107
    • Publisher
      山口大学・大学教育再生加速プログラム(YU-AP)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 山口大学 共育ワークショップの軌跡 2013~20202020

    • Author(s)
      林透
    • Total Pages
      52
    • Publisher
      山口大学・大学教育再生加速プログラム(YU-AP)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 日本の大学におけるカリキュラムマネジメントに関する実践的研究(科研費研究成果報告書)2020

    • Author(s)
      林透
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      山口大学
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 山口大学・大学教育再生加速プログラム(YU-AP)アニュアルレポート20182019

    • Author(s)
      林透、髙林友美
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      山口大学YU-AP推進室
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ライト・アクティブラーニングのすすめ2017

    • Author(s)
      橋本勝、林透、金西計英、戸田由美子、倉部史記、河原和之、小林祐也、久保卓也
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779511691
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap of Toru Hayashi

    • URL

      https://researchmap.jp/hayatoru/

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-02-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi