• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research on a school-based multidisciplinary support system against social exclusion

Research Project

Project/Area Number 17K04637
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokusho University

Principal Investigator

NISHIMURA TAKAYUKI  北翔大学, 生涯スポーツ学部, 准教授 (60533263)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学校づくりを担うコア教員の資質能力 / 教員以外の専門職が中心に行われる日常的な支援 / 多職種連携型支援体制構築のための課題の整理 / 定時制高校 / 多職種連携・協働 / 定時制高校教員の専門性 / 教員の同僚性 / 地域高校 / フレキシブル基礎教育制度 / ワンストップ・サービスによる若者支援機関 / 成人基礎教育 / 多職種連携・協働による学校 / フィンランドの教員の働き方 / 職業に方向づけられた学習(TEPPO) / 柔軟な基礎教育(JOPO) / 通信制高校の教育支援課題 / 北海道の定時制・通信制高校の実態 / 定時制の生徒実態 / 他の専門職による支援ニーズ / 多職種連携 / 社会的排除 / 通信制高校 / 多職種連携型支援 / 定時制・通信制高校
Outline of Final Research Achievements

This research conducted basic research on the building of a system to support young people at risk of social exclusion by school-based, multidisciplinary collaboration. Through a survey of public part-time high schools and wide-area correspondence high schools, it became clear that support does not function only if there is a collaborative system with specialized organizations outside the school, but that core teachers play an important role in understanding students' difficulties as educational issues, creating conditions for support, and promoting a change in teachers' attitudes (school culture). In addition, it became clear that in wide-area correspondence high schools, support for students with special needs is beginning to be provided through multidisciplinary cooperation, which differs from that in full-day high schools. We plan to continue our research on these points in detail in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は次のとおりである。1つは、「チームとしての学校」が議論される以前から多職種連携支援システム構築した定時制高校の実践に着目することで、社会的排除のリスクに抗する学校づくりには、中核となって担う教員の存在があり、彼らの資質能力の特徴を明らかにした点である。2つは、特別なニーズのある生徒に対して教員以外の専門職が中心に日常的なかかわりを通して支援を行う広域通信制高校の実践に着目することで、近年研究が進められている公教育制度の変容をめぐる議論に寄与するケーススタディを提供できた点である。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 広域通信制高校と教育的排除2022

    • Author(s)
      西村貴之
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 214号 Pages: 116-119

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書籍紹介「さっぽろ子ども・若者白書」をつくる会編著『さっぽろ子ども・若者白書』2022

    • Author(s)
      西村貴之
    • Journal Title

      北海道教育学会編『教育学の研究と実践』

      Volume: 17 Pages: 87-88

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドにおける教員の働き方2020

    • Author(s)
      西村貴之
    • Journal Title

      国際教育

      Volume: 26 Pages: 176-183

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Study on Educational Support Based on the Actual Situation of Students in Correspondence High School : Focusing on Comparison by the High School Sector2020

    • Author(s)
      西村貴之
    • Journal Title

      北翔大学生涯スポーツ学部研究紀要

      Volume: 第11号 Issue: 11 Pages: 77-90

    • DOI

      10.24794/00002964

    • NAID

      120006846975

    • URL

      https://hokusho.repo.nii.ac.jp/records/3070

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 通信制高校の可能性と課題2019

    • Author(s)
      西村貴之
    • Journal Title

      教育科学研究会編「教育」

      Volume: No.886

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Study on the Transformation of Students Going to Part-time High School : Case Study of X Part-Time High School2019

    • Author(s)
      西村貴之
    • Journal Title

      北翔大学生涯スポーツ学部研究紀要

      Volume: 第10号 Issue: 10 Pages: 17-28

    • DOI

      10.24794/00002806

    • NAID

      120006627123

    • URL

      https://hokusho.repo.nii.ac.jp/records/2903

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フィンランドにおける教員の働き方2018

    • Author(s)
      西村貴之
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 第198号 Pages: 30-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの貧困に抗する多職種連携型支援―チーム学校に関する予備的考察2017

    • Author(s)
      西村貴之
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 95 Pages: 56-63

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 国際比較から見る教員の働き方改革―フィンランドにおける教員の働き方―2019

    • Author(s)
      西村貴之
    • Organizer
      日本国際教育学会第30回記念研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドにおける社会的排除のリスクをもつ子どもに対する教育的支援2017

    • Author(s)
      西村貴之
    • Organizer
      日本国際教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 多職種連携を推進している学校づくりの現状と課題ー高校教育に着目してー2017

    • Author(s)
      西村貴之
    • Organizer
      一般社団法人全国私立大学教職課程協会第37回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子ども・若者の居場所と貧困支援2023

    • Author(s)
      横井 敏郎
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929091
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育機会保障の国際比較2022

    • Author(s)
      横井 敏郎
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251629
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi