• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creating a model for education of 0-3 year-olds to nurture basis for future learning by analyzing overseas cases of educational practices

Research Project

Project/Area Number 17K04641
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionJumonji University

Principal Investigator

KAMIGAICHI Nobuko  十文字学園女子大学, 教育人文学部, 教授 (90185984)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 向井 美穂  十文字学園女子大学, 教育人文学部, 教授 (40554639)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords0~3歳児の教育 / イタリアと日本の比較調査 / グループインタビュー調査 / 保育者の教育観 / 生活のなかの教育 / 美的環境を通しての教育 / 個の自発性と関係の尊重 / 自園の保育の再発見 / 0~2歳児の教育 / 国内外の比較調査 / 子ども同士の関わり / イタリア、ピストイア市の乳幼児教育 / 保育観察 / インタビュー調査 / 海外調査 / 教師の教育観 / 関係のなかの教育 / 乳幼児教育 / 国際比較調査 / 観察研究 / 保育の質 / 保育実践分析
Outline of Final Research Achievements

To promote qualified education for 0-2year-olds at daycare centers, it is crucial to reconsider ideas of ECEC shared implicitly and realized in practice by practitioners. Using information on child-centered ECEC of Pistoia (Italy) as a cue, we investigate how professionals reflect on their ideas and practices to be improved. At first, information was obtained by observation and interviews at Pistoia. Semi-structured group Interviews were conducted to 166 professionals of daycare centers (5-16 participants at each group). Information on ECEC of Pistoia was focused on; educational practices in daily life, holistic education in esthetic environment, and valuing interaction and initiatives among infants. Participants’ opinions were obtained and analyzed. Results showed various reflections by participants; re-discovery of their own ideas, discovery of new ideas, and creating different practices. Information of another qualified ECEC led them to be more reflective to improve their work.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

0歳からの一貫した教育を志向し実践するピストイア市の保育に触れることによって、日本においてはこれまで養護に重きが置かれがちであった0~3歳児の保育における「教育」的視点を見出せたことは、保育者が子ども観と保育観を「子どもは能動的で主体的で相互的な存在」、「自発性を育む保育を志向する」ものへの転換を促すことにつながったと考える。そのことは、実際の保育者の実践にとって有用であるだけでなく、保育の質向上にも資する。さらに、保育者自身の保育に対する専門職としての意識の高まりと省察に対する能力を高める。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] イタリア、ピストイア市の0~2歳児の教育から日本の保育を再考する(5)保育者自身の保育観の問い直し2023

    • Author(s)
      向井美穂、上垣内伸子、星三和子
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] イタリア、ピストイア市の0~2歳児の教育から日本の保育を再考する(5)共鳴箱としての保育者2022

    • Author(s)
      上垣内伸子、向井美穂、星三和子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] イタリア、ピストイア市の0~2歳児の教育から日本の保育を再考する(3)美的環境を通して発達を育む2021

    • Author(s)
      上垣内伸子、向井美穂、星三和子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会(富山、富山大学)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 三和子 イタリア、ピストイア市の0~2歳児の教育から日本の保育を再考する(4)自園の保育に関する再発見2021

    • Author(s)
      向井美穂、上垣内伸子、星三和子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会(富山、富山大学)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Reconsideration of Education for 0-2 Year-olds in Japanese ECEC; Suggestions by Pistoia City in Italy2021

    • Author(s)
      Nobuko Kamigaichi, Miho Mukai, Miwako Hoshi-Watanabe
    • Organizer
      30th EECERA ANNUAL CONFERENCE (EECERA Online Festival 2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] イタリア・ピストイア市の0~2歳児の教育から日本の保育を再考する(1)―子どもの日常の中の驚きと探索を支える―2020

    • Author(s)
      向井美穂・星三和子・上垣内伸子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会(奈良、奈良教育大学)
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Presentation] イタリア・ピストイア市の0~2歳児の教育から日本の保育を再考する(2)―子どもの自発性と関係を尊重する―2020

    • Author(s)
      星三和子・上垣内伸子・向井美穂
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会(奈良、奈良教育大学)
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Presentation] イタリア、ピストイア市の保育実践から0~2歳児の教育を考える (3) 日常活動のなかの教育2019

    • Author(s)
      星三和子・向井美穂・上垣内伸子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会(東京、大妻女子大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] イタリア、ピストイア市の保育実践から0~2歳児の教育を考える (4) 教育における美の価値2019

    • Author(s)
      上垣内伸子・向井美穂・星三和子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会(東京、大妻女子大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Rethinking of Education for 0-2 Year-olds in Japanese ECEC; Suggestions by Education of City of Pistoia, Italy2019

    • Author(s)
      Miho MUKAI, Miwako HOSHI, Nobuko KAMIGAICHI
    • Organizer
      OMEP-APR in KYOTO 2019 (OMEP アジア・太平洋地域大会 2019 in 京都)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育現場における0~2歳児の教育と発達(1) ―イタリア、ピストイア市の0歳児保育の実践から-2019

    • Author(s)
      星三和子・上垣内伸子・向井美穂
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会(東京、早稲田大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] イタリア、ピストイア市の保育実践から0~2歳児の教育を考える (1) 教育をどうとらえるか2018

    • Author(s)
      上垣内伸子・向井美穂・星三和子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会(仙台、宮城学院女子大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] イタリア、ピストイア市の保育実践から0~2歳児の教育を考える -(2) 子ども同士の関わりから-2018

    • Author(s)
      星三和子・向井美穂・上垣内伸子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会(仙台、宮城学院女子大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] イタリア、ピストイア市の保育実践から0~2歳児の教育を考える (1)教育をどうとらえるか2018

    • Author(s)
      上垣内伸子、向井美穂、星三和子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] イタリア、ピストイア市の保育実践から0~2歳児の教育を考える (2)子ども同士の関わりから2018

    • Author(s)
      星三和子、向井美穂、上垣内伸子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi