• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on Career Development Model of Early Childhood Educators from the Perspective of School Management and Workstyles

Research Project

Project/Area Number 17K04643
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOtsuma Women's University (2019)
Teikyo University (2017-2018)

Principal Investigator

SAKATA Tetsuhito  大妻女子大学, 家政学部, 講師 (70571884)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村井 尚子  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (90411454)
井上 眞理子  洗足こども短期大学, 幼児教育保育科, 准教授 (40739182)
高橋 優子  洗足こども短期大学, 幼児教育保育科, 講師 (10729031)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords保育者の専門性 / 人材育成 / 人材開発 / マネジメント / 経験学習 / リフレクション / キャリア / 専門性開発 / 保育者 / 専門性 / 成長志向性 / 保育所 / 組織 / 園組織
Outline of Final Research Achievements

The number of daycare centers(nursery schools) and the number of childcare workers have been increasing significantly in recent years. A noticeable issue in this situation is the professional development of childcare workers. In this regard, this research have contributed to conduct the following three points, 1) the professional development of childcare workers is greatly influenced not only by individual factors such as their own qualifications and career orientation, but also by organizational factors (management factors), 2) The growth model will be changed in terms of years of experience and relationships with colleagues, and 3) the growth of childcare workers will be fostered through activities such as dialogue in good relationships with colleagues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通じて特に強調されるべきことは、保育者の成長には組織的要因が大きく関係するという点である。保育職は専門職と認知されているが故に、専門性の向上についても個人的な要因であるという認識が共有されている。これまでの議論の多くも「個人」を単位とした議論が多かった。対し、本研究で得られた知見は、保育者の専門性の向上についても組織的な取り組みによって高い効果が望めるというスキームが提示されたことである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 保育者としてのキャリアを見据える授業実践の研究―教職実践演習の授業において―2019

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      保育教諭養成課程研究会紀要

      Volume: 4 Pages: 3-13

    • NAID

      40021851565

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 保育士の専門性向上をもたらす『学びの機会』の捉え方・あり方にかんする研究2019

    • Author(s)
      坂田哲人・井上眞理子・今井豊彦・高橋優子
    • Organizer
      日本保育学会(第72回大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の人材育成・確保に影響を与える組織要因の分析2019

    • Author(s)
      井上眞理子・坂田哲人・今井豊彦・高橋優子
    • Organizer
      日本保育学会(第72回大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日々の成長につながる保育実践のリフレクションの探究2019

    • Author(s)
      村井尚子・落合陽子・今井豊彦・坂田哲人
    • Organizer
      日本保育学会(第72回大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The Meaning and Effects of Reflection Their Practices for Professional Development of ECE Teachers2019

    • Author(s)
      Tetsuhito Sakata and Naoko Murai
    • Organizer
      The 20th Pacific Early Childhood Education International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 継続的なリフレクションの取り組みと保育者の省察性(リフレクティブネス)との関連性2019

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会(第29回)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育所開設時における管理職が抱える課題-世田谷区保育施設開設前支援プログラムの事例から-2018

    • Author(s)
      坂田哲人・井上眞理子・今井豊彦
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 組織マネジメントにおける管理職が抱える課題 ~保育マネージャー養成講座の事例から~2018

    • Author(s)
      今井豊彦・井上眞理子・坂田哲人
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育所の組織的な要因との関連における保育者の成長・キャリア形成の現状と課題2018

    • Author(s)
      坂田哲人・井上眞理子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育におけるリフレクションの必要性の検討2018

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 現職段階との接続を見据えた養成教育実践の追究-教職実践演習における実践例から-2018

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第2回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育組織の質の向上―管理職者の専門性を高める人材開発の取り組み―2017

    • Author(s)
      坂田哲人・今井豊彦
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] リフレクション入門2019

    • Author(s)
      一般社団法人学び続ける教育者のための協会(REFLECT)、坂田 哲人、中田 正弘、村井 尚子、矢野 博之、山辺 恵理子
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028496
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi