• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building a Family Support Model for Special Needs Children based on the Nursery Teachers Decision Making from Early Stage to Transition to School.

Research Project

Project/Area Number 17K04644
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTokyo Kasei University

Principal Investigator

Nozawa Junko  東京家政大学, 子ども学部, 准教授 (20451693)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤後 悦子  東京未来大学, こども心理学部, 教授 (40460307)
石田 祥代  千葉大学, 教育学部, 教授 (30337852)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords特別支援保育 / 保育者の家庭支援 / 気になる子 / 就学移行期 / 発達障害児 / インクルーシブ教育 / 特別ニーズ保育 / 家庭支援 / 保育者の主体的判断 / 保育者支援 / 就学移行支援 / 保育者主体 / 巡回相談
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to highlight a family support method starting in an early stage based on the nursery teacher’s decision-making to assist with a smooth transition to school for inclusive education. Through surveys and cases, we analyzed the actual status of family support by teachers, the content of their assistance for growth in the school-age, and the knowledge gained from parental experiences. As a result, we extracted elements of practical family support based on nursery teacher’s self-directed judgment. We classified those items into the status of children, the need for support to parents, knowledge nursery teachers acquire from their experiences, the support period, childcare management, and the regional coexistence/co-development system. Finally, we presented a model of independent family support by nursery teachers, composed of multiple perspectives.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、インクルーシブな教育への移行を実現するための国内の特別ニーズ保育における家庭支援の現状と課題を把握したうえで、保育者・保護者・関連諸機関との連携・協働を核とした特別ニーズのある乳幼児への家庭支援の方法を研究し、その成果は特別ニーズ保育における家庭支援の実施に一定の方向性を提示するものとなり得た。また、研究成果を公表し、焦眉の課題である保育所・幼稚園等の保育者の家庭支援の資質形成、円滑な移行に必要な家庭を基盤とする子どもの生活力向上、インクルーシブな教育システムを検討することに寄与した点で意義があった。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (10 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] フィンランドの就学移行期の発達障害の可能性のある子どもと家庭への支援 -日本における適用可能性に関する一考察-2020

    • Author(s)
      野澤純子・藤後悦子・石田祥代
    • Journal Title

      東京家政大学研究紀要

      Volume: 60 Pages: 85-94

    • NAID

      120007145803

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study of Professional Development on Special Needs of Nursery School Teachers. Focus on the teacher's decision making process in special support.2019

    • Author(s)
      NOZAWA Junko
    • Journal Title

      The Asian Journal of Child Care

      Volume: 9 Pages: 11-20

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デンマークにおける地方自治構造改革後のインクルーシヴ教育の取り組みに関する報告2019

    • Author(s)
      石田祥代・是永かな子
    • Journal Title

      北ヨーロッパ研究

      Volume: 15 Pages: 47-56

    • NAID

      130007868767

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育者養成課程学生の障害理解に関する情報活用‐障害児保育履修前学生を対象とした調査から‐2019

    • Author(s)
      野澤純子
    • Journal Title

      立教女学院短期大学紀要

      Volume: 50 Pages: 137-144

    • NAID

      130007607423

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 保護者の経験知に基づく特別ニーズ保育における家庭支援の課題‐インクルーシブな学校教育への円滑な移行実現を目指して‐.2019

    • Author(s)
      野澤純子・藤後悦子・石田祥代
    • Journal Title

      東京家政大学紀要第59集(1)

      Volume: 59 Pages: 121-126

    • NAID

      120006623603

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育者養成課程における障害理解教育-子ども学部初年次学生の障害理解の実態- .2019

    • Author(s)
      野澤純子・阿部崇・末廣杏里・宮島祐・田中恵美子
    • Journal Title

      東京家政大学教員養成教育推進室年報

      Volume: 7 Pages: 145-150

    • NAID

      120007174164

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 震災後における保育者のストレスについて2018

    • Author(s)
      藤後悦子・川原正人・須田誠
    • Journal Title

      東京未来大学紀要

      Volume: 13 Pages: 109-116

    • NAID

      130007655850

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育上特別な配慮の必要な子どもの身辺自立の実態と家庭支援-保育者アンケートを通して-2018

    • Author(s)
      野澤純子・石田祥代・藤後悦子
    • Journal Title

      立教女学院短期大学紀要

      Volume: 49 Pages: 144-150

    • NAID

      130006415614

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Difficulties related to the self-care skills of nursery school children with special needs: collaboration between nursery teachers and parents.2017

    • Author(s)
      NOZAWA J., TOGO E. & ISHIDA S.
    • Journal Title

      The Asian Journal of Disable Sociology

      Volume: 16 Pages: 89-98

    • NAID

      40021629593

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 北欧におけるインクルーシブ教育の観点からみた共生・共育の実践2017

    • Author(s)
      石田祥代
    • Journal Title

      運動障害教育・福祉研究

      Volume: 12 Pages: 221-228

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育の展望─スウェーデンの特別支援教育から─2017

    • Author(s)
      石田祥代
    • Journal Title

      発達障害支援システム研究

      Volume: 16 Pages: 53-59

    • NAID

      40021264501

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「気になる子」の身辺自立に関する母親の困り感と保育の場への援助要請,2017

    • Author(s)
      藤後悦子 野澤純子 石田祥代
    • Journal Title

      東京未来大学研究紀要

      Volume: 11 Pages: 139-149

    • NAID

      130007534633

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 放課後子ども教室のスタッフが抱える困り感と問題解決に向けての工夫 : 都内S区の調査結果より.2017

    • Author(s)
      藤後悦子・岩崎智史
    • Journal Title

      未来の保育と教育 : 東京未来大学実習サポートセンター紀要

      Volume: 特別号 Pages: 79-88

    • NAID

      40021425566

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保育者主体による気になる子どもの保護者支援2020

    • Author(s)
      藤後悦子・野澤純子
    • Organizer
      第73回日本保育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育所等における特別ニーズ児の家庭支援の要素抽出(1)2019

    • Author(s)
      藤後悦子・野澤純子
    • Organizer
      第72回日本保育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育所等における特別ニーズ児の家庭支援の要素抽出(2)2019

    • Author(s)
      野澤純子・藤後悦子
    • Organizer
      第72回日本保育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドにおける子どもの規範意識形成への支援について2019

    • Author(s)
      藤後悦子・野澤純子
    • Organizer
      日本臨床発達心理士会第15回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドの接続期にある気になる子どもと家庭への支援2019

    • Author(s)
      野澤純子・石田祥代・藤後悦子
    • Organizer
      日本福祉心理学会第17回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者の経験知に基づく特別ニーズ保育における家庭支援2018

    • Author(s)
      野澤純子・藤後悦子・石田祥代
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の主体的判断に基づく特別ニーズ児の家庭支援2018

    • Author(s)
      藤後悦子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者主体の家庭支援に向けて2018

    • Author(s)
      藤後悦子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者の経験知に基づく特別ニーズ保育における家庭支援:インクルーシブな学校教育への円滑な移行実現を目指して2018

    • Author(s)
      野澤純子・藤後悦子・石田祥代
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 医療的配慮が必要な子どもの保育(話題提供)2017

    • Author(s)
      野澤純子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子どもの発達の連続性を支える保育の心理学2019

    • Author(s)
      浅井拓久也・西山敏樹・野澤純子他
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378088
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育一人ひとりの教育的ニーズに応じて2019

    • Author(s)
      柳本雄次・河合康・石田祥代他
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121364
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教師と学生が知っておくべき特別支援教育2019

    • Author(s)
      北島善夫・竹田明典・石田祥代他
    • Total Pages
      109
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306013
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 新版・幼児理解2018

    • Author(s)
      谷田貝公昭・大沢裕・野澤純子他
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      4863591764
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ジュニアスポーツコーチに知っておいてほしいこと2018

    • Author(s)
      大橋恵・藤後悦子・井梅由美子
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      4326851953
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi