• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of the acquisition process and learning sequencing of 'ECEC assessment' in the training of ECEC teachers professionals

Research Project

Project/Area Number 17K04646
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionDen-en Chofu University (2018-2022)
Tokyo City University (2017)

Principal Investigator

Naito Tomomi  田園調布学園大学, 子ども未来学部, 教授 (10308330)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井戸 ゆかり  東京都市大学, 人間科学部, 教授 (60331500)
小泉 裕子  鎌倉女子大学短期大学部, 初等教育学科, 教授 (80310465)
大野 和男  東京都市大学, 人間科学部, 教授 (40339487)
田爪 宏二  京都教育大学, 教育学部, 教授 (20310865)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords保育者養成 / 保育者の成長プロセス / 保育の評価 / 学びの順序性 / カンファレンス / メンタライゼーション / 実習体験 / プレ保育者 / 形成的評価 / 保育者効力感 / ラーニングストーリー / 初年次の学び / 保育の困難感 / 子ども観 / 幼児教育・保育 / 保育者の専門性 / 保育・教育実習 / 現職教育 / 子育て支援実習
Outline of Final Research Achievements

The acquisition of 'Early Childhood Education and Care assessment' leads to the improvement of the expertise of ECEC teachers through reflection. Practical training experiences have an impact on the 'assessment of ECEC' at the ECEC training stage, particularly in the early stages of training, which influences the identity formation of the ECEC teacher. Different practical training experiences encourage the acquisition of different perspectives on children, ECEC teachers and parents, so 'sequencing of learning' is important. Formative assessment focusing on 'relationships', as done in New Zealand and elsewhere, is effective. Theory and practice interchange through diverse practical training, conferences, etc., will lead to the acquisition of a comprehensive 'assessment of ECEC', as pre-ECEC teachers verbalize their experiences and respect the opinions of others, and develop mentoring skills to promote self-emotional understanding and reflection.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、保育者の長期の成長を支える「保育の評価」の獲得のプロセスについて、保育者アイデンティティの起点となる養成段階に着目した研究であり、学術的意義がある。またこの研究成果は、保育者養成段階から現職段階への円滑した移行を促し、保育の質向上と保育者の早期離職を阻止する上で有効である。保育者養成における学びの順序性に基づく、実習の位置づけや教授方法のあり方などを海外の知見を踏まえて提案しており、今後の保育者養成カリキュラムの構築に寄与するものである。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「子どもの権利条約」と保育実践2023

    • Author(s)
      内藤知美
    • Journal Title

      「発達」

      Volume: 174 Pages: 93-99

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育者養成短期大学の学生における実習経験の印象に及ぼすメンタライゼーション能力の影響2020

    • Author(s)
      田爪宏二・廣瀬真喜子・増田優子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 第136号 Pages: 17-28

    • NAID

      120006824525

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者の成長プロセスを探る―ファーストステージの保育者の成長を支えるもの―(1)2019

    • Author(s)
      内藤知美
    • Journal Title

      「キリスト教保育」

      Volume: 第602号 Pages: 44-46

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者の成長プロセスを探る―自ら学び続けるために―(2)2019

    • Author(s)
      内藤知美
    • Journal Title

      「キリスト教保育」

      Volume: 第603号 Pages: 40-42

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者養成短期大学の学生における実習経験に対する保育者効力感の影響― 実習の進行による変化 ―2019

    • Author(s)
      田爪宏二・廣瀬真喜子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 第134号 Pages: 93-105

    • NAID

      120006602414

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育から小学校就学後2年間にかけての子どもと保護者の変化2022

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「保育の評価」に関わる視点の獲得―体験型実習と免許に関わる実習での学びと相違点-2021

    • Author(s)
      内藤知美・横尾暁子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第5回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者志望学生の認知的個人差と実習経験の印象との関連2020

    • Author(s)
      田爪宏二・廣瀬真喜子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「保育の評価」に関わる視点の育成―初年次の実践的授業からの学びに着目して―2020

    • Author(s)
      内藤知美・横尾暁子
    • Organizer
      第4回日本保育者養成教育学会研究大会(発表認定)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Learning process of the first-year experience in ECEC teacher training school2019

    • Author(s)
      内藤知美
    • Organizer
      OMEP Asia Pacific Regional Conference 2019 in Kyoto
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Students' Recognition of SDGs at a Junior College of Childcare Worker and Kindergarten Teacher Training Course2019

    • Author(s)
      廣瀬真喜子・田爪宏二・又吉斉
    • Organizer
      OMEP Asia Pacific Regional Conference 2019 in Kyoto
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育者養成短期大学の学生のメンタライゼーション能力が就業意識に及ぼす影響―実習の進行に伴う変化―2019

    • Author(s)
      田爪宏二・廣瀬真喜子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育・保育実習と子育て支援実習における学びの比較2018

    • Author(s)
      内藤知美
    • Organizer
      日本保育学会第71回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Development of ECEC teacher's identity and professhionalism in Japan -focusing on ECEC practical training and child-rearing support training-2018

    • Author(s)
      内藤知美
    • Organizer
      OMEP 70th World Assembly and Conferences/Prague-Czech Republic
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “Indirect support” in intergenerational communication2018

    • Author(s)
      田爪宏二・吉津晶子
    • Organizer
      OMEP 70th World Assembly and Conference/Prague-Czech Republic
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育の質を高めるヴィジブルな保育記録の提案~日本版ラーニング・ストーリーを目指して~2018

    • Author(s)
      小泉裕子・佐藤康富・亀ヶ谷元譲・土井敬喜
    • Organizer
      日本保育学会第71回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者のアイデンティティ―構築のための初任期(ファーストステージ)の育ち2017

    • Author(s)
      小泉裕子、内藤知美、井戸ゆかり、大野和男、田爪宏二、寺田清美、原孝成
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Development of "ECEC Teacher's Identity"among Japanese College Students2017

    • Author(s)
      TAZUME Hirotsugu, KOIZUMI Yuko, NAITO Tomomi
    • Organizer
      69the OMEP International Conference, Opatija-Croatia
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 保育の心理学(第2章「子どもの発達と環境」2019

    • Author(s)
      田爪宏二(杉村伸一郎・山名裕子編)
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      中央法規
    • ISBN
      9784805857885
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi