• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Music Education in Christian Kindergartens in Modern Japan

Research Project

Project/Area Number 17K04657
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

Imoto Miho  岡山理科大学, 教育学部, 准教授 (40780705)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords幼稚園 / キリスト教 / 創造性 / 身体表現 / 新教育思想 / 音楽教育 / 宣教師 / 音楽教育史 / 幼児教育 / 音楽 教育史 / 幼児 / 表現
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the characteristics of music activities in Japanese Christian kindergartens during the Meiji and Taisho periods by focusing on its relationship with the music activities in American kindergartens in those days. As a result of examination, the following three characteristics became clear: (1) the methods of American music activities based on progressive education were actively adopted based on an understanding of Froebel's educational ideas, (2) the development of creativity and independence were aimed at through connecting with others in musical activities, and (3) activities for free physical expression to music were developed as a means of character-building.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、明治後期から大正期の日本のキリスト教系幼稚園の音楽活動について、米国の幼稚園における音楽活動との関連性という観点から考察したことにある。特に、キリスト教系幼稚園における音楽活動の手法に、フレーベルの教育思想および進歩主義教育がいかに反映されていたかを明示したことにより、当時のキリスト教以外の幼稚園における音楽活動との相違点に関する新たな視角を提供することができた。また、当時のキリスト教系幼稚園の音楽活動の分析をとおして、幼児教育における音楽活動の価値を提示した点は、現在の幼児教育における音楽活動の意義を再確認するうえでも有効であると考える。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] シカゴ大学における幼稚園教員養成カリキュラム : 20世紀初期の音楽領域を中心に2021

    • Author(s)
      井本美穂
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要. B, 人文・社会科学

      Volume: 57 Pages: 71-81

    • NAID

      120007185115

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 近代キリスト教系幼稚園における音楽活動にみる身体表現2020

    • Author(s)
      井本美穂
    • Journal Title

      国際幼児教育研究

      Volume: 27

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大正期の遺愛幼稚園における音楽活動2018

    • Author(s)
      井本美穂
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』第62巻

      Volume: 62 Pages: 275-280

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽活動における身体表現の可能性-大正期広島女学校保姆師範科の実践に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      井本美穂
    • Organizer
      日本音楽教育実践学会中国支部例会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 20世紀初期のシカゴ大学における保育者養成-音楽領域に焦点をあてて-2020

    • Author(s)
      井本美穂
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大正期の幼稚園における音楽活動2018

    • Author(s)
      井本美穂
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 近代日本のキリスト教系幼稚園における音楽活動―大正期の遺愛幼稚園に焦点をあてて―2017

    • Author(s)
      井本美穂
    • Organizer
      中国四国教育学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Importance of Historical Perspective to Facilitate Deep Active learning in Kindergarten and Elementary School2017

    • Author(s)
      井本美穂、紙田路子
    • Organizer
      The 27th European Early Child Education Research Association Concerence
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi