• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learner Identity Formation of Parents Living under Difficult Conditions -from a Local Application in Chikuho-

Research Project

Project/Area Number 17K04660
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMiyazaki International College

Principal Investigator

AITO HARUKO  宮崎国際大学, 教育学部, 教授 (20598122)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords生活困難を抱えた親 / 地域活動参加 / 学習主体形成 / 子育て主体 / 地域活動主体 / 学習主体 / 活動主体 / 地域参加 / 主体形成 / 生活体験 / 生活文化 / 自立 / 子どもの育ち / 文化的生活 / 教育学 / 社会教育学 / 親の学び / 地域参加・参画 / 貧困問題
Outline of Final Research Achievements

In this study, we recorded part of the process by which parents raising infants under difficult life conditions were able to become active learners by continuously taking part in local child-care-support activities where various child-rearing methods were shared.
We analyzed the records of parents and children who participated in monthly child-care-support events in a housing complex for three years. The results showed that parents can improve their self-esteems and attitudes toward child-rearing gradually by communicating with a variety of people (other parents, local residents and their supporters) participating in the events.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

実証的研究により、生活困難を抱え、乳幼児を育てている親たちが地域の子育て活動に参加することによって、学習主体として形成されていく過程を一定程度とらえることが出来た。
具体的には、公営団地で子育てしている親とその乳幼児を対象に月1回3年にわたって「団地子育てサロン」調査実践に取り組み、そこに参加する親(子)が、多様な人や文化との出会うことによって、人との関係性や生活文化を豊かにし、子どもの接し方やとらえ方に行動の変容を見ることが出来た。
生活困難を抱える親の学習主体形成の実証的研究は数少ないことから、そこへアプローチした研究の意義は大きい。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 地域の子育て支援活動に参加する親子の生活行動の変容 -低所得者層団地の実践事例より-2019

    • Author(s)
      相戸晴子
    • Journal Title

      日本生活体験学習学会「生活体験学習研究 」

      Volume: 19 Pages: 41-52

    • NAID

      40022084721

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地域の子育て支援活動に参加する親子の生活行動の変容-低所得者層団地の実践事例よりー2019

    • Author(s)
      相戸 晴子
    • Journal Title

      生活体験学習研究

      Volume: 19

    • NAID

      40022084721

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 生活困窮家庭の子どもが地域活動に参加する可能性‐乳幼児期からの地域参加支援実践の事例より‐2019

    • Author(s)
      相戸晴子
    • Organizer
      基礎教育保障学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学童期以降の子どもの姿から考える地域の子ども・子育て支援実践の可能性2019

    • Author(s)
      相戸晴子
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 団地子育て支援実践に参加する子どもの行動変容-S君2年間の活動記録より-2018

    • Author(s)
      相戸晴子
    • Organizer
      日本子ども社会学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 親の生活習慣がもたらす乳幼児の生活課題-公営団地の子育て実践に参加する親子の事例をもとに-2018

    • Author(s)
      相戸晴子
    • Organizer
      日本生活体験学習学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 生活困難を抱える親の地域参加による学びのプロセス2018

    • Author(s)
      相戸晴子
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 団地子育て支援実践に参加する子どもの行動変容ーS君2年間の活動記録よりー2018

    • Author(s)
      相戸 晴子
    • Organizer
      日本子ども社会学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 生活困難に直面する子育て家庭の生活意識構造2017

    • Author(s)
      相戸 晴子
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi