• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research of the Formation of 'Ethics' and 'Aesthetics' in Meiji Period Kindergarten Education

Research Project

Project/Area Number 17K04661
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTokai University Junior College

Principal Investigator

kuwahara kumiko  東海大学短期大学部, 東海大学短期大学部, 教授 (00299976)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 康治  東海大学短期大学部, 東海大学短期大学部, 教授 (10341934)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords幼稚園教育 / 小学校教育 / 童話 / 文学教材 / 修身 / 美感 / 明治 / ヘルバルト / 明治期 / 幼児教育 / 保育
Outline of Final Research Achievements

In the Meiji educational world, although education stressing the teaching of morality reached its peak with the Imperial Rescript on Education, there was a movement which sought value in the formation of aesthetics using fairy tales as teaching materials following the introduction of Herbart-style pedagogy in the 30s of Meiji period. Kindergarten education was also affected, and the question of how to handle the imaginative nature of fairy tales became a major point of contention. As a result, the composition of ethics and aesthetics formation was transformed. In this research study, the process of this transformation has been empirically defined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本課題研究で明らかとなった、幼小の深いつながりを基盤とした、童話をとおした教育目的としての「修身」と「美感」の構図は、現在の日本の教育界が抱える状況・課題と同じである。現在の教育においては、「幼小の連携・接続」の強化という方向性が示され、また教育内容では「道徳の必修化」や「国語における文学教材の取扱い」という動きが起こっている。「歴史は繰り返される」という言葉に従うならば、過去の同様の課題においてどのような論争があり、その課題に対応したのかを明らかにすることは、現状の教育的課題に対する示唆を与え、議論をより深めることにつながると考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 明治30年代の幼稚園教育における想像性をとおした「修身」と「美感」の構図-小学校教育とつながる童話の教育的意義-2020

    • Author(s)
      北川公美子
    • Journal Title

      東海大学短期大学部生活科学研究所所報

      Volume: 32 Pages: 32-38

    • NAID

      40022256917

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 明治期小学校修身科における文学教材の位相2020

    • Author(s)
      山本康治
    • Journal Title

      東海大学短期大学紀要

      Volume: 53 Pages: 11-20

    • NAID

      40022206336

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 明治期国語検定教科書における「韻文教材」の位相2020

    • Author(s)
      山本康治
    • Journal Title

      湘南文学

      Volume: 55 Pages: 93-109

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 明治期の幼稚園教育における口演童話に関する一考察-口演童話の三大家とのかかわりを中心に-2019

    • Author(s)
      北川(桑原)公美子
    • Journal Title

      東海大学短期大学部紀要

      Volume: 52号 Pages: 1-9

    • NAID

      40021861606

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 明治期の幼稚園教育におけるフレーベルとヘルバルト2018

    • Author(s)
      北川(桑原)公美子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 明治期の幼稚園教育におけるフレーベルとヘルバルト2018

    • Author(s)
      北川公美子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi