• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Academic Governance and Management of American Public Research Universities under the Disinvestment of Public Sector

Research Project

Project/Area Number 17K04676
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Fukudome Hideto  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (70401643)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学術経営 / 州立研究大学 / ガバナンスとマネジメント / 教育プログラム運営 / 戦略計画 / 学士課程教育と大学院教育 / 日米比較 / 大学院教育と学士課程教育 / 質保証システム / リベラルアーツカレッジ / アメリカ高等教育 / 公共財政
Outline of Final Research Achievements

This research focused on the strategic academic governance of American research universities. It clarified three main research questions.
1. Undergraduate Education: The process and structure of how the research universities integrate student engagement and various support to students and make them practical for student development. 2. Graduate Education: The process and structure of how research universities or academic subunits manage research training and professional education- two separate but interdependent programs. 3. Governance and Management: The process and structure between three leading governing organizations. (1) Lay control by governing boards, (2) Integrated administration organized by professional administrators and support staff, (3) Shared governance organized by the single faculty senate and central administration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで日本では、財務、IR、教育課程等、昨今の課題に即して個別テーマを取り上げる研究は多かったが、全体構造の中でそれらがどう機能しているのかという視点が欠けていた。本研究では、各活動相互がどのように関係し合い、学術経営を支えているのかについて、トータルな視野からアプローチした点に意義がある。個別大学の実態に即した分析を行うことで、全学的枠組みの体系の中で文脈性を持った形で各活動の関係を明らかにすることが可能となった。本研究によって、これまで断片的に理解されるに過ぎなかった米国研究大学の各活動の実相が「学術経営」という枠組みの中で系統立った形で把握された点に意義がある。

Report

(4 results)
  • 2020 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (6 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] アメリカ学士課程教育における学生エンゲージメントの展開―ペンシルバニア州立大学における改革を事例として―2020

    • Author(s)
      福留東土
    • Journal Title

      兵庫高等教育研究

      Volume: 4 Pages: 59-69

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人文社会系博士課程における大学院教育改革2020

    • Author(s)
      柴田研三郎、福留東土
    • Journal Title

      兵庫高等教育研究

      Volume: 4 Pages: 137-152

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の大学におけるサービス・ラーニングの動向と課題2019

    • Author(s)
      福留東土
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 59 Pages: 120-138

    • NAID

      130007902857

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学士課程における専攻選択プロセスの日米比較2018

    • Author(s)
      福留東土
    • Journal Title

      大学経営政策研究

      Volume: 8 Pages: 19-36

    • NAID

      40021554097

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 研究大学モデルをどう捉えるか―米国における研究動向からの示唆―2018

    • Author(s)
      福留東土
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 56 Pages: 173-184

    • NAID

      130007902867

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国リベラルアーツ・カレッジの経営とその危機―スイートブライヤー・カレッジの閉鎖とその撤回を巡る分析2018

    • Author(s)
      福留東土・戸村理
    • Journal Title

      大学論集

      Volume: 50 Pages: 65-80

    • NAID

      40021579018

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] アメリカ研究大学のガバナンス2020

    • Author(s)
      福留東土
    • Organizer
      自民党行政改革推進本部研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Service Learning and Community Engagement in Japanese Higher Education: Looking for the Future Possibility of Sustainable Development of Local Community2019

    • Author(s)
      Hideto Fukudome
    • Organizer
      2019 Annual Conference of Comparative and International Education Society (CIES)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学の理念・制度・歴史から考える公立大学の使命と課題―地域・ガバナンス・教育2019

    • Author(s)
      福留東土
    • Organizer
      公立大学協会政策研修
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 大学教授職の国際比較2020

    • Author(s)
      有本章編
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915692
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 大学マネジメント論2020

    • Author(s)
      小方直幸編
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595322075
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] カリフォルニア大学バークレーの経営と教育2019

    • Author(s)
      福留東土
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      広島大学高等教育研究開発センター
    • ISBN
      9784866370163
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] Education in Japan2019

    • Author(s)
      Kitamura, Y., Omomo, T., Katsuno, M. (Eds.)
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811326301
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 大学経営・政策入門2018

    • Author(s)
      東京大学大学経営・政策コース
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915074
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 大学事典2018

    • Author(s)
      児玉善仁ほか編
    • Total Pages
      952
    • Publisher
      平凡社
    • ISBN
      9784582121025
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] The Rise of Online Learning in the U.S.2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Stanford Program on Cross-Cultural Education and Japan-US Friendship Exchange2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi