• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Styles of reasoning and school culture in Iran

Research Project

Project/Area Number 17K04681
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Watanabe Masako  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (20312209)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsイラン / 思考表現スタイル / 作文教育 / 歴史教育 / 論理的思考 / 合理的行動 / 思考の型 / 社会化 / ペルシャ語 / ペルシャ語教育 / 国語教育 / 大学入試比較 / 歴史叙述 / 歴史の教授法 / 未来予測 / 比較教育 / 比較文化
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to clarify what kinds of style of writing and narrating are taught in Iranian schools and how these basics of communication socialize students in Iran. The study analyzed the structure of writing through writing textbooks and extracted the logic of writing and logical thinking style. The study also analyzed history textbooks as well as history lessons and identified how time conceptions and causality were illustrated and how the way of understanding the past was reflected in the way of speculating the future. The study as a whole revealed the style of logic and specific forms of rational action and rationality taught in Iranian schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

論理的に書いたり考えるたりすることの重要性が教育やビジネスにおいて喧伝されて久しい。しかし<論理的>に書いたり考えたりする方法は普遍的なものでも一つに収斂するものでもなく、国や文化圏によって大きく異るものである。イランは厳格なイスラームの国として知られているが、詩を中心にしたペルシャ文明の中心地でもある。そこでは宗教と文化が融合した伝統的な作文の型があり、歴史教育で独自の歴史観が展開され、価値に基づいた合理性と合理的行動が教えられている。本研究は、学校で教えられている作文・小論文の型に現れる論理と思考の型を明らかにすることで、イランにおける論理の型と合理性を抽出したことに学術的な意義がある。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「フランスの思考表現スタイルと言葉の教育-「能力」と「教養」の対比から」2018

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『フランス教育学会紀要』

      Volume: 30号 Pages: 27-36

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「日本の国語教育における目的別文章:アメリカ、フランスとの比較から」2018

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『指導と評価』

      Volume: 65巻 Pages: 33-35

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Style of Reasoning and Cultivation of Political Literacy in France: A Comparison with the United States2017

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 84 Issue: 2 Pages: 180-191

    • DOI

      10.11555/kyoiku.84.2_180

    • NAID

      130006727922

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] “Styles of Reasoning and Framing Tem-porality in History Education.”2019

    • Author(s)
      WATANABE, Masako Ema
    • Organizer
      10th World Education Research Association Focal Meeting, Gakushuin University, Tokyo (Aug. 6, 2019).
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「国際バカロレアの知の理論が目指すもの(課題研究「考えることを考える-哲学する教育の可能性」)2019

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回 京都大学(2019年6月22日).
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「カリキュラムの見えない「前提」を問い直す-比較社会学・知識社会学の視点から-」(課題研究「カリキュラムの社会学のこれからを問う」)2019

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会 大正大学(2019年9月13日).
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「フランス式小論文の思考表現スタイルと<書く>教育の実践-フランスの高大接続の構造」2018

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「歴史教育にみる合理的行動と社会化のタイポロジー -アメリカ、日本、イラン、フランスの比較から-」2017

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会 東京大学本郷キャンパス(2017年6月25日)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「フランスのことばの教育と思考表現スタイルに見る<深い学び>「能力」と「教養」の対比から」2017

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      フランス教育学会第35回大会 放送大学東京文京学習センター(2017年9月9日)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] “Abilities Tested in University Entrance Examinations and Different Forms of Socialization: Comparisons of the United States, Japan, Iran, and France.”2017

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      TASE (Taiwan Associati-on of Sociology of Education) 23rd Annual Conference 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 『フランスのバカロレアにみる論述型大学入試に向けた思考力・表現力の育成』2020

    • Author(s)
      渡邉雅子(第五章執筆)(細尾萌子・夏目達也・大葉淳編)
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623090302
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Sociology of Comparative Examinations, "Typology of Abilities Tested in University Entrance Examinations: Comparisons of the United States, Japan, Iran, and France," pp.71-972019

    • Author(s)
      Masako, Ema WATANABE
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138609242
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi