• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Sociological Study of Education to Foster a Sense of Involvement in the Transmission of War Experiences to the Next Generation

Research Project

Project/Area Number 17K04684
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

MURAKAMI Toshifumi  京都教育大学, 教育学部, 教授 (50166253)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords平和教育 / 戦争体験継承 / 戦争第4世代 / 当事者意識 / イスラエル / 平和意識 / 平和形成 / 中学生 / 比較教育 / 戦争観 / 戦争証言ビデオ / 当事者 / 平和教育の乖離 / 次世代 / 政治教育
Outline of Final Research Achievements

Peace education for the new generation (the fourth generation of the war), whose great-grandparents were war survivors, was positioned as an educational practice for the fourth generation by the third generation. As a way to improve the conventional peace education practice, I proposed the process of forming a sense of involvement in the inheritance of war experiences. In the course of teacher training, I conducted an activity to pass on the war experience, and showed the actuality and educational effect of the activity.
An international comparative survey of peace awareness among Israeli students is a few, and the results of the survey can reveal the actual situation in Israel and compared it with Japan. Differences in attitudes toward peace/war were analyzed, and social determinants of how opinions about peacemaking methods are formed were examined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第2次世界大戦の戦争体験を継承する平和教育は世代間の営みであり、戦争体験世代から何世代離れるかの関係性により、平和教育の特徴を類型化し、分析のための理論枠組を提示した。戦争第3世代が第4世代に伝承する平和教育を「次世代型の平和教育」とし、平和教育の内容、方法、課題などを考察した。戦争体験の継承への当事者意識を高める「戦争体験継承への当事者性の形成過程モデル」として、当事者意識を形成するステップ・モデルを提案した。政治的に緊張状態の中にあるイスラエルの生徒に意識調査を行い、平和/戦争に関する意識の実態について明らかにし、日本の生徒と比較分析した。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] イスラエルの平和意識の考察 : 中学生に対する意識調査から2021

    • Author(s)
      村上 登司文
    • Journal Title

      広島平和科学

      Volume: 42 Pages: 17-37

    • NAID

      40022599739

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 戦争体験証言ビデオの教育効果―小学6年生に対するNHK戦争体験証言ビデオの授業実践から―2020

    • Author(s)
      村上登司文・高見祥一
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 136 Pages: 55-70

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦争体験を第4世代(次世代)に語り継ぐ平和教育の考察2018

    • Author(s)
      村上登司文
    • Journal Title

      広島平和科学

      Volume: 40 Pages: 33-50

    • NAID

      40021959553

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 戦争体験継承に対する当事者意識を育てる教育の考察2018

    • Author(s)
      村上登司文
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 18 Pages: 173-182

    • NAID

      120006532769

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 平和のための教育とは-イスラエルと日本の中学生調査の比較から-2019

    • Author(s)
      村上登司文
    • Organizer
      同志社大学一神教学際研究センター 公開講演会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 次世代の当事者性を高める平和教育2018

    • Author(s)
      村上登司文
    • Organizer
      関西平和教育学フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 過去20年間における中学生の平和意識の変化-東京・京都・広島・那覇の中学2年生に対する意識調査(97・06・16年)の分析から-2017

    • Author(s)
      村上登司文
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi