• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Individualization of Education in Germany: From the Viewpoint of Standardization of Education and Children's Diversity

Research Project

Project/Area Number 17K04686
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

NAKAYAMA Aoi  大阪教育大学, グローバルセンター, 教授 (00343260)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長島 啓記  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (00298449)
立花 有希  宇都宮大学, 国際学部, 講師 (60736198)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords多様性 / 学力 / 移民 / 個別支援 / 教育スタンダード / 教師教育 / インクルージョン / 子どもの多様性 / 教育の個別化 / コンピテンシー / インクル―ジョン / 教育の標準化 / 比較教育学
Outline of Final Research Achievements

This study deals with the “individualization of education” in Germany where diversity of children (children with immigrant backgrounds and special needs) is progressing on one hand, and the "standardization of education" seen in educational standards has progressed on the other hand.
Regarding the “individualization of education,” the recommendations of the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Laender in the Federal Republic of Germany place importance on “individual support.” It is regarded as the basis of a promotion strategy for improving academic ability based on standards. This policy has been embodied in each state, and a network of “individual support” is being constructed. It was also found that individualization of learning was provided by differentiated tasks based on standards. Furthermore, “individual support” is also emphasized in teacher education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ドイツの教育スタンダードや学力調査に関しては国内外で注目され、多くの研究がなされているが、それが子どもの多様性や教育の個別化とどのように関わり、子どもの学習にどのような影響を与えているのかという視点からの研究は少なく、本研究により学力向上政策に関する研究分野の知見を広げることができる。また、多様な子どもの「個別化」した学習は、日本の教育現場においても重要であり、日本との比較や応用可能性という意味においても意義がある。
さらに、多様な子どもの学力を保証しつつ、子どもの多様性に教育がいかに向かい合うのかという本研究の課題は、ドイツや日本だけではなく、世界的な問題であり、現代的な意義がある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学力の低い生徒のための促進戦略にみる個別支援2019

    • Author(s)
      中山あおい
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要 総合教育科学

      Volume: 67 Pages: 145-152

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ドイツの学力向上政策と社会的公正のための取り組み―教師教育の観点から―2019

    • Author(s)
      中山あおい
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの多様性と学習の個別化について―ドイツの事例から―2019

    • Author(s)
      中山あおい
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様な言語文化背景をもつ子どもの教育―人材育成における「特別視しない」という壁―2019

    • Author(s)
      市瀬智紀、齋藤ひろみ 中山あおい 浜田麻里
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ・スイスにおける異文化間教育(多文化教育)を担う教員養成2018

    • Author(s)
      中山あおい
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] PISA後のドイツにおける学力向上政策と教育方法改革2019

    • Author(s)
      久田敏彦監修 ドイツ教授学研究会編
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      9784842917580
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi