Project/Area Number |
17K04686
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Osaka Kyoiku University |
Principal Investigator |
NAKAYAMA Aoi 大阪教育大学, グローバルセンター, 教授 (00343260)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
長島 啓記 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (00298449)
立花 有希 宇都宮大学, 国際学部, 講師 (60736198)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 多様性 / 学力 / 移民 / 個別支援 / 教育スタンダード / 教師教育 / インクルージョン / 子どもの多様性 / 教育の個別化 / コンピテンシー / インクル―ジョン / 教育の標準化 / 比較教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
This study deals with the “individualization of education” in Germany where diversity of children (children with immigrant backgrounds and special needs) is progressing on one hand, and the "standardization of education" seen in educational standards has progressed on the other hand. Regarding the “individualization of education,” the recommendations of the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Laender in the Federal Republic of Germany place importance on “individual support.” It is regarded as the basis of a promotion strategy for improving academic ability based on standards. This policy has been embodied in each state, and a network of “individual support” is being constructed. It was also found that individualization of learning was provided by differentiated tasks based on standards. Furthermore, “individual support” is also emphasized in teacher education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ドイツの教育スタンダードや学力調査に関しては国内外で注目され、多くの研究がなされているが、それが子どもの多様性や教育の個別化とどのように関わり、子どもの学習にどのような影響を与えているのかという視点からの研究は少なく、本研究により学力向上政策に関する研究分野の知見を広げることができる。また、多様な子どもの「個別化」した学習は、日本の教育現場においても重要であり、日本との比較や応用可能性という意味においても意義がある。 さらに、多様な子どもの学力を保証しつつ、子どもの多様性に教育がいかに向かい合うのかという本研究の課題は、ドイツや日本だけではなく、世界的な問題であり、現代的な意義がある。
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