• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring an "universal" education based an Islam idea: an educational activity of Hizmet movement

Research Project

Project/Area Number 17K04687
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

MATSUI SHINNOSUKE  神戸大学, 国際文化学研究科, 協力研究員 (70533462)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsヒズメット / ギュレン / イスラーム / ルーマニア / アルバニア / コソヴォ / トルコ / フランス / ジョージア / カンボジア / ヒズメット運動 / ギュレン運動 / 教育
Outline of Final Research Achievements

Hizmet schools around the world, based on Islamic thought but mostly secular education, offer the various elite educations for students in the flexible ways,
according to each country's educational system. Their education aims to bridge the gap in every country's educational problems. For emxample, in advanced countries like France, they offer the elite educations for students in "educationally disadvantaged environment", like immigrant ones, who have difficulty to enter the existent high-educational rank. In semi-advanced countries
or in developing ones, like Albania, Georgia, Kosovo, Romania, Cambodia, they offer the high level educations for the local elite students and foreign students. In the national border areas where various cultures interlace, they offer the bottom-up educations by multilingual and plurilingual pedagogy. We clarified many Hizmet educational activities which strive toward the elite and multicultural educations in the same time.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

非イスラーム圏のヒズメット運動の教育活動を検討することで、イスラームに関して、マジョリティ側からではなくイスラーム側の視点に立ち、彼らがイスラーム思想に立脚しながらもいかにしてマジョリティの環境を受け入れ、積極的に統合し(され)ようとし、いかにしてイスラームを越えた「普遍的」な価値を追求しようとしているかを明らかにする。その上で、非イスラーム社会において「開かれたイスラーム」を実現する具体的な方策を提示することができた。これはヨーロッパのみならず、今後もっと濃密な形で移民等のマイノリティと関わることになる日本においても重要な示唆を与えることになるだろう。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 6 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] フランスにおける小学校2015年版『道徳・市民』科学習指導要領2019

    • Author(s)
      大津尚志, 松井真之介, 橋本一雄, 降旗直子
    • Journal Title

      教育学研究論集 (武庫川女子大学)

      Volume: 14 Pages: 74-81

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会を生き抜くための人文学 ―フランスを用いたケースメソッドの可能性2019

    • Author(s)
      高橋梓 , 松井真之介 , 山川清太郎
    • Journal Title

      言語メディア教育研究センター年報(神田外語大学)

      Volume: 2 Pages: 133-155

    • NAID

      120006980709

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フランスにおける小学校2015年番『道徳・市民』科学習指導要領2019

    • Author(s)
      大津尚志、松井真之介、橋本一雄、降旗直子
    • Journal Title

      教育学研究論集

      Volume: 14 Pages: 74-81

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] フランスにおけるムスリム学校の取り組みとその拡大2017

    • Author(s)
      松井真之介
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 29 Pages: 49-62

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 園山大祐編『岐路に立つ移民教育 : 社会的包摂への挑戦』書評2017

    • Author(s)
      松井真之介
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 29 Pages: 119-122

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ベルギーにおけるアッシリア人ディアスポラ2020

    • Author(s)
      松井真之介
    • Organizer
      ベルギー研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域語自主教育学校の拡大と生存戦略――ブルターニュ語(ブレイス語・ブルトン語)の「ディワン学校」を例に2019

    • Author(s)
      松井真之介
    • Organizer
      欧州フォーラム2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 他者の文化と自分をつなぐ ーフランス文化研究入門ワークショップ―2019

    • Author(s)
      高橋梓, 松井真之介, 山川清太郎
    • Organizer
      富山大学フランス語教育国際シンポジウム&ワークショップ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ベルギーにおけるディアスポラコミュニティ:中東からのディアスポラを例に2019

    • Author(s)
      松井真之介
    • Organizer
      国際理解ゼミナール
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「フランス」を学生に近づけるには――ケースメソッドを用いたフランス文化教育プロジェクト実践報告2019

    • Author(s)
      高橋梓、山川清太郎、松井真之介
    • Organizer
      関西フランス語教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 人文系教養教育におけるケースメソッドの展開可能性 ――フランス文化教育の視点から2019

    • Author(s)
      高橋梓、山川清太郎、松井真之介
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 世界に広がるヒズメット運動の教育活動―――アルバニア、ジョージアを例に2018

    • Author(s)
      松井真之介
    • Organizer
      国際理解ゼミナール
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] フランスの『使い方』を学ぶ2018

    • Author(s)
      高橋梓、山川清太郎、松井真之介
    • Organizer
      弘前大学人文社会科学部 特設講義「地域と世界をつなぐ」公開ワークショップ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 『社会を開く人文学』の可能性 ――『フランス』の使い方を学ぶケースメソッド入門2018

    • Author(s)
      高橋梓、山川清太郎、松井真之介
    • Organizer
      Enjoy Learning Forum 東北 公開ワークショップ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 社会を生き抜くための人文学――『フランス』を用いたケースメソッドの可能性2018

    • Author(s)
      高橋梓、山川清太郎、松井真之介
    • Organizer
      イノベーティブ クラスルーム プラクティス2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] After "immigrants": the Armenian diaspora in Europe and their presence2017

    • Author(s)
      MATSUI Shinnosuke
    • Organizer
      The Naples Seminar 2017, of Research on the Public Policies on Migration, Multiculturalization and Welfare for the Regeneration of Communities in European, Asian and Japanese Societies
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 『非宗教的な?』イスラームベースのコミュニティ――ヨーロッパで広がる『ヒズメット運動』(『ギュレン運動』2017

    • Author(s)
      松井真之介
    • Organizer
      国際理解ゼミナール
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Funded Workshop] The Naples Seminar 2017, of Research on the Public Policies on Migration, Multiculturalization and Welfare for the Regeneration of Communities in European, Asian and Japanese Societies2017

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi