• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Envisioning the concept of 'academic-ness' in exploring academic profession

Research Project

Project/Area Number 17K04691
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKyoto University (2020)
Hiroshima University (2017-2019)

Principal Investigator

Sato Machi  京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 准教授 (10534901)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 立石 慎治  筑波大学, 教育推進部, 助教 (00598534)
丸山 和昭  名古屋大学, 高等教育研究センター, 准教授 (20582886)
杉原 真晃  聖心女子大学, 現代教養学部, 教授 (30379028)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords大学教授職 / アカデミック・アイデンティティ / 大学教員らしさ / 教育と研究 / スカラシップ / 教育と研究の関係 / 大学教授職における研究の意義 / 大学と社会の関係 / 教育専任教員 / 専門職 / 集合的アイデンティティ / アカデミックアイデンティティ / 高等教育学 / 大学教員
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research project is to identify what constitutes an academic profession, which has been rapidly diversifying and changing during the past decades. Based on our web-survey, interviews, and data-analysis, we find that the general public see education and research as integral part of academic professions, and academics themselves indicate the importance of being involved with knowledge transmission and production of some sorts. We argue that by unpacking and redefining education and research to include broader activities, we might be able to capture and understand the characteristics of academic professions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義の一つは,大学教授職という専門職について,社会はどのようなイメージを持っているのか,すなわちどのような役割を果たすことを求められているのか,という視点で調査・分析をし,改めて社会における大学教授職の意義を問うたことにある。大学教授職については議論が内向きになる傾向がある中で,社会という視点を取り入れ議論の幅を広げたことは,今後の大学教員のあり方を社会をも含めて議論するための第一歩として社会的意義もあるであろう。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 専門職大学・専門職短期大学の教職員組織と教育課程2021

    • Author(s)
      小方 直幸, 谷村 英洋, 立石 慎治
    • Journal Title

      九州大学教育社会学研究集録

      Volume: 21 Pages: 63-82

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学教授職の役割細分化現象と課題ーオーストラリアの教育担当教員を事例にー2020

    • Author(s)
      佐藤万知
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 20 Pages: 213-234

    • NAID

      120006821477

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育と研究の分業と大学教員としての「ふさわしさ」ー大卒者ウェブ調査の結果からー2020

    • Author(s)
      丸山和昭,佐藤万知,杉原真晃,立石慎治
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 20 Pages: 91-110

    • NAID

      120006821472

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学教授職の役割細分化現象と課題ーオーストラリアの教育案等教員を事例にー2020

    • Author(s)
      佐藤万知
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 20 Pages: 213-234

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 専門職大学・専門職短期大学の教職員組織と教育課程2021

    • Author(s)
      立石 慎治, 小方 直幸, 谷村 英洋
    • Organizer
      第97回九州教育社会学研究交流セミナー
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教授職における役 割の多様化と細分化―大学教員イメージ調査にみる大卒者の認識から2020

    • Author(s)
      丸山和昭,佐藤万知,杉原真晃,立石慎治
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 実務家教員の教育と研究はなにか2020

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Organizer
      日本実務教育学会設立記念研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教員のアイデンティティに関する探求:写真投影法を用いた探求的検討2018

    • Author(s)
      佐藤万知 杉原真晃 立石慎治 丸山和昭
    • Organizer
      第40回大学教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] What do we share as academics? Constructing 'academicness' as a new concept to capture shared values, identity and culture among diverse academic professions2018

    • Author(s)
      Machi Sato, Shinji Tateishi, Masaaki Sugihara, Kazuaki Maruyama
    • Organizer
      International Academic Identities Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Funded Workshop] International Academic Identities Conference 20182018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi