• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on education and human rights network for foreign children in Thailand

Research Project

Project/Area Number 17K04697
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionUniversity of Hyogo

Principal Investigator

NOTSU TAKASHI  兵庫県立大学, 政策科学研究所, 教授 (40218334)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 乾 美紀 (寺尾美紀)  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (10379224)
久保 忠行  大妻女子大学, 比較文化学部, 准教授 (10723827)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsタイ教育 / 移民児童 / ミャンマー児童 / NGO / 人権 / 移民児童支援 / 教育支援NGO / 外国人児童 / 移民児童の教育実態 / 基準の曖昧さ / ミャンマー児童の教育実態 / カンボジア児童の教育実態 / 企業の教育支援 / 多文化共生 / 人権保障
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the education and welfare issues for migrant children who flow into Thailand from neighboring countries. We analyzed the issues from the viewpoint of "human rights network formation". Field survey was conducted every year. The survey site was in Bangkok, Samut Sakon Province. The survey revealed that school enrollment of migrant children is gradually increasing, and that the schools and the NGO-running learning centers are collaborating with each other. In other words, the formation of a human rights network was gradually confirmed. It was also revealed that the human rights network was created under the leadership of NGOs and international organizations. However, the situation of immigrant children's out-of-school and regional disparities still exist. Furthermore, the undeveloped educational content is also still remaining.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地元NGO(Labor Rights Promotion Network)への調査委託が順調に進み、タイ全国でのNGOの支援実態が明らかになりつつある。政府の移民児童教育への施策実施は、徐々にではあるが、進んでいることが分かった。
入手した統計資料などから、小学校中学校への外国人児童の就学は徐々に増加していることが現地調査から分かった。支援実態が明らかになりつつある。政府の移民児童教育への施策実施は、徐々にではあるが、進んでいることが分かった。
入手した統計資料などから、小学校中学校への外国人児童の就学は徐々に増加していることが現地調査から分かった

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Impact of the 'Grade Zero' system on Minority Children in Lao PDR - A Qualitative Study of Pre-primary Schools in a Rural Province2019

    • Author(s)
      Inui, Miki
    • Journal Title

      International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education

      Volume: 47 Pages: 3-13

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 難民研究へのアプローチー人類学の視点からー2017

    • Author(s)
      久保忠行
    • Journal Title

      移民研究年報

      Volume: 23 Pages: 7-20

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Improving Education Access and Quality in Lao PDR -Based on the Seven Principles of. ASEAN Declaration for OOSCY-2020

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      Gakushuin University, August 2020.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] タイにおける外国籍・無国籍児童の教育:タイの最底辺と最周縁における教育課題2019

    • Author(s)
      野津隆志
    • Organizer
      日本タイ学会 2019年7月 日本女子大
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ラオスにおける学校に行けない子どもたち(OOSCY)とは―「7つの基本方針」の達成に向けた課題と教育協力ー2019

    • Author(s)
      乾美紀
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会 2019年6月 東京外国語大学
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] , Strengthening Education for Out of School Children in Lao PDR -Examined by the Seven Principles of the ASEAN Declaration-2019

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      The 6th International Conference on Lao Studies, Cornel University, June,2020.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タイにおける外国人児童教育の現状と課題2018

    • Author(s)
      野津隆志
    • Organizer
      第二回東南アジア教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Adaptation to Primary School of Ethnic Minority Children-Positive Impacts given by Pre-primary Education in Lao PD2018

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      11th Biennial Comparative Education Society of Asia, Cambodia Development Resource Institute, Cambodia
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ラオスにおける法整備に向けた法学教育の現状と課題 ―首都と地方の比較研究―2018

    • Author(s)
      乾 美紀、橋本英司
    • Organizer
      国際教養学会 第7回大会 鶴見大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 難民の社会的包摂のための3つの課題ーフィンランドでのビルマ難民受け入れと今日の難民がおかれた現状からー2017

    • Author(s)
      久保忠行
    • Organizer
      難民研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「ラオス山岳地帯における小学校運営の成功要因を探る ―3村の比較調査から―」2017

    • Author(s)
      乾 美紀
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会 東京大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Lecture Note Series: Diversity and Education Development2020

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      Union Press
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「難民と文化」 信田敏宏(編集委員長) 『東南アジア文化事典』2019

    • Author(s)
      久保忠行
    • Total Pages
      794
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      4621303902
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] リーディングス 比較教育 地域研究 : 多様性の教育学へ2018

    • Author(s)
      野津隆志
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915067
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] リーディングス 比較教育 学地域研究―多様性の教育学へ2018

    • Author(s)
      乾美紀
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915067
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 關谷武司編著 『開発途上国で学ぶ子ども たち―マクロ政策に資するミクロな就学実態分析』2018

    • Author(s)
      伴遥奈・乾 美紀
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      関西学院大学
    • ISBN
      9784862832634
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 多文化児童の未来をひらくー国内外の母語教育支援の現場からー2017

    • Author(s)
      松田陽子、野津隆志、落合知子編
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      学術研究図書
    • ISBN
      9784865842418
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] タイ教育研究

    • URL

      https://sites.google.com/site/notsu22/shin-take

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi