A study of Adjustment to Kindergarten/Daycare Center: About Young Children in Social Child Care
Project/Area Number |
17K04702
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
|
Research Institution | Tokyo Seitoku University |
Principal Investigator |
Tsuboi Hitomi 東京成徳大学, 子ども学部, 准教授 (90438896)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
保坂 亨 千葉大学, 教育学部, 教授 (30173579)
村松 健司 東京都立大学, 学生サポートセンター, 教授 (00457813)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | 社会的養護 / 児童養護施設 / 保育 / 幼児教育 / 家庭支援 / 教育と福祉の連携 / 特別支援 / 就学前教育 / 幼稚園 / 機関連携 / 福祉と教育の連携 / 家庭観 / 選抜 / 児童福祉 |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarifies the situation of kindergartens and day-care centers for young children under social care. Through the following four surveys: 1) a survey on the status of acceptance of children in social care at kindergartens and day-care centers, 2) a survey on the status of family support for daily life and welfare at kindergartens and day-care centers, 3) a survey on the status of cooperation between institutions and kindergartens and day-care centers, and 4) a study on expanding the options for use of institutions and kindergartens and day-care centers. Through these four surveys, we examined the nature of cooperation between kindergartens, day-care centers, etc. and social care.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
児童虐待相談件数の増加や多様化する子どもの成育環境などから、学術的な観点からも社会的養護への着目がなされて久しいが、社会的養護下の幼児に関する研究は未着手である。本研究は、社会的養護下の幼児×幼稚園・保育所等の利用、受入状況に着目した点に新規性がある。 また現在、幼稚園・保育所等では、家庭や家族の多様化に応じた多様な支援が必要とされている。社会的養護下の子どもの受入経験をもつ園や施設での実践、機関連携の実践の様相は、多様化する家庭支援の在り方を考えていく際のインプリケーションとなるであろう。
|
Report
(7 results)
Research Products
(20 results)