• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Tracing and Developing Study on Parentocracy in Contemporary Japanese Society.

Research Project

Project/Area Number 17K04706
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionNihon University (2018-2023)
Showa Women's University (2017)

Principal Investigator

MOCHIZUKI Yuki  日本大学, 文理学部, 教授 (50377115)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育社会学 / ペアレントクラシー / キャリアデザイン / 学歴期待 / スポーツキャリア
Outline of Final Research Achievements

At the outset of this study, the aim was to identify the reality of parentocracy in contemporary Japanese society by tracing my previous research and by investigating it from new perspectives (‘high school entrance exams’, ‘study abroad’, ‘sports activities’, ‘artistic activities’, etc.). Within the timeframe of this study, I was able to ‘collect information through literature, observation and interviews’, ‘design and pilot a variety of surveys (including preliminary surveys)’ and ‘analyze existing survey data’. However, due to the proliferation of COVID-19, poor health, and other factors, it was not possible to systematically demonstrate sufficient results within the timeframe of this study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、現代の日本社会におけるペアレントクラシーの実態としてさまざまな側面に目を向け、「我が子に対する学歴期待と親自身の大学での学び経験等との関連性」や「日本のプロサッカー選手のジュニア期の経歴」等に関する分析は、研究成果として示すことができた。しかし新型コロナウイルス感染症の拡大や私自身の体調不良等のため、研究開始当初に予定していた調査等を期間内に実施し、研究成果として体系的にまとめることはかなわず、学術的意義や社会的意義を十分に果たすことができなかった。今後、本研究の期間内に収集した情報や試行した調査の結果等をまとめて、学術的意義や社会的意義を果たせる研究成果につなげていきたい。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 高等学校調査結果の分析2021

    • Author(s)
      望月由起
    • Journal Title

      キャリア教育に関する総合的研究 第二次報告書

      Volume: 0 Pages: 89-120

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学へのトランジションから見た初年次教育への期待2020

    • Author(s)
      望月 由起
    • Journal Title

      初年次教育学会誌

      Volume: 12 Pages: 19-28

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等学校におけるインターンシップに関する実証的一考察2019

    • Author(s)
      望月由起
    • Journal Title

      教育学雑誌

      Volume: 55 Pages: 47-58

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本の大学教育における学寮の展開2021

    • Author(s)
      望月由起
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 全国調査「キャリア教育に関する総合的研究」の 第二次分析結果からみえた現状と展望2021

    • Author(s)
      望月由起
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Jリーグ登録選手のジュニア期の経歴-ユースクラブのキャリア形成支援の必要性-2020

    • Author(s)
      望月由起
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校におけるキャリア教育に対する管理職の現状認識―学科・卒業後の進路傾向に着目して―2020

    • Author(s)
      望月由起
    • Organizer
      第42回日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学へのトランジションから見た初年次教育への期待-高等学校におけるキャリア教育を通して-2019

    • Author(s)
      望月 由起
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 我が子に対する学歴期待と自身の大学での学びに関する一考察2017

    • Author(s)
      望月 由起
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学生・教員・研究者に役立つ進路指導・キャリア教育論2021

    • Author(s)
      望月由起
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      4761926899
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 平等の教育社会学2019

    • Author(s)
      耳塚寛明、中西祐子、上田智子、堀有喜衣、寺崎里水、中島ゆり、諸田裕子、王傑、望月由起、李敏、木村祐子
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251339
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 特別活動・総合的学習の理論と指導法2019

    • Author(s)
      関川悦雄、今泉朝雄、香川七海、櫻井歓、冨士原雅弘、松岡侑介、望月由起
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      弘文堂
    • ISBN
      9784335002397
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] キャリア教育2018

    • Author(s)
      藤田晃之、柴沼俊輔、岡安翔平、石嶺ちづる、京免徹雄、川崎友嗣、立石慎治、松井賢二、白木みどり、望月由起、三川俊樹
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084357
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi