• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sociological Research on Employment Support Policy and Practice Programmed in Revitalization of Local Industry and Community

Research Project

Project/Area Number 17K04711
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

TSUTSUI Miki  法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (70388023)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords社会関係資本 / 社会的投資 / 地域内蔵アプローチ / 人的資本アプローチ / 課題集中校 / 学校の資源的限界 / インナーシティ / 社会-経済-教育的再生 / 顔の見える労働市場 / やってみせるコンサルティング / 地場産業開発 / 地域活性化 / キャリアラダー / 地域職業訓練 / 学校から職業への移行 / 就労支援 / 地場産業 / 地域社会
Outline of Final Research Achievements

My case study of the collaboration between an Osaka Prefectural high school with difficulties and A Dash Work Creation, a local NGO, indicates that high schools with difficulties in particular need‘community embedment approach.’ This approach lays much importance on the function of creating‘bonds'. It tries to create‘gently sloping' transition paths during and after graduating school, that is, to make its local labour markets as easy to enter and stay in as possible. However, the limits of school resources are undeniable. Therefore, what is necessary is the institutional reconstruction at each scalar level.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校の機能というと、人は教育機能(人的資本の蓄積)をまず思い浮かべがちだが、学校は地域社会・労働市場との「つながり」(社会関係資本)を創る機能も担ってきた。教育機会を平等にしても「マシュー効果」は消えないし、ハイテク社会でも低賃金・低スキルに留め置かれる人々が依然必要とされることを考えれば、労働供給サイド偏重の社会投資戦略(ヨーロッパがそうである)の限界は明らかだ。したがって、「つながり」を創る機能を重視する「地域内蔵アプローチ」が、とりわけ「課題集中高校」では必要である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「つながり」を創る学校の機能:「人的資本アプローチ」と「地域内蔵アプローチ」2020

    • Author(s)
      筒井美紀
    • Journal Title

      社会政策

      Volume: 12-1 Pages: 55-67

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An examination of the vocational education and training system under which working people can choose career change and development with less difficulties: based on an interview with an electrician in Denmark2019

    • Author(s)
      TSUTSUI, Miki
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 16 Pages: 173-194

    • NAID

      120006628979

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] “Individual development model” and “community embedment model”: an examination based on a fieldwork of the job placement at a “disadvantaged non-vocational high school” in Japan2019

    • Author(s)
      TSUTSUI, Miki
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 16-2

    • NAID

      120006767680

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「金網と鋼板塀のまち」を再生する―大阪市浪速区「芦原橋アップマーケット」の取り組み―2017

    • Author(s)
      筒井美紀
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: Vol.15-No.1 Pages: 27-41

    • NAID

      120006368417

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「つながり」を創る教育の機能:「人的資本アプローチ」と「地域内蔵アプローチ」2019

    • Author(s)
      筒井美紀
    • Organizer
      社会政策学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小規模商工業者による地域産業振興の課題――「芦原橋アップマーケット」が可視化したもの2017

    • Author(s)
      筒井美紀
    • Organizer
      日本労働社会学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育社会学のフロンティア1 学問としての展望と課題(分担執筆:「変容する産業・労働と教育の結びつき」へのアプローチ)2017

    • Author(s)
      日本教育社会学会編/本田由紀・中村高康責任編集(分担執筆:筒井美紀)
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      4000261347
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi