• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical sociology of the formation and discourse organization of individuality: the politics of examining individuality

Research Project

Project/Area Number 17K04712
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

Arimoto Maki  立教大学, 文学部, 教授 (10251597)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords個性 / 個性調査 / 言説編成 / 歴史社会学 / 学校的社会化 / 小学1年生 / 家庭 / 児童 / 教師 / 小学1年生 / 学校儀式 / 教育勅語 / 感情の共同体 / 唱歌 / 教育学 / 教育社会学
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on the “assessment chart of individuality” which has been recorded in schools since the Meiji era, and analyzes the spread of the concept of “individuality” through the interconnection of “individuality” in discourse and “individuality” as recorded in the chart. This study also links the spread of “individuality” to the concept of “school socialization,” and focuses on “family” and “first graders” which have important meanings at the intersection of these two concepts. In addition to primary historical documents, pedagogical books for teachers and childcare magazines and books for parents were also analyzed from a historical sociological perspective. Accordingly, we were able to clarify how modern schools and families have made “children” into “pupils” and how individuality examinations and family surveys are involved in this process. In addition, suggestions are made regarding the points of contact with contemporary issues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の近代学校において「個性」言説と「個性調査」実践が浸透していく過程を、「学校的社会化」の観点から考察する独自性の高い研究である。明治期から昭和戦前期にかけての「個性調査簿」、学籍簿、学校日誌等の学校文書を全国規模で収集するとともに、同時期の教育・育児関係雑誌および書籍も併せて分析することで、家庭と学校との連絡、小学1年生への対応の変容過程を明らかにした。また、小学1年生学級のフィールドワークを継続し、歴史的経緯をもとに現代の子育てや入学時の学校適応を考察する視点を提示した。加えて、「児童虐待」「教育と罰」「劣等児」などの切り口から、「個性」が見出されてきた経緯についての成果を公表した。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results) Book (8 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 近代日本における「学校的社会化」の浸透―小学校入学をめぐる家庭と学校の攻防に着目して―2024

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 67 Pages: 9-32

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教授活動を妨げる逸脱者としての『劣等児』の成立―明治後期小学校の成績不振児をめぐる議論の検討を通して―2023

    • Author(s)
      井出大輝
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 113 Pages: 27-48

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 近代日本の家庭と「学校的社会化」―小学校入学をめぐる家庭と学校の攻防―2023

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      『学校的社会化の歴史と現在2―「児童」と「学校」の再帰性』

      Volume: ー Pages: 3-22

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 大正期における児童保護委員制度の成立―救済事業調査会と東京府児童保護委員の活動を中心に―2023

    • Author(s)
      高橋靖幸
    • Journal Title

      『学校的社会化の歴史と現在2―「児童」と「学校」の再帰性』

      Volume: ー Pages: 75-86

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本近代における生徒の懲戒方法論の形成過程―明治期の英米学校管理論の受容に焦点化して―2023

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Journal Title

      『学校的社会化の歴史と現在2―「児童」と「学校」の再帰性』

      Volume: ー Pages: 23-36

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 明治中期から大正期までの小学校学級編制の実態―『藤沢市教育史』の小学校沿革誌から―2023

    • Author(s)
      井出大輝
    • Journal Title

      『学校的社会化の歴史と現在2―「児童」と「学校」の再帰性』

      Volume: ー Pages: 37-73

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭と学校の関係小史―「学校的社会化」の視点から2022

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      早稲田文学

      Volume: 1037 Pages: 252-264

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] The Ritual Chant Chokugo-hōtō in Music Education in Japan from Mid-Meiji to World War Ⅱ: Evidence from Magazine Articles2021

    • Author(s)
      権藤 敦子、嶋田 由美、有本 真紀
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 19-28

    • DOI

      10.15027/51600

    • NAID

      120007183760

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033095

    • Year and Date
      2021-12-23
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Creation and Maintenance of the Modern School Order in Japan as Seen in Suspension and Expulsion: Based on Meiji-Era “School Management Books”2021

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 88 Issue: 2 Pages: 211-222

    • DOI

      10.11555/kyoiku.88.2_211

    • NAID

      130008112888

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 卒業式歌・卒業ソングの同時代史2021

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      地理歴史教育

      Volume: 927 Pages: 120-125

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 儀式唱歌《勅語奉答》の位置付け―式次第と《勅語奉答》への言及に着目して―2021

    • Author(s)
      有本真紀・嶋田由美・権藤敦子
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 64 Pages: 161-182

    • NAID

      40022609632

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学級を編制する基準としての年齢観の成立―明治前中期小学校の進級試験論から―2021

    • Author(s)
      井出大輝
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究集録

      Volume: 17 Pages: 19-33

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 生徒集団を管理する罰の諸類型―「学校管理法書」中の罰の方法とその効果の分析から―2020

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 63 Pages: 139-152

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 閉鎖的な授業空間としての教室の形成過程の分析に向けて―学校建築史研究の再構成を通して―2020

    • Author(s)
      井出大輝
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究集録

      Volume: 17 Pages: 51-63

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Historical Sociology of the First Grade in Primary School : Focusing on Handling of the First Graders During the Meiji/Taisho Era2019

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 62 Pages: 35-56

    • DOI

      10.14992/00017612

    • NAID

      120006606897

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1062/00017612/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 音楽文化から見る日本近代2018

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      『明治150年を問いただす』2018地理歴史教育7月増刊号

      Volume: 882 Pages: 120-125

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「児童の資質・能力に対する評価と進路希望の関連性―大正期・昭和初期山形県内小学校の『個性観察簿』の分析から―」2018

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Journal Title

      『立教大学大学院教育学研究集録』

      Volume: 15 Pages: 17-29

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学校安全の現代的課題と教育実践に関する一考察―学校における防災教育の展開に着目して―」2018

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Journal Title

      『尚絅子育て研究センター 児やらい』

      Volume: 15 Pages: 36-46

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「卒業式と『感情の共同体』」2017

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      『子どもが主役になる社会科』千葉県歴史教育者協議会会誌

      Volume: 48 Pages: 2-13

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大正期における児童保護委員制度の成立―救済事業調査会と東京府児童保護委員の活動を中心に―2023

    • Author(s)
      高橋靖幸
    • Organizer
      日本子ども社会学会 第29回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大正期における「児童保護」の理念と展開―東京府「児童保護員」制度とその活動に着目して―2023

    • Author(s)
      高橋靖幸
    • Organizer
      日本教育社会学会 第75回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本近代における生徒の懲戒方法論の形成過程―明治期の米国学校管理論の受容に焦点化して2021

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Organizer
      日本教育社会学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本近代の教育と罰をめぐる歴史社会学研究の目的と意義2021

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 調査対象としての尋常小学1年生―明治期・大正期の教育書・教育雑誌から―2020

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 儀式唱歌にみる《勅語奉答》の位置付け―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(Ⅲ)―2020

    • Author(s)
      有本真紀・嶋田由美・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第51回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒の懲戒方法の効果と意義に関する言説の歴史研究―明治期「学校管理法書」中の罰に着目して―2020

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 校則がもつ意味とその社会的役割の考察―明治期の学校管理論に着目して―2020

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 人物評価論の変化に伴う児童観の変容―明治期操行査定論の分析を通して―2020

    • Author(s)
      井出大輝
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 戦前の子どもが語る《勅語奉答》《海ゆかば》の記憶―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(Ⅱ)―2019

    • Author(s)
      嶋田由美・有本真紀・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第50回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Challenging Child Issues in Japan2019

    • Author(s)
      Yasuyuki Takahashi
    • Organizer
      The 2nd International Seminar on Family and Consumer Issues in Asia Pacific
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Current Status and Issues of Early Childhood Education and Care Systems in Japan2019

    • Author(s)
      Yasuyuki Takahashi
    • Organizer
      International Symposium: Current Problems and Strategies for Supporting the Healthy Development of All Children
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 訓練の記述からみる教師の児童観―大正期愛媛県内小学校「人別表」に着目して―2018

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Organizer
      日本教育社会学会 第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 儀式規程・儀式唱歌の制定と「正しく歌う」歌唱指導―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(1)―2018

    • Author(s)
      嶋田由美・有本真紀・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会 第49回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「教育勅語と唱歌―儀式による共存関係を中心に―」2017

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      日本教育学会公開シンポジウム「教育勅語問題を考える」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「『個性調査』からみる評価とその社会的規定性―大正期山形県内小学校の『個性観察簿』の分析をとおして―」2017

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Organizer
      日本教育社会学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 児童虐待の歴史社会学―戦前期「児童虐待防止法」成立過程にみる子ども観の変遷―2024

    • Author(s)
      高橋靖幸
    • Total Pages
      427
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 多様な子どもの近代―稼ぐ・貰われる・消費する年少者たち(「貰い子たちのゆくえ―昭和戦前期の児童虐待問題にみる子どもの保護の接合と分散」(高橋靖幸))2021

    • Author(s)
      元森 絵里子、高橋 靖幸、土屋 敦、貞包 英之
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      青弓社
    • ISBN
      9784787234964
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 子どもへの視角―新しい子ども社会研究(「子ども研究における「構築」とは何か―児童虐待問題の歴史」(高橋靖幸))2020

    • Author(s)
      元森絵里子・吉岡一志・南出和余・高橋靖幸・大嶋尚史・坪井瞳・藤間公太・針塚瑞樹・土屋敦・野辺陽子
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516670
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 悩めるあなたの道徳教育読本(「音楽教育の成り立ちと道徳」(有本真紀))2019

    • Author(s)
      神代健彦、越川葉子、小谷英生、藤谷秀、和田悠、小野祥子、有本真紀
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      はるか書房
    • ISBN
      9784434265624
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 音楽教育研究ハンドブック(「社会集団と音楽教育」(有本真紀))2019

    • Author(s)
      日本音楽教育学会編(執筆者:有本真紀、今川恭子、小川容子、加藤富美子、権藤敦子、齊藤忠彦、菅裕、本多佐保美、ほか)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276311404
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 未来を拓く保育の創造(「保育の制度」(高橋靖幸))2019

    • Author(s)
      小川崇・小川澄江・請川滋大・杉浦英樹・山口宗兼・村上智子・金山美和子・木村吉彦・高橋靖幸・石井美和
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      学術図書出版社
    • ISBN
      9784780607673
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「学校儀式と身体―教育勅語と唱歌の共存関係を中心に―」『教育勅語と学校教育―教育勅語の教材使用問題をどう考えるか―』2018

    • Author(s)
      有本真紀 日本教育学会教育勅語問題ワーキンググループ編
    • Total Pages
      283
    • Publisher
      世織書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「学校教育が生み出す共同性」『教育社会学事典』2018

    • Author(s)
      有本真紀 教育社会学事典編集委員会編
    • Total Pages
      896
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621302330
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 「個性科研」研究会:日本における「個性」の成立と展開2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi