• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Functional changes of correspondence high schools and universities

Research Project

Project/Area Number 17K04714
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionSeisa University

Principal Investigator

ISHIHARA Haruko  星槎大学, 教育実践研究科, 准教授 (40787959)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小暮 克哉  岩手大学, その他, 准教授 (50782801)
山鹿 貴史  八洲学園大学, 生涯学習学部, 准教授 (10794828)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教育の社会的機能 / 通信制高校 / 通信制大学 / 学校通信教育
Outline of Final Research Achievements

This research found that, first, in terms of function, correspondence high schools guarantee teens the opportunity to receive education. On the contrary, correspondence universities function related to vocational education and rechallenging dropouts of other higher education institutions. Second, according to teachers’ perceptions, although correspondence high schools’ graduation qualifications previously functioned as sufficient educational background in the society, their current qualifications are changing to basic. In addition, expectation of sufficient educational background is moving to correspondence universities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

進学率の上昇により、高校卒業の意味、大学卒業の意味は変貌と遂げていると考えられる。だが、かつて高校卒業に見いだされた意味が、大学卒業に移行したかについて、特に学校教育現場でどのように捉えられた方は十分に明らかではない。そうした中、本研究の知見は通信制に限定はされるが、社会の成熟に伴い、高校の果たしていた機能の一部が大学に移行しつつあると教員が感じていることを示しており、高校や大学がどのようにみられるかの検証に一定の示唆を与える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 誰が大学通信教育に学ぶのか-入学者の変化に見る高等教育と社会-2019

    • Author(s)
      石原 朗子・小暮 克哉・山鹿 貴史
    • Journal Title

      大学アドミニストレーション研究

      Volume: 9 Pages: 1-14

    • NAID

      120006647670

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学通信教育の進学行動における地域選好に関する一考察2019

    • Author(s)
      小暮 克哉・石原 朗子・山鹿 貴史
    • Journal Title

      大学アドミニストレーション研究

      Volume: 9 Pages: 67-77

    • NAID

      120006647675

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校通信教育の研究動向に関する研究-教育的主題の変化に基づく高校・大学の包括的理解-2019

    • Author(s)
      石原 朗子・山鹿 貴史・小暮 克哉
    • Journal Title

      平成30年度 日本通信教育学会 研究論集

      Volume: -

    • NAID

      40021980025

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 通信制高校・大学の社会的機能の変化-教員インタビューの分析から-2019

    • Author(s)
      石原朗子・小暮克哉・山鹿貴史
    • Organizer
      日本通信教育学会 第67回研究協議会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 研究動向に見る学校通信教育-高校と大学の比較から-2018

    • Author(s)
      石原 朗子・小暮 克哉・山鹿 貴史
    • Organizer
      日本通信教育学会 第66回研究協議会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ディプロマ・ポリシーに見る大学通信教育の現状と課題-通学制との比較から-2018

    • Author(s)
      石原朗子・小暮克哉・鈴木克夫
    • Organizer
      日本高等教育学会第21回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 通信制高校のすべて2017

    • Author(s)
      手島純・阿久澤麻理子・石原朗子・井上恭宏・内田康弘・神崎真実・古壕典洋・土岐玲奈・松本幸広
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      彩流社
    • ISBN
      9784779123214
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi