• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of closing achievement gap in US Curriculum Reform

Research Project

Project/Area Number 17K04724
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionHeian Jogakuin (St. Agnes') College

Principal Investigator

Shintani Ryutaro  平安女学院大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (10783003)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsコモンコア / ゲイツ財団 / 専門職の学習共同体 / AVID / マキニーベント法 / ホームレス / スマートスタート / 就学前支援 / リーディングワークショップ / ESSA / PLCs / 教育社会学 / 学力格差 / ミドルスクール
Outline of Final Research Achievements

This study describes the impact of curriculum reform, "common core state standards" in the United States at a middle school.
As a result, it was confirmed that the academic achievement of the lower SES students tends to decline. In terms of support, AVID helps socio-economically disadvantaged students. And, comprehensive pre-school support system "Smart Start", school social workers, and McKinney Vento Homeless Assistance Act supports those students. Further studies are needed in order to identify this study through cases in other regions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で得られた知見は、教育改革と学力格差をめぐる一連の研究に位置づく。米国の事例は、コモンコアに象徴されるPISAに影響を受けた学力のグローバリゼーションに応答する今日の教育改革が、学力格差拡大に働くことを示すものであった。調査校の事例からは、学内で教師の学習共同体を構築することが学力格差縮小のために必要であると示唆された。また、大学進学支援プログラムであるAVIDが、コモンコアに応答する低~中位層を対象とする授業改善や、教師の学習共同体の核として機能することを指摘した。本研究の成果は、学力格差拡大に働く今日の教育課程改革において、どのように学力保障をするかの検討をするうえで意義がある。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2018 2017 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 米国での教育改革に基づく授業実践の考察―ゲイツ財団の数学査定プロジェクト(mathematics Assessment Project)を中心に2021

    • Author(s)
      新谷龍太朗
    • Journal Title

      平安女学院大学研究年報

      Volume: 21(2) Pages: 42-51

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国における幼小中一貫校の国語授業―6年生リーディング・ワークショップを中心に―2021

    • Author(s)
      新谷龍太朗
    • Journal Title

      平安女学院大学保育研究

      Volume: 51 Pages: 1-8

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 古代文明の成立に関する社会科教育法―米国チャータースクールの授業実践から2020

    • Author(s)
      新谷龍太朗
    • Journal Title

      平安女学院大学研究年報

      Volume: 21(1) Pages: 52-58

    • NAID

      120007016725

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 米国AVIDプログラムに対する生徒及び教員の意味づけ―ミドルスクール及び高校での授業観察と聞き取り調査から―2020

    • Author(s)
      新谷龍太朗
    • Organizer
      アメリカ教育学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国マッキニー・ヴェント法(McKinney Vento Homeless Assistance Act )によるホームレス生徒の支援―自然災害後のスクールソーシャルワークの様子を踏まえて―2020

    • Author(s)
      新谷龍太朗
    • Organizer
      関西大学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「専門職の学習共同体」のデザインと校長の役割ーカリキュラム変革期の米国ミドルスクールの事例からー2018

    • Author(s)
      新谷龍太朗
    • Organizer
      日本教育経営学会第58回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中等教育段階におけるリチャード・デュフォーのPLCsと「学びの共同体」の比較研究2018

    • Author(s)
      新谷龍太朗
    • Organizer
      日米教員養成協議会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 米国のカリキュラム改革における学力保障の実態2017

    • Author(s)
      新谷龍太朗
    • Organizer
      アメリカ教育学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 科研費最終報告書 米国のカリキュラム改革における学力保障の研究

    • URL

      https://st.agnes.repo.nii.ac.jp/?action=repository_uri&item_id=2447

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi