• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Formation and Development of "Anti-communist Ideology" Education in Postwar South Korea: Focusing on Textbook and Field Study

Research Project

Project/Area Number 17K04725
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionOita Prefectual College of Arts and Culture

Principal Investigator

PARK JEONGRAN  大分県立芸術文化短期大学, その他部局等, 准教授 (80567008)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords戦後韓国 / 分断イデオロギー / 統一教育 / 2015改訂教育課程 / 統合教科書 / 道徳科教科書 / 韓国 / 平和・統一教育 / 京畿道教育庁 / 平和時代を開く統一市民 / 統一部 / 統一教育院 / 分断意識 / 道徳科 / 「分断イデオロギー」教育 / 教科書 / 体験学習
Outline of Final Research Achievements

In order to clarify the issues regarding the anti-communist ideology education in the postwar South Korea, this study examined the 2015 revised national curriculum and school textbooks currently in use through the concept of ‘unification education’. The main primary sources analyzed include moral textbooks for elementary and middle school.
In addition, as for unification education policies, I analyzed the textbooks published by National Institute for Unification Education in the Ministry of Unification. Also, the textbooks published by Gyeonggi Province were analyzed as an example of the unification education of Provincial Offices of Education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の研究成果である戦後韓国における「分断イデオロギー」教育の実態としての「平和・統一教育」の動向に関する分析結果は、日本に最も近い国である韓国や韓国社会における「分断意識」=「民族意識」及び「国家意識」を理解するために非常に有効的であり、学術的・社会的意義も大きいと考えられる。
詳細については、「研究開始当初の背景」及び「研究成果」項目をご参照いただきたい。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 韓国・地方教育庁における「平和・統一教育」への試み ―京畿道教育庁を事例に―2021

    • Author(s)
      朴貞蘭
    • Journal Title

      大分県立芸術文化短期大学研究紀要

      Volume: 58 Pages: 53-68

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国「道徳科」教科書における「統一教育」の特徴2019

    • Author(s)
      朴貞蘭
    • Journal Title

      『大分県立芸術文化短期大学 研究紀要』

      Volume: 56 Pages: 155-175

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「韓国初等学校における『2015改訂教育課程』と教科書の特徴 ―統合教科書と『安全な生活』を中心に―」2018

    • Author(s)
      朴貞蘭
    • Journal Title

      『大分県立芸術文化短期大学 研究紀要』

      Volume: 第55巻 Pages: 101-118

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 韓国「道徳科」教科書における「統一教育」の現状2019

    • Author(s)
      朴貞蘭
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国初等学校における「統合教科書」の特徴2018

    • Author(s)
      朴貞蘭
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「韓国初等教育における体験学習の諸問題」2017

    • Author(s)
      朴貞蘭
    • Organizer
      日本比較教育学会 第53回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi