• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A longitudinal survey on teacher skill formation in Japan

Research Project

Project/Area Number 17K04727
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

SENOH Wataru  国立教育政策研究所, 教育政策・評価研究部, 総括研究官 (00406589)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 波多江 俊介  熊本学園大学, 商学部, 准教授 (70733715)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教員 / パネル調査 / 職場適応 / 職能形成 / キャリア形成 / 教員の職能形成 / 教員の追跡調査 / 教師の職能形成
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to quantitatively elucidate how teachers with any particular characteristics cope with maladaptive risks and grow professionally, and with what kind of environment and under what kind of interaction. During the research period, by extending the follow-up period of the existing teacher follow-up survey mainly in Prefectures A and B, we were able to construct a medium- to long-term panel data of teachers from their first to mid-career. The research results were compiled as part of the academic book, "Workplace Adaptations and Professional Development of Teachers: The Analysis and feedback of the longitudinal surveys of teachers" edited by Yasuhiko Kawakami, THE EARTH KYOIKUSHINSHA, Tokyo, (2021) (Chapters 2, 3, 4, 8, and 13).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員の職能成長や不適応リスクといった変化を捉えるためには1時点の調査データでは不十分で、複数時点の調査データによって、その変化が測定されなければならない。国内では、個々の教員を複数時点で追跡した調査(いわゆる、パネルデータ)の蓄積が十分に進んでおらず、統計データを用いて分析する際の大きな障害となっている。そこで、本研究では、国内のおける教員パネルデータの蓄積を行い、その分析結果については学術書としてまとめることができた。また、これらの研究成果は、調査対象となった自治体において教員研修、施策形成の参照資料としても活用された。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 中堅教員のリーダーシップ支持を促す同僚性要因に関する研究2019

    • Author(s)
      波多江俊介
    • Journal Title

      熊本学園大学論集「総合科学」

      Volume: 25(1) Pages: 17-29

    • NAID

      120006819232

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 精神疾患事由による病気休職者数と病気休暇者数との関係性分析-病気休暇取得者に関する全国データから2019

    • Author(s)
      波多江俊介・川上泰彦・妹尾渉
    • Journal Title

      学校改善研究

      Volume: 1 Pages: 6-15

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 児童・生徒のキャリア教育及び進路指導に資する教育行政によるカリキュラムマネジメント事例の分析2018

    • Author(s)
      波多江 俊介
    • Journal Title

      熊本学園大学論集『総合科学』

      Volume: 23 Pages: 21-32

    • NAID

      120006712484

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員の勤務環境とその変化が職能形成に及ぼす諸影響の解明と実践的対応策の検討2017

    • Author(s)
      川上泰彦
    • Journal Title

      兵庫教育大学広報誌『教育子午線』

      Volume: 45 Pages: 7-7

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 精神疾患事由による病気休職者数と病気休暇者数との関係性考察2019

    • Author(s)
      波多江俊介・川上泰彦・妹尾渉
    • Organizer
      日本教育経営学会第59回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 新任教員の勤務実態と職能成長-A県初任者の追跡調査からわかること2019

    • Author(s)
      妹尾渉・梅澤希恵・川上泰彦
    • Organizer
      日本教育経営学会第59回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 新任教員の勤務実態と職能成長-追跡調査からわかること2017

    • Author(s)
      妹尾渉・波多江俊介・川上泰彦・梅澤希恵
    • Organizer
      日本教育経営学会第57回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 初任期教員にとっての職場適応観と職業専門的な適応観との関係性考察2017

    • Author(s)
      波多江俊介・川上泰彦・妹尾渉・橋野晶寛・梅澤希恵
    • Organizer
      日本教育行政学会第52回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教員の職場適応と職能形成 教員縦断調査の分析とフィードバック2021

    • Author(s)
      川上泰彦編
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ジーアス教育新社
    • ISBN
      4863715692
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi