• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inheritance Relation between Newly-Established Arts and Crafts in Postwar Education and Manual Training Course before World War 2 in Japan

Research Project

Project/Area Number 17K04732
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionObihiro University of Agriculture and Veterinary Medicine

Principal Investigator

HIRADATE Yoshiaki  帯広畜産大学, 畜産学部, 准教授 (10439292)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords手工科 / 芸能科工作 / 図画工作科 / 技術教育 / 国定教科書 / 図画工作
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to reconstruct the historical vision from Manual Training Course to Arts and Crafts in postwar. Study accumulating of the transition from Manual Training Course to Arts and Crafts is no much, so many parts remain unexplained. Analysis objects of this study are Course of Study and textbook of these courses and Yamagata's educational theory. He was the most important person of the newly-established Arts and Crafts in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

図画工作科の通史的研究は他教科に比して著しく遅れている。従来の研究は、手工科・芸能科工作の歴史的遺産がほとんど反映されずに、美術教育に限定され、手工科と図画工作科は「断絶」したものであったかのように語られてきた。教育制度のみでなく教材という実践の具体から分析することで、“手の巧緻性”、“技術観の育成”などの発達論の観点を加味して、小学校教育全体の中での図画工作科の営みの意義を捉えることができる。すなわち、図画工作科教育史像を工作教育の観点を加味して再構成することで、教育史としての学術的意義を有するだけでなく、現代の工作・技術教育に対しても有効な示唆が得られる社会的意義をもつ。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Presentation (7 results) Book (3 results)

  • [Presentation] 社会構成主義って何だ2021

    • Author(s)
      平舘善明
    • Organizer
      技術教育研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 1926年小学校令中改正における手工科必修と実業科工業新設の意義―大衆的中等教育観における普通教育と職業教育の関連の視点から―2019

    • Author(s)
      平舘善明
    • Organizer
      職業教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的構成主義と新学習指導要領の関係にみる技術科の教育実践の展望2019

    • Author(s)
      平舘善明
    • Organizer
      技術教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 1926年小学校令中改正における手工科必修と実業科工業新設の意味するもの2018

    • Author(s)
      平舘善明
    • Organizer
      日本技術教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 近年の教育学に関するメモ~進歩主義の再評価とものづくり教育の経緯~2018

    • Author(s)
      平舘善明
    • Organizer
      北海道教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 戦中から戦後への小学校での技術教育への忌避と衰退~手工教育から造形教育へ~2018

    • Author(s)
      平舘善明
    • Organizer
      日本技術教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 拙著『教材にみる岡山秀吉の手工科教育論の特質と意義―戦前日本の手工科教育論の到達水準の探求―』の概要と省察2018

    • Author(s)
      平舘善明
    • Organizer
      職業教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新 技術科の授業を創る-子どもの学びが教師を育てる-2020

    • Author(s)
      尾高進、川俣純、木下龍、直江貞夫、平舘善明編
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030246
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 高校生ものづくりの魅力 実感のある学びで社会とつながる2019

    • Author(s)
      技術教育研究会
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      9784863591936
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ものづくりの魅力~中学生が育つ技術の学び~2018

    • Author(s)
      技術教育研究会
    • Total Pages
      77
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi