Project/Area Number |
17K04732
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Obihiro University of Agriculture and Veterinary Medicine |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | 手工科 / 芸能科工作 / 図画工作科 / 技術教育 / 国定教科書 / 図画工作 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to reconstruct the historical vision from Manual Training Course to Arts and Crafts in postwar. Study accumulating of the transition from Manual Training Course to Arts and Crafts is no much, so many parts remain unexplained. Analysis objects of this study are Course of Study and textbook of these courses and Yamagata's educational theory. He was the most important person of the newly-established Arts and Crafts in Japan.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
図画工作科の通史的研究は他教科に比して著しく遅れている。従来の研究は、手工科・芸能科工作の歴史的遺産がほとんど反映されずに、美術教育に限定され、手工科と図画工作科は「断絶」したものであったかのように語られてきた。教育制度のみでなく教材という実践の具体から分析することで、“手の巧緻性”、“技術観の育成”などの発達論の観点を加味して、小学校教育全体の中での図画工作科の営みの意義を捉えることができる。すなわち、図画工作科教育史像を工作教育の観点を加味して再構成することで、教育史としての学術的意義を有するだけでなく、現代の工作・技術教育に対しても有効な示唆が得られる社会的意義をもつ。
|