• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Deep learning and art/craft classes:Focusing on the question of children's perceptions of space

Research Project

Project/Area Number 17K04734
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Ebina Atsuko  弘前大学, 教育学部, 教授 (20302010)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords空間把握 / 身体感覚 / 触覚 / リアリティ / 小・中学校 / 造形活動 / 図画工作・美術科教育の教科性 / 子供の身体的発達 / 美的感性 / ディープラーニング / 動き / 展示空間 / 造形空間 / 場所の空間 / 子供の発達過程 / 子供の空間把握 / 表現ジャンル / 視点 / イメージ / 子どもの造形活動 / 空間把握(認知) / 教育学 / 芸術諸学
Outline of Final Research Achievements

In recent years artificial intelligence has evolved significantly thanks to the incorporation of deep learning, which mimics the process by which humans acquire an in-depth understanding of things. Turning its attention to this machine-based approach to learning, this study focused primarily on the question of children's spatial perception, from the perspective of drawing (arts) and craft education at elementary level, and art classes at junior high school level. The study tracked the transition in children's activities over a long period, spanning elementary and junior high school. Observations on the relationship between children's activities and the surrounding spaces were also made at workshops held outside school, in the community.
As a result it was found that children's spatial awareness is drawn out in art-activity-related ways as somatic sensations are employed on place and space, developing their aesthetic sense.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

身体的にも倫理的にも発達過程にある、小・中学校の時期において、空間に美的に関わる能力が育成されていることが実証された。デジタル化が益々推進される中で、手や体全体を使って育まれる感性(触覚)と、そこに感じ取られるリアリティの実感を大事にする造形活動の重要性が、改めて再認識された。子供たちの身体的発達と造形活動は、造形空間を創造するという視点からも密接に関わっている。図画工作科や美術科が、造形活動を通して空間に関わり合いながら自己のリアリティを実感し、美的感覚を高めていくことができる教科として、改めてその重要性が見出された

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] 子供の身体的発達と造形活動による空間把握の一考察―小学校2年次から中学校3年次までの同一学年の授業を通して―2021

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 第42号 Pages: 83-97

    • NAID

      40022568131

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ディープラーニングと「深い学び」2021

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 第125号 Pages: 89-98

    • NAID

      120007008818

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークショップ型展覧会を通して見た子供の造形活動の特色2020

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第25号 Pages: 45-55

    • NAID

      40022550913

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図画工作科における「動き」に関する教材開発―「触覚」と「揺れ」に注目して―2019

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第24号 Pages: 81-90

    • NAID

      40022247840

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「触って見る動く生き物たち」展の成果と課題―展示空間と材料の考察を中心に―2019

    • Author(s)
      蝦名 敦子、馬場 拓也
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第24号 Pages: 45-55

    • NAID

      40022247732

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの造形活動と空間に関する実践的考察―造形遊びと、絵や立体題材の比較を通して―2019

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 第40号 Pages: 51-63

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子供の造形活動による空間把握に関する実践的考察―同一の場所で表現活動をした中学2年生と小学6年生の授業を通して2019

    • Author(s)
      蝦名敦子、蒔苗靖子、坂本卓也
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要クロスロード

      Volume: 第23号 Pages: 41-50

    • NAID

      40021940214

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 同一材料を活用した表現3領域の内容考察―大学生の授業実践を通して―2019

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 第121号 Pages: 81-89

    • NAID

      120006619266

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「みんなでつくるイメージの世界~生き物の形~」展の成果と課題―展示空間とイメージの問題を通して―2018

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第23号 Pages: 67-79

    • NAID

      40021873648

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの造形活動による空間把握の特性―実践的考察を通して―2018

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部研究紀要クロスロード

      Volume: 第22号

    • NAID

      120006393620

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「みんなでつくる形と空間」展の成果と課題―ワークショップ型展覧会の比較考察を通して―2017

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第22号

    • NAID

      40021585982

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 紙を丸めた棒による造形活動―2016~19年のワークショップを通して―2020

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「動き」に着目した展覧会構想2019

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Organizer
      第25回東北芸術文化学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 図画工作科における「動き」に関する教材開発―「触覚」と「揺れ」に注目して―2019

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Organizer
      第58回大学美術教育学会岐阜大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「触って見る動く生き物たち」展を振り返って―展示空間の考察を中心に―2019

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第77回仙台研究例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子供の造形活動による空間把握に関する実践的考察―同一の場所で表現活動をした中学2年生と小学6年生の授業を通して―2019

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第41回美術科教育学会北海道大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの造形活動と空間認識に関する考察2018

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第24回東北芸術文化学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 同一材料を活用した「A表現」の内容考察―大学生の授業実践を通して―2018

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第57回大学美術教育学会奈良大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「みんなでつくるイメージの世界~生き物の形~」展を振り返って―展覧会の成果と今後の課題を求めて―2018

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第75回研究例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの造形活動と空間に関する一考察―造形遊びと絵や立体題材の比較を通して―2018

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第40回美術科教育学会滋賀大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの造形活動における空間把握2017

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第23回東北芸術文化学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの造形活動における空間把握の特性2017

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第56回大学美術教育学会広島大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「みんなでつくる形と空間」展を振り返って2017

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第72回長崎研究例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi