• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Feedback-Focused Art Appreciation as a Method of Sensitizing and the Establishment of a Model (Schema) for the Art Viewing Experience

Research Project

Project/Area Number 17K04736
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

TACHIHARA Yoshikazu  宮城教育大学, その他部局等, 名誉教授 (10136369)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords造形的特徴の感性的把握 / 主題の感受 / 美的感受 / 情意体験 / 上級方法論 / 価値判断 / 美意識の是認・賞賛 / 中級方法論 / 洞察力の育成 / 同一題材作品 / 類似題材作品 / 表現方法の洞察 / フィードバック鑑賞法 / 主題感受力 / 情趣転換加工 / 価値転換加工 / 模造作品 / 鑑賞体験モデル / コンピュータ画像加工 / 初級方法論 / フィードバック鑑賞 / 主題感受 / 洞察 / 是認・賞賛 / 感性重視
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to develop and construct new methodologies around ways of art appreciation, by examining in a practical manner the validity of those methodologies. In particular, “feedback-focused art appreciation” is offered as a method of sensitization. This method approaches the viewing of art in a new way by employing the likes of reference artworks and imitations as intermediaries, and taking into account cultural dependence as a basis for creation of works. The key point here is the addition of new aesthetic experience, in an exploratory form, by feeding back viewing of the intermediary works into the original picture. Students can be encouraged to confront their sensory grasp of the design properties of the work, and sensing of its ultimate theme, via a reversal effect. By examining the validity of this using a method of appraisal developed by the applicant, a model for the art viewing experience with an emphasis on sensitivity was established here.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

鑑賞論の有効性を検証するためには、当該活動の効果が信頼性の高い方法によって吟味されなければならない。それは第一に調査対象とした青少年の数量的条件。第二に調査項目の妥当性、第三にそこに現れた能力を序列化する手法の信憑性、などの課題に応える必要がある。
申請者はこの課題に対して、学習指導要領における鑑賞論を批判的に考察することと、それに基づく教育実践の改善を往還的に繰り返すことによって、普遍妥当な評価のあり方を模索してきた。研究成果として、鑑賞体験観及び能力観の核心を見定め、それを切り口とする評価法を確立することができた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 抽象絵画における鑑賞能力と主題把握、価値判断の関わり―カンディンスキー作『小さな喜び』の鑑賞(中学3年生における場合)―2020

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 41号 Pages: 225-236

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 鑑賞能力と「場面」規定及び「愛の表現」箇所の指摘活動の関わり―マルク・シャガール作『青い天使』の鑑賞(中学3年生)を題材として―2020

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 52号 Pages: 241-248

    • NAID

      130008012440

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ワリシー・カンディンスキー作『コンポジションⅧ』の鑑賞と抽象画の制作2019

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 51 Pages: 209-216

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 美的感受、解釈、価値判断2019

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 40 Pages: 255-267

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] エドヴァルド・ムンク作『春』の鑑賞2018

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 23号 Pages: 81-92

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「より良い鑑賞題材設定のあり方とは何か」の根拠を求めて2018

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 50巻 Pages: 225-232

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 鑑賞能力と主題感受の関わりを求めて2018

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 39号 Pages: 209-222

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 比較鑑賞法における美的感受、解釈、価値判断2017

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 22号 Pages: 97-106

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] エドヴァルド・ムンク作『春』の鑑賞2019

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ワリシー・カンデインスキー作『コンポジションⅧ』の鑑賞と抽象画の制作2018

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 比較鑑賞法における美的感受、解釈、価値判断2018

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「より良い鑑賞題材設定のあり方とは何か」の根拠を求めて2017

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 美術教育学の歴史から2019

    • Author(s)
      金子一夫編集、立原慶一ほか
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784865843958
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi