• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the educational effect of sand play in the elementary school with life environmental studies.

Research Project

Project/Area Number 17K04739
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionFukushima University

Principal Investigator

Munakata Junko  福島大学, 人間発達文化学類附属学校臨床支援センター, 教授 (10757529)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords砂遊び / 生活科 / 保幼小連携 / 関与観察 / 教育的効果 / 教師への影響 / カリキュラム / 入学間もない / 実態調査 / 屋外活動 / 子どもの居場所 / 入門期 / 居場所づくり / 教育学
Outline of Final Research Achievements

I continuously observed lesson practices that participated in this study and accumulated episodes by observing subjected children and the teachers, to elucidate the educational effects of play with sand in life environmental studies. I learned that this practice would provide the first grade with opportunities to naturally establish relationships with others, or would offer them chances for self-realization. As for the teachers, I found that it would be an opportunity for them to learn the new perspectives of the children's personalities. I confirmed that sharing these episodes with teachers and researchers would considerably influence either the teachers' view of the children or their lesson plans, which were focused on those children. Moreover, it was suggested during our investigation that play with sand could provide a possible solution for addressing the issues of collaboration in preschool- elementary schools. Thus, play with sand evidently showed promising educational effects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校入学間もない子どもにとって生活科の授業で砂遊びを行うことがどのような教育的効果をもたらすのかを明らかにした。研究の方法として、入学間もない学級における長期的な関与観察とエピソード記述を行い、担任の教員と共有していった。その結果、子どもの自然な人間関係構築、学級における居場所づくりにつながることが分かった。教師にとっては、子どもが自分の思いに基づき思い切り砂遊びをすることを見たり、関わったりすることで新たな一面を発見したり、その後の子どもの思いを尊重する関わりにつながることが分かった。また、保幼小連携の新たな取り組みとして可能性があることも明らかになった。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 小学校生活科の砂遊びが入学間もない子どもの居場所づくりにもたらす影響 ~関与観察とエピソード記述を手掛かりとして~2019

    • Author(s)
      宗形潤子
    • Journal Title

      日本生活科・総合的学習教育学会誌

      Volume: 26 Pages: 48-57

    • NAID

      40021858027

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校生活科創設時における砂遊び実践に関する考察2019

    • Author(s)
      宗形潤子
    • Journal Title

      野外文化教育学会紀要

      Volume: 17

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 淀川茂重の教育とその思想 ~低学年教育における子どもとその学びに関する示唆~2017

    • Author(s)
      宗形潤子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 22 Pages: 11-19

    • NAID

      120005956093

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 福島県における生活科屋外活動の現状に関する一考察2019

    • Author(s)
      宗形潤子
    • Organizer
      野外文化教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校生活科への砂遊びの導入と 幼小連携の試み2019

    • Author(s)
      宗形潤子
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校入門期生活科の砂遊びが子どもの居場所づくりにもたらす影響 ~関与観察とエピソード記述を手掛かりとして~2018

    • Author(s)
      宗形潤子
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第27回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校生活科創設時における砂遊び実践に関する考察2018

    • Author(s)
      宗形潤子
    • Organizer
      野外文化教育学会 第19回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 東日本大震災以降の福島における砂場の取り戻しと新たな砂遊びの価値の創造2018

    • Author(s)
      宗形潤子
    • Organizer
      日本保育学会 第71大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校入門期生活科の砂遊びが子どもの居場所づくりにもたらす影響2018

    • Author(s)
      宗形潤子
    • Organizer
      生活科総合的学習教育学会 第27回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 東日本大震災以降の福島における砂場の取り戻しと新たな砂遊びの価値の創造~砂場の活用による保幼小連携の可能性~2018

    • Author(s)
      宗形潤子
    • Organizer
      日本保育学会 第71回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi