• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Problem-Discovery and Solution-Oriented Design Education Program with a Focus on Community Design Projects

Research Project

Project/Area Number 17K04743
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Kajihara Yoshinari  宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (70334076)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsデザイン教育 / 地域デザイン / デザインプロジェクト / 地域プロジェクト / 美術科教育 / 課題発見解決型 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to explore approaches to realistic design education by engaging in a project that attempts to discover and solve problems through design in collaboration with local businesses in a teacher training university classroom. Through design matching, the process of listening to the businesses' stories and focusing on the surrounding local resources, the participants were able to identify problems from their own perspectives and find responses to them. This led to the discovery of several pathways for designing a program that contributes to problem-discovery and solution-oriented project-based learning (PBL) in the classroom.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

デザインが社会での関係を作り出したり調整したりする活動であることは認識されてきているが、それを理解するためのデザイン教育として実際の授業に組み入れていくための方法論についてはまだまだ未開拓である。本研究はそれに先鞭をつけるかたちで、実際に地域事業者と連携するプロジェクトに取り組む授業を通して、プログラム構築の道筋をつけたことに少なからぬ意義がある。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (1 results) Book (2 results) Patent(Industrial Property Rights) (1 results)

  • [Journal Article] 地域プロジェクトを題材としたデザイン教育 ―これまでの取り組みと今後の展望について―2020

    • Author(s)
      梶原 良成
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部研究紀要

      Volume: 70号 Pages: 259-271

    • NAID

      120006813572

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 県立特別支援学校および小学校特別支援学級におけるドローイング・ワークショップ2019

    • Author(s)
      梶原 良成 / 梶原 紀子
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 6号 Pages: 557-562

    • NAID

      120006713735

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校におけるドローイングワークショップの実践報告2018

    • Author(s)
      梶原紀子 ・ 梶原良成
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 5号 Pages: 495-499

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 地域プロジェクトをテーマとしたデザイン教育の可能性2020

    • Author(s)
      梶原良成
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 美術教育の理論と実践 第2巻2022

    • Author(s)
      『美術教育の理論と実践』編集委員会
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784910733487
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 美術教育の理論と実践 第2巻2022

    • Author(s)
      梶原良成ほか
    • Publisher
      学術研究出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] カレンダー2022

    • Inventor(s)
      梶原良成
    • Industrial Property Rights Holder
      梶原良成
    • Industrial Property Rights Type
      意匠
    • Filing Date
      2022
    • Acquisition Date
      2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi