• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International comparative study on Multicultural Social Studies Education in a declining population

Research Project

Project/Area Number 17K04746
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

KIRITANI Masanobu  埼玉大学, 教育学部, 教授 (90302504)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坪田 益美  東北学院大学, 教養学部, 准教授 (20616495)
佐藤 公  明治学院大学, 心理学部, 准教授 (90323229)
宮崎 沙織  群馬大学, 教育学部, 准教授 (90591470)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords人口減少社会 / 社会科 / 多文化教育 / アメリカ / カナダ / 韓国 / ドイツ / 社会科教育 / シティズンシップ教育 / 人口減少 / 国際比較
Outline of Final Research Achievements

This study examined multicultural social studies education in the United States, Germany, Canada, and South Korea. As a museum application, memory and records are displayed as they are so that learners can interpret them speculatively. It shows that the younger generation inherits the story of memory, not only as a place of memorial and learning, but also as a place of succession.Citizenship Education is being deployed in Canada. It is based on the theory of Taylor, C. , which approves "the pluralism of the pole of identification" and "acknowledges and accepts the pluralism of how to belong to the state." A future research topic is to examine the antagonism and balance of both Multicultural Education and Intercultural Education.In South Korea, Global Citizenship Education, which is being advocated by UNESCO and the EU, is being promoted.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育政策・制度に関する研究と多文化状況にある学校・学級の社会学的研究を中心に研究されてきた日本の従来の多文化教育研究に対し,本研究は,教科・科目レベルの教育内容・カリキュラム・教材といった具体的レベルでの分析・検討を行うことで,多文化教育の実践的展開を明らかにすることができた。特に社会教育機関・施設と連携した多文化教育について明らかにした点,カナダ, ドイツ,韓国の比較研究を行った点に意義がある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 中等地理教育で中心市街地のあり方を考えるための地域学習単元開発 ―歴史地理学研究との共同開発の試み―2020

    • Author(s)
      宮崎沙織、関戸明子、今井貴秀
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 13-31

    • NAID

      120006823115

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] システムアプローチで考える地理教育ー社会構造やパラダイムに気づくことの重要性ー2019

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Journal Title

      地理

      Volume: 64-2 Pages: 110-115

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバル時代における多文化的社会科教育2018

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 134 Pages: 37-49

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校社会科における地域分析による“位置や空間的な広がりの視点”の構造化 -群馬県板倉町と嬬恋村を事例とした単元開発-2018

    • Author(s)
      宮崎沙織,青木雅史,関戸明子
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 35 Pages: 1-15

    • NAID

      120006383837

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 人口減少社会における多文化教育の必要性2017

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      研究報告

      Volume: 90 Pages: 112-126

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] システムアプローチを活用した地域学習の在り方2019

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Organizer
      日本地理教育学会1月例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「公共」のカリキュラム論的位置付けと小中高を見通した「資質・能力」の育成ー学習指導要領の理解と批判的検討ー2018

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Organizer
      第29回日本公民教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] グローバル社会における多文化社会科教育の必要性2017

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会科「見方・考え方」論を歴史的にとらえなおす2017

    • Author(s)
      佐藤公
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 社会科における多文化教育2019

    • Author(s)
      森茂岳雄,川﨑誠司,桐谷正信,青木香代子,坪田益美,宮崎沙織,磯山恭子,太田満,木村真冬,久保園梓,坪井龍太,津山直樹,中澤純一,中山京子,福山文子,松尾智明,山根俊彦
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750348599
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 新版 テキストブック公民教育2019

    • Author(s)
      唐木清志,渥美利文,桐谷正信,栗原久,樋口雅夫,磯山恭子,土屋直人,小松伸之,桑原敏典,吉村功太郎,小貫篤,堂徳将人,太田正行,橋本康弘,峯明秀,大澤克美,川﨑誠司,鈴木隆弘,藤本将人,升野伸子,他29名
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      第一学習社
    • ISBN
      9784804077314
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 初等社会科教育2018

    • Author(s)
      井田仁康,唐木清志,桐谷正信,梅澤真一,川崎誠司,他8名
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083145
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 21世紀の教育に求められる「社会的な見方・考え方」2018

    • Author(s)
      江口勇治,井田仁康,唐木清志,國分麻里,村井大介,佐藤公,坪田益美,宮崎沙織他20名
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      帝国書院
    • ISBN
      9784807163694
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi