• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum development of visual literacy in national language and literature courses using tablet terminals

Research Project

Project/Area Number 17K04748
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

NAKAMURA Sumiko  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (70761625)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords教育学 / 国語科教育 / 見ること / ビジュアル・リテラシー / メディア・リテラシー / ICT / タブレット端末 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

The result of this research is the development of a reading comprehension strategy through video production in Japanese language education. Using literary teaching materials from elementary, junior high, and high school students, I developed a variety of lesson strategies, such as using tablet terminals to create storyboards with cards and photos, and movie trailer video production using video editing applications. Learners consider the connection between linguistic and visual expression, and actively work on depicting the scenes as well as carefully reading the emotions of the characters. In addition, through collaborative work in the production group and work presentations, learners can connect with various interpretations and deepen their thoughts. Applying this strategy, we proved that critical reading comprehension and creative expression of images can be developed. The evaluation criteria were developed with reference to the International Baccalaureate Program.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

21世紀、デジタル技術の進展に伴い、SNSなどの映像コミュニケーションが普及した。映像の批判的読解力と創造的表現力は、高度情報化社会を生きる上で必要な基礎学力である。だが、日本の学習指導要領の教科の中に、映像の系統的指導は存在しなかった。本研究は、国語科で育むリテラシーの中に映像を学力として明確に位置づけた点に大きな意義を持つ。さらに、本研究はメディア・リテラシーの育成にもつながり、社会生活でよりよい情報活用者となる上で有意義な学びとなる。また、学習者に新たな文脈で文学や古典を学ぶことの意義を再確認させることができ、日本の言語文化の継承にも役立つ研究である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 国際バカロレアにみる国語科教育の方向性 : PYP・MYP ・ DP「言語A」カリキュラム分析2019

    • Author(s)
      中村純子
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. Ⅰ = 人文社会科学系

      Volume: 70 Pages: 1-13

    • NAID

      40021848717

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 国際バカロレア  MYP『言語A:言語と文学』 教科構造2019

    • Author(s)
      中村純子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 第136回 茨城大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際バカロレアが目指す概念理解と 国語科での指導の可能性 -IB「言語A」PYP・MYP・DPのカリキュラム分析から-2019

    • Author(s)
      中村純子
    • Organizer
      日本国語教育学会 大学部会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際バカロレアMYP「言語と文学」における文学教育 「状況の中で生きる人間像」を探究する『故郷』実践2018

    • Author(s)
      中村純子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] History of Japanese Media Education in the Japanese Language and Literature course2018

    • Author(s)
      中村純子
    • Organizer
      International Media Education Summit傳媒教育峰會18 香港
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際バカロレアDP「言語A:文学」における「見ること」の指導方略2017

    • Author(s)
      中村純子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「探究」と「概念」で学びが変わる! 中学校国語科 国際バカロレアの授業づくり2019

    • Author(s)
      中村純子・関浩平 編著
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      4182324358
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi