• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evidence based research on assessment of cognitive and noncognitive aspects of reading

Research Project

Project/Area Number 17K04753
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

ADACHI Sachiko  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (30302285)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords読書 (reading) / 評価 (assessment) / テスト / 質問紙調査 / ルーブリック / 読書意欲 / 読書の取組 / デジタルリテラシー / 読書意欲 (motivation) / 読書の取組 (engagement) / ジャンル / 読書指導 / 認知的側面 / 非認知的側面
Outline of Final Research Achievements

In this study, I searched international and national assessment of cognitive and noncognitive aspects of reading. I analyzed PISA (Program International Student Assessment), PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), CBAL (Cognitively Based Assessment of, for, and as Learning) and EsEP (Evaluacion sexto curso de Educacion Primaria). I adapted U.S. instruction and assessment of genre-based reading program used In2Books rubric. Moreover, I examined a survey for assessment of noncognitive reading for Spanish reading program "Animacion a la Lectura".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、読書力評価を認知的側面と非認知的側面の両方から、複数の国際調査、複数の外国の国内調査、調査だけでなく教室における具体的な読書指導場面での評価などを、様々な局面からとらえて統合した点にある。また、本研究の社会的意義は、紙のペーパーテストのみならずデジタルリテラシーの評価という点から、文学的文章・説明的文章という区切りではなく様々なジャンルから、読書の現代的現象を評価していくことを提案している点にある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] 交流を生かした読書指導:In2Books の日本における試み2020

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 12 Pages: 121-142

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 紹介系読書活動の原理2020

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 575 Pages: 28-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 対話・交流を深める読書活動―読者の状況に着目する読者想定法―2020

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 842 Pages: 8-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領に応じた読書指導2019

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      ことばの学び

      Volume: 9 Pages: 4-5

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「読書へのアニマシオン」の日本における導入と展開2019

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 11(2) Pages: 151-157

    • NAID

      120006763675

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Marking 60 years: The Japan Reading Association reflects six decades2018

    • Author(s)
      Sachiko Adachi
    • Journal Title

      Literacy Today

      Volume: 36(2) Pages: 48-49

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 国語科指導における思考力(アーギュメンテーション・スキル)の評価―米国ETSのCBALに着目して―2018

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 10(2) Pages: 1-10

    • NAID

      120006763385

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ジャンルに基づいたノンフィクションの読書指導―Fountas & Pinnell (2012) Genre Studyを対象として―2017

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 10(1) Pages: 1-8

    • NAID

      120006763204

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Examining Japanese Pre-service Teachers' Reading Motivation2019

    • Author(s)
      Hitomi Kambara, Zhidong Zhang & Sachiko Adachi
    • Organizer
      69th Annual Conference of the Literacy Research Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] デジタル・リテラシーの評価2019

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第137回仙台大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Reading practices of Japanese pre-service teachers2019

    • Author(s)
      Hitomi Kambara, Zhidong Zhang & Sachiko Adachi
    • Organizer
      21st European Conference on Literacy
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童が実感する読書へのアニマシオンの効果2019

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      第63回日本読書学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] スペインの全国学力調査2018

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第135回東京ウォーターフロント大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ジャンルに焦点をあてたノンフィクションの読書指導―Fountas & Pinnell (2012) Genre Study を中心に―2017

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第132回岩手大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 読むこと・読書の認知的及び非認知的調査(国語教育における調査研究(2)エビデンスの構築とその課題 教育の調査研究)2017

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第132回岩手大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Comparative Studies of Literacy Education among Japan, Europe, and America in the 21st Century2017

    • Author(s)
      Junsaburo Kamitani, Sachiko Adachi, Kazuaki Iida, Yuji Fujimori and Asato Yoshinaga
    • Organizer
      20th European Conference on Literacy, International Development in Europe Committee (IDEC) of the International Literacy Association (ILA)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] パートナー読書In2Booksの探究的研究2017

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      日本読書学会第61回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 米国における目的に応じたジャンルの指導2017

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第133回福山大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新たな時代の学びを創る小学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 読書教育の未来2019

    • Author(s)
      日本読書学会
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894769380
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 赤い鳥事典2018

    • Author(s)
      赤い鳥事典編集委員会
    • Total Pages
      663
    • Publisher
      柏書房
    • ISBN
      9784760149414
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 国語教育における調査研究2018

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491035611
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] The case for children’s rights to read2018

    • Author(s)
      International Literacy Association
    • Total Pages
      26
    • Publisher
      International Literacy Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 初等国語科教育2018

    • Author(s)
      塚田泰彦、甲斐雄一郎、長田友紀編(塚田泰彦、甲斐雄一郎、小久保美子、森田真吾、島田康行、青山由紀、飯田和明、八木雄一郎、石塚修、鈴木貴史、中嶋真弓、足立幸子、勘米良祐太、迎勝彦、秋田哲郎、小林一貴、森田香緒里、渡部洋一郎、浮田真弓、細川李花、石田喜美、田中耕司、長田友紀、勝田光)
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623082926
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] あたらしい国語科指導法(五訂版)2018

    • Author(s)
      柴田義松、阿部昇、中村哲也、鶴田清司、中村敦雄、大内善一、森篤嗣、加藤郁夫、足立幸子、小林義明、須貝千里、藤川大祐、二杉孝司、高橋俊三、上條晴夫、望月善次、足立悦男
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027741
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 小学校国語科教育法2018

    • Author(s)
      阿部藤子・益地憲一編(相原貴史、成田信子、宗我部義則、芥川元喜、植西浩一、佐渡島紗織、萩中奈穂美、足立幸子、中村和弘、清水文博、細川太輔、森顕子、小野澤由美子、岡田博元、藤枝真奈、下田聡子)
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767921112
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学校図書館への研究アプローチ2017

    • Author(s)
      日本図書館情報学会研究委員会編(平久江祐司、今井福司、岩崎れい、中村百合子、足立幸子、塩谷京子、庭井史絵、松田ユリ子、野口武悟、大平睦美)
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      勉誠出版
    • ISBN
      9784585205043
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi