• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of learning theory and practice of citizenship education to develop deep thinking system of children based on legal reasoning

Research Project

Project/Area Number 17K04755
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

Nakadaira Kazuyoshi  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (50758597)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords主権者教育 / 法教育 / 法的推論 / 教材開発 / 社会科教育
Outline of Final Research Achievements

This research aimed at fostering citizen utilized legal reasoning, project-based learning, and deliberations. I conducted learning theory development and empirical research in which students could think of social problems as their own problems.As a result, legal reasoning was useful as a way to judge what kind of society a student as a future nation or society's creator would build to become citizen. Furthermore, project-based learning led to the independent learning of student because they could see through the learning process. By the method of deliberation, it is possible to value the own values for social issues, the social values, and the values of others, and put them on the same table for discussion. The NIF deliberations referred to in this study do not necessarily require agreement. It clarifies how far the values match, how much the problem is perceived, and where it differs. This way can deal with citizenship education for student who are not good at discussions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

主権者として社会の中で自立し,他者と連携・協働しながら,社会を生き抜く力の育成を目指した。さらに,地域の課題解決を社会の構成員の一員として主体的に担う力を子どもの発達段階に応じて,身に付けさせるために必要な教育についての研究成果を示した。主権者教育としてプロジェクト型学習に法的推論を活用することにより,通時的,共時的に思考する子どもの認識形成に寄与できることが明らかになった。さらに,プロジェクト型学習で熟議を行うことにより,他者と連携・協働しながら課題に向かい,社会に対する認識形成と態度形成に寄与できることが明らかになった。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 主権者教育への熟議民主主義の応用可能性に関する研究2020

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報

      Volume: 42 Pages: 49-59

    • NAID

      120006872473

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新科目「公共」とどう向き合うか2020

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39(2) Pages: 495-508

    • NAID

      120006811208

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 見方・考え方を働かせる授業の一考察2020

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      中平研究室『法教育研究』

      Volume: 3 Pages: 70-76

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 法教育の学習理論-中学校社会科公民的分野を例にして2020

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      中平一義編著、村松謙法律監修『法教育の理論と実践-自由で公正な社会の担い手のために』

      Volume: - Pages: 36-56

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 模擬裁判学習における子どもの法的思考に関する研究2019

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39(1) Pages: 141-153

    • NAID

      120006713604

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 法的な契約概念を理解させるために効果的な教育内容に関する研究-ワークルールに対する子どもの認識から2019

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      法と教育学会『法と教育』

      Volume: 9 Pages: 51-59

    • NAID

      40022022023

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 法教育研究の現代的到達点とその課題-「リーガル」と「法の役割・機能」の視点から2018

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 38 Pages: 103-119

    • NAID

      120006523102

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの思考力を育む法教育実践研究-「対立と合意」を基にした実践的考察を踏まえて2018

    • Author(s)
      中平一義・米倉順
    • Journal Title

      上越社会研究

      Volume: 33 Pages: 46-61

    • NAID

      40021715332

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 法の動態的変容から法的推論を育む法教育授業研究-私的自治の原則とその修正2018

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      法教育研究

      Volume: 2 Pages: 25-40

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 希少性を基にして現代社会を読み解く2018

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 713 Pages: 84-85

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 議論を整理して、かみ合わせる2018

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 716 Pages: 26-27

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 法教育における法的判断原理-法の四要素説をもとにした動態的構造の研究-2018

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 37 Pages: 491-504

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] PBL(プロジェクトベースド・ラーニング)理論を活用した教材作成方法論研究-社会科教育における「思考力」の育成にために-2018

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報

      Volume: 40 Pages: 41-50

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「契約」に関する法教育授業2018

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      法教育研究

      Volume: 1 Pages: 43-50

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 情報社会の現代的課題に対するNIEの有用性に関する研究-フェイクニュースに対する学生の認識に関する分析を通して-2018

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      日本NIE学会誌

      Volume: 13 Pages: 11-20

    • NAID

      40021925525

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 法的推論に基づく主権者教育の学習理論に関する一考察2019

    • Author(s)
      中平一義
    • Organizer
      日本社会科教育学会 第69回全国研究大会(新潟大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ワークルールに関する子どもの認識に関する基礎的研究2018

    • Author(s)
      中平一義
    • Organizer
      法と教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 論争問題に対する子どものコモングラウンド形成に関する研究-ナショナルイシューズフォーラムズの活動を参考にしてー2018

    • Author(s)
      中平一義
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 対立と合意に関する実践的考察-中学校社会科(公民的分野)を例に2017

    • Author(s)
      中平一義
    • Organizer
      上越教育大学社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi