• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a reflective practice model that encourages teacher`s perspective to change their in life sciences and comprehensive learning

Research Project

Project/Area Number 17K04763
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Azegami Kazuyasu  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (70778034)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤森 裕治  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (00313817)
高柳 充利  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (60575877)
篠崎 正典  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80705038)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords省察的実践 / 教師の観 / 対話的授業 / 教師の観の転回 / 教師の「観」の転回
Outline of Final Research Achievements

This study considered that reflective practice could encourage a continuous evolution in a teacher’s perspective, based on multiple cases’ clinical analysis. The realization of Nagano prefecture’s integrated studies, which was heavily influenced by Dewey’s teachings, also shapes the proactive learning models applied in life and integrated studies.To further practice reflection, a teacher`s “perspective” highly depends on the way they make approaches in classes. It would be possible to reconstruct and further develop classes if teachers make the classes more interactive based on the children`s needs, instead of focusing only on technical aspects, which would in turn, impede any improvement.
By analysing from the point of view of Bakthin`s theory on interactive lessons, there is a possibility to make the development process of the teacher’s reflective practice more apparent in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の独創性としてデューイの思想を起源とする実践について教師の観に着目した省察的実践として分析検討することは本研究が初めてである。予想外の事態における教師の判断,行為が授業の質や学習効果に大きな影響を及ぼす生活科及び総合的な学習の特性を,教師の省察的思考を育成する有効な場と捉える点が本研究の革新性と言える。指導要領が示す主体的対話的な深い学び」具現化に向けては教師の指導観の変革が重要なり,省察の視点からのアプローチは新たな視点と言える。複数の事例から省察の有効性を確認してきている。この点から,生活科や総合的な学習に限らず,学級崩壊や教師の再生等の教育現場が抱える課題解決に寄与できると考える。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 生活科・総合 その学びのゆくえ -教師の観と子どもの学び-2019

    • Author(s)
      畔上一康
    • Journal Title

      教育創造

      Volume: 191

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後初期の文部省指定実験学校における低学年社会科の導入と展開 ―総合授業との関わりに着目して―2020

    • Author(s)
      篠崎正典
    • Organizer
      日本社会科教育学会第70回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の『観』の転回を促す省察的実践に関する研究 -教師の『観』の自覚化と子どもの学びの深化-2019

    • Author(s)
      畔上一康 宮島新 吉澤裕一
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 生活科及び総合的な学習における省察的実践に関する研究 -授業展開と教師のリヴォイシングに着目して2018

    • Author(s)
      畔上一康 宮島新
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 生活科及び総合的な学習における省察的実践に関する研究 ― 授業展開と教師のリヴォイシングに着目して -2018

    • Author(s)
      畔上一康 宮島新
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 生活科・総合的な学習における省察的実践に関する研究- 教師の成長の視点から『観』の転回に着目して -2017

    • Author(s)
      畔上一康
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の「観」の転回を促す省察的実践に関する研究 ‐文学作品の読みを通して‐2017

    • Author(s)
      畔上一康
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi