• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Statistical Instruction Program Aimed at Critical Thinking in Primary and Secondary Education

Research Project

Project/Area Number 17K04765
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

MATSUMOTO SHINICHIRO  静岡大学, 教育学部, 教授 (40447660)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 久保 良宏  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (80344539)
熊倉 啓之  静岡大学, 教育学部, 教授 (00377706)
青山 和裕  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
川上 貴  宇都宮大学, 教育学部, 講師 (90709552)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords統計指導 / 批判的思考 / 初等中等教育 / カリキュラム分析 / 教科書分析 / 授業実践 / 指導プログラム開発
Outline of Final Research Achievements

Our research group conducted an analysis of critical thinking in foreign curriculum and textbooks. Based on the analysis of textbooks of elementary, junior high, and high schools in Japan, we clarified whether there were any changes in problems that encouraged critical thinking, and proposed teaching materials that arranged the textbooks. We developed statistics materials and practiced teaching for elementary, junior high and high school, and clarified the aspects of critical thinking of students. We developed, conducted, and analyzed investigation problems to clarify the cross-grade reality of student’s critical thinking related to statistics in Japan's elementary and secondary education stages. We developed statistical software in the elementary and secondary education stages.
Based on the above research, we made proposals for a statistical curriculum for the revision of the course of study around 2028.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義として,子ども達は情報化社会の21世紀を生き抜くために不確定な事象である統計的・確率的な資料を読み取り判断を求めるための重要な見方や考え方をつけていくことが一層重要であり,本研究で行ってきたカリキュラムや教科書分析,統計の授業実践,調査問題の開発・実施・分析,統計ソフトウェアの開発によって,統計指導における批判的思考の研究が緒についたことが挙げられる.また,本研究成果の社会的意義として,統計指導における批判的思考を高める授業のあり方に関する研究や授業実践が一層進み,児童・生徒・教師に還元されることが期待される.

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (65 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (33 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 5 results) Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 統計的探究プロセスにもとづく高等学校数学科授業研究に関する一考察2022

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会発表収録

      Volume: 10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 批判的思考を促す高等学校数学Ⅰ「データの分析」の授業実践 -歩数計の機能を評価する活動を通して-2022

    • Author(s)
      冨田 真永
    • Journal Title

      日本科学教育学会 年会論文集

      Volume: 45 Pages: 29-32

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development and Practice of a "Sample Survey" Unit Incorporating Fermi Estimation2021

    • Author(s)
      菊野 慎太郎, 松元 新一郎
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 31 Pages: 147-158

    • DOI

      10.14945/00027913

    • NAID

      120006979173

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12985

    • Year and Date
      2021-03-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 統計的探究プロセスにもとづく小学校算数科授業研究に関する一考察2021

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会発表収録

      Volume: 9 Pages: 187-194

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Aspects of Critical Thinking by Junior High School Students in Statistical Problem Solving in Mathematics World2021

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 17-20

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_17

    • NAID

      130008131559

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ・未知の状況にも対応できる「思考力,判断力,表現力等」の評価をいかに進めるのか-「データの活用」領域-2021

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      新しい算数研究(東洋館)

      Volume: 607 Pages: 24-27

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 1人1台端末を活用したおすすめ授業プラン 2年データの分布2021

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      数学教育(明治図書)

      Volume: 769 Pages: 66-69

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Analysis of Problems that Encourage Critical Thinking in Elementary School Textbooks2021

    • Author(s)
      峰野 宏祐
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 21-24

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_21

    • NAID

      130008131517

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学の世界での統計的問題解決における中学生の批判的思考の様相2021

    • Author(s)
      藤原 大樹
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 25-28

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_25

    • NAID

      130008131495

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Teaching "Utilization of Data" in Junior High School Mathematics : Unit Development and Practice Based on the Statistical Problem Solving Cycle (PPDAC)2020

    • Author(s)
      菊野慎太郎,松元新一郎
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 30 Pages: 69-78

    • DOI

      10.14945/00027107

    • NAID

      120006808680

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12149

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 統計的探究プロセスにもとづく中学校数学科授業研究に関する一考察2020

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第8回春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 195-202

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校数学科において求められる統計教育2020

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第8回春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 309-316

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童・生徒の統計に関わる批判的思考の発達の様相2020

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 147-150

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_147

    • NAID

      130007945452

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 折れ線グラフを批判的に考察する小4の児童の様相2020

    • Author(s)
      牧之段 拓
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 151-154

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_151

    • NAID

      130007945453

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 統計教育における批判的思考を促すための小6「資料の調べ方」の授業研究2020

    • Author(s)
      高山 新悟
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 155-158

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_155

    • NAID

      130007945448

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 変数を拡げる活動を軸にした統計データを基に選択する場面の指導2020

    • Author(s)
      峰野 宏祐
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 159-162

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_159

    • NAID

      130007945451

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 初等中等教育段階における児童・生徒の統計に関わる批判的思考の学年横断的な調査研究2020

    • Author(s)
      塩澤友樹,松元新一郎,川上貴,久保良宏,藤原大樹,原欣嗣,細矢和博,内田大貴
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 102(9) Pages: 4-16

    • NAID

      130008082500

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中高生の統計に関わる批判的思考の学年横断的な考察2020

    • Author(s)
      松元 新一郎 , 塩澤 友樹 , 川上 貴 , 久保 良宏 , 原 欣嗣 , 藤原 大樹 , 細矢 和博 , 内田 大貴
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期研究大会発表集録

      Volume: 53 Pages: 325-328

    • NAID

      40022491973

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 統計的モデリングと数学的モデリングの関連性-統計グラフにおける概念学習型に着目して-2019

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会発表収録

      Volume: 7 Pages: 37-42

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 統計教育における小学生の批判的思考の様相Ⅱ2019

    • Author(s)
      高山 新悟
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 43 Pages: 223-226

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 生徒の活動を通した統計的問題解決に関する方法知の特定2019

    • Author(s)
      藤原 大樹
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 43 Pages: 227-230

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 批判的思考に基づく数学Ⅰ「仮説検定の考え方」の指導に関する研究2019

    • Author(s)
      冨田 真永
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 43 Pages: 231-234

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校数学科の補助教材における統計の分析2019

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 43 Pages: 235-238

    • NAID

      130007882830

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 統計的思考力を育成する統計ソフトの開発に関する研究(3) 多変量のデータを分析するソフトウエアの開発2019

    • Author(s)
      松元新一郎,青木浩幸
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期研究大会発表集録

      Volume: 52 Pages: 359-362

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 統計教育の研究の立場からみた数学的モデリングサイクルのあり方2018

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      春期研究大会論文集

      Volume: 6 Pages: 167-172

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] STATISTICAL CONTENTS AND LESSONS IN THE JAPANESE CURRICULUM OF MATHEMATICS FOR LOWER SECONDARY SCHOOLS2018

    • Author(s)
      Shinichiro Matsumoto and Kazuhiro Aoyama
    • Journal Title

      The Tenth International Conference on Teaching Statistics

      Volume: 10 Pages: 1-4

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 統計指導における批判的思考を促す働きかけ2018

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 42 Pages: 147-150

    • NAID

      130007663269

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 統計教育における小学生の批判的思考の様相2018

    • Author(s)
      高山 新悟
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 42 Pages: 135-138

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学生の箱ひげ図等を用いた批判的思考2018

    • Author(s)
      藤原 大樹
    • Journal Title

      日本科学教育学会

      Volume: 42 Pages: 139-142

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 小・中・高等学校教科書における批判的思考を促す問題の分析2018

    • Author(s)
      峰野 宏祐
    • Journal Title

      日本科学教育学会

      Volume: 42 Pages: 143-146

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学教育の統計指導における批判的思考2017

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 41 Pages: 167-170

    • NAID

      130007436058

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 統計的思考力を育成する統計ソフトの開発に関する研究(2)-時代の要請に応じた新ソフトウエアの開発-2017

    • Author(s)
      松元 新一郎、青木 浩幸
    • Journal Title

      日本数学教育学会秋期研究大会発表収録

      Volume: 50 Pages: 353-356

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「批判的に考察し判断する」ための教材研究のポイント2017

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Journal Title

      数学教育(明治図書)

      Volume: 719 Pages: 84-89

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的探究プロセスにもとづく高等学校数学科授業研究に関する一考察2022

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計的探究プロセスにもとづく小学校算数科授業研究に関する一考察2021

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等中等教育における批判的思考を志向した統計指導のあり方2021

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数教科書における批判的思考を促す問題の分析2021

    • Author(s)
      峰野 宏祐
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学の世界での統計的問題解決における中学生の批判的思考の様相2021

    • Author(s)
      藤原 大樹
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 批判的思考を促す高等学校数学Ⅰ「データの分析」の授業実践 -歩数計の機能を評価する活動を通して-2021

    • Author(s)
      冨田 真永
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計的探究プロセスにもとづく中学校数学科授業研究に関する一考察2020

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会 第8回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校数学科において求められる統計教育2020

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会 第8回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 児童・生徒の統計に関わる批判的思考の発達の様相2020

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会 年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 折れ線グラフを批判的に考察する小4の児童の様相2020

    • Author(s)
      牧之段 拓
    • Organizer
      日本科学教育学会 年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 統計教育における批判的思考を促すための小6「資料の調べ方」の授業研究2020

    • Author(s)
      高山 新悟
    • Organizer
      日本科学教育学会 年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 変数を拡げる活動を軸にした統計データを基に選択する場面の指導2020

    • Author(s)
      峰野 宏祐
    • Organizer
      日本科学教育学会 年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中高生の統計に関わる批判的思考の学年横断的な考察2020

    • Author(s)
      松元 新一郎 , 塩澤 友樹 , 川上 貴 , 久保 良宏 , 原 欣嗣 , 藤原 大樹 , 細矢 和博 , 内田 大貴
    • Organizer
      日本数学教育学会 秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的モデリングと数学的モデリングの関連性-統計グラフにおける概念学習型に着目して-2019

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会 春期研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 統計教育における小学生の批判的思考の様相Ⅱ2019

    • Author(s)
      高山 新悟
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒の活動を通した統計的問題解決に関する方法知の特定2019

    • Author(s)
      藤原 大樹
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 批判的思考に基づく数学Ⅰ「仮説検定の考え方」の指導に関する研究2019

    • Author(s)
      冨田 真永
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校数学科の補助教材における統計の分析2019

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的思考力を育成する統計ソフトの開発に関する研究(3) 多変量のデータを分析するソフトウエアの開発2019

    • Author(s)
      松元新一郎,青木浩幸
    • Organizer
      日本数学教育学会 秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 統計教育の研究の立場からみた数学的モデリングサイクルのあり方2018

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] STATISTICAL CONTENTS AND LESSONS IN THE JAPANESE CURRICULUM OF MATHEMATICS FOR LOWER SECONDARY SCHOOLS2018

    • Author(s)
      Shinichiro Matsumoto and Kazuhiro Aoyama
    • Organizer
      International Conference on Teaching Statistics
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 統計指導における批判的思考を促す働きかけ2018

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 統計教育における小学生の批判的思考の様相2018

    • Author(s)
      高山 新悟
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の箱ひげ図等を用いた批判的思考2018

    • Author(s)
      藤原 大樹
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小・中・高等学校教科書における批判的思考を促す問題の分析2018

    • Author(s)
      峰野 宏祐
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育の統計指導における批判的思考2017

    • Author(s)
      松元 新一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的思考力を育成する統計ソフトの開発に関する研究(2)-時代の要請に応じた新ソフトウエアの開発-2017

    • Author(s)
      松元 新一郎、青木 浩幸
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 小学校算数・中学校数学「データの活用」の授業作り2019

    • Author(s)
      松元新一郎編著,石綿健一郎,折田和宙,川上貴,川原﨑和洋,笹瀬大輔,塩澤友樹,高山新悟,仁田勇介,堀孝浩,松元新一郎,馬淵達也,南勇輔,山田篤
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182407130
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 平成29年改訂中学校教育課程実践講座数学2018

    • Author(s)
      永田潤一郎、佐々祐之、茅野公穂、岩田耕司、松元新一郎、長谷川英和、清水あかね、永海哲広、石綿健一郎
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324103203
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 松元研究室webサイト 「統計的思考力」

    • URL

      https://wwp.shizuoka.ac.jp/matsugen/%e7%b5%b1%e8%a8%88%e7%9a%84%e6%80%9d%e8%80%83%e5%8a%9b/

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] 松元研究室webサイト「統計的思考力」

    • URL

      https://wwp.shizuoka.ac.jp/matsugen/%e7%b5%b1%e8%a8%88%e7%9a%84%e6%80%9d%e8%80%83%e5%8a%9b/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 静岡大学・教育学部・松元研究室

    • URL

      https://wwp.shizuoka.ac.jp/matsugen/

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi