• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of the class to aim at learner oneself approaching in essence of the house life and ability to be thereby brought up

Research Project

Project/Area Number 17K04767
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

OGAWA Hiroko  静岡大学, 教育学部, 教授 (20136154)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 飯野 由香利  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (40212477)
伊深 祥子  浦和大学, こども学部, 准教授 (10616551)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords住生活学習の本質 / 住生活の能力 / 知識構成型ジグソー法 / 対話的に学ぶ / 学びの深まり / 実験 / パフオーマンス課題 / 図面 / 学習者の変容 / 学習者間の対話 / 住生活学習 / 住生活教材 / 授業実践 / 小・中・高等学校 / 住生活授業 / 知識構成型ジグソー学習 / 安全 / 平面図 / 将来の住生活 / ジグソー学習 / パフォーマンス課題 / アクティブ・ラーニング / 問題解決学習
Outline of Final Research Achievements

In this study, we prepared learning contents and learning methods that are thought to be able to approach the essence of living life, and practiced lessons at multiple elementary schools, junior high schools, and high schools, and we were able to clarify the learning of the person. Classes will be practiced once or twice at two elementary schools, three junior high schools, and two high schools during the three years of 2017, 2018, and 2019. In 2020, from the learning process and achievements of children and students, we asked what is the ability of children to live independently in terms of "now" and "future" living life, and what kind of learning can be acquired.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、住生活に関わる授業実践とその成果(学習者の学び)について、これまでには、家庭科という教科の授業に限定した形で追究されたことはほとんどなく、広く建築学や住居学の研究者による家庭科という1教科に限定しない研究に限られていたが、衣食住の生活や家族・保育を総合的に学ぶ家庭科の授業の一環として、授業実践のベテランも参画して本格的な授業実践に基づいた研究ができたことである。その結果、家庭科の住生活学習の本質、すなわち、子どもたちが「今」や「将来」、住生活に関して自立して生きる能力は何なのかについて一定の成果を得ることができたという点で、本研究の学術的、社会的意義は大きい。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (19 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 実践者の視点からの授業づくり―小学校における住環境に関する実験型ジグソー法による授業―2021

    • Author(s)
      伊深祥子、金子京子、飯野由香利、小川裕子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64

    • NAID

      40022595799

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校家庭科住生活授業における生徒同士の対話による学びの実態と課題―パフォーマンス課題と解答用紙として平面図を取り入れた、知識構成型ジグソー法による授業を通して―2021

    • Author(s)
      小川裕子、伊深祥子、飯野由香利、金子京子、堀池美衣
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64

    • NAID

      40022595789

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校家庭科の住生活における知識構成型ジグソー法を取り入れた住空間の整え方に関する学びを深める授業実践―鳥瞰図を用いて住空間の特徴を多角的に捉える学習を通 して―2021

    • Author(s)
      飯野由香利、渡邊彩子、小川裕子、伊深祥子、金子京子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校家庭科の住生活における知識構成型ジグソー法 に実験を取り入れた科学的な理解を深める授業実践 ―室内環境の原理原則と児童の経験則を繋げる活動を通して―2020

    • Author(s)
      飯野由香利、小川裕子、伊深祥子、金子京子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 63 Pages: 122-133

    • NAID

      130008110404

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生活場面で実践できる力の調査と授業への応用―衣生活について―2019

    • Author(s)
      室 雅子、吉本敏子、星野洋美、小川裕子、安場規子、吉岡良江、吉原崇恵
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 12 Pages: 201-215

    • NAID

      120006636462

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 生活場面で実践できる力の実態と家庭科教育の課題―住生活の学習との関連―2019

    • Author(s)
      小川裕子、吉原崇恵、吉本敏子、星野洋美、室 雅子、安場規子、吉岡良江
    • Journal Title

      静岡大学教育学部紀要

      Volume: 51 Pages: 303-317

    • NAID

      120006775019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「安全な室内環境の整え方」の授業におけるパフォーマンス課題の試み2019

    • Author(s)
      山下美乃里、小川裕子
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践研究センター紀要

      Volume: 25

    • NAID

      120006594614

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭生活に関わる意識や高等学校家庭科に関する全国調査(シリーズⅠ)全国調査の趣旨および高等学校家庭科男女必修の成果と課題を探る社会人調査(数量的データ分析)2018

    • Author(s)
      藤田昌子、日景弥生、河野公子、荒井紀子、小川裕子、財津庸子、鈴木民子、鈴木真由子、高木幸子、中西雪夫、野中美津枝
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 61-1 Pages: 37-45

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 家庭生活に関わる意識や高等学校家庭科に関する全国調査(シリーズⅡ)高等学校家庭科男女必修の成果と課題を探る社会人調査(自由記述分析)2018

    • Author(s)
      高木幸子、小川裕子、中西雪夫、財津庸子、荒井紀子、河野公子、鈴木民子、鈴木真由子、野中美津枝、日景弥生、藤田昌子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 61-2 Pages: 106-113

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭生活に関わる意識や高等学校家庭科に関する全国調査(シリーズⅢ)家庭科の意義・役割や生活実態を探る高校生調査および全国調査の総括2018

    • Author(s)
      野中美津枝、鈴木真由子、鈴木民子、荒井紀子、小川裕子、河野公子、財津庸子、高木幸子、中西雪夫、日景弥生、藤田昌子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 61-3 Pages: 164-171

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 知識構成型ジグソー法による住生活の授業実践の成果と課題―高等学校家庭科「将来の住生活について考える」授業―2018

    • Author(s)
      小川裕子、藤原恵里、伊深祥子
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 6 Pages: 179-187

    • NAID

      130007474455

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小学校における実験型ジグソー法による住環境に関する授業指針の提示2019

    • Author(s)
      飯野由香利、小川裕子、伊深祥子、金子京子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 第62回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 実践者の視点からの授業づくり―小学校における住環境に関する実験型ジグソー法による授業―2019

    • Author(s)
      伊深祥子、金子京子、飯野由香利、小川裕子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 第62回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ジグソー法で学ぶ小学校家庭科の授業実践―児童の記述分析から―2019

    • Author(s)
      金子京子、伊深祥子、飯野由香利、小川裕子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 第62回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 生活場面で実践できる力の実態と課題―住生活の学習に関する能力の養成―2019

    • Author(s)
      小川裕子、吉原崇恵、星野洋美、室雅子、安場規子、吉岡良江、吉本敏子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 第62回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校家庭科における住生活に関する授業実践―ジグソー学習によって自分の将来の住生活を考える授業―2019

    • Author(s)
      小川裕子、高木優子、飯野由香利、伊深祥子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 2019年度例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知識構成型ジグソー法による住生活の授業実践の成果と課題―高等学校家庭科「将来の住生活について考える」授業2018

    • Author(s)
      小川裕子、藤原恵里、伊深祥子、飯野由香利
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第61回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ジグソー法で学ぶ中学校家庭科の授業開発―住生活授業の生徒の記述分析から―2018

    • Author(s)
      金子京子、伊深祥子、小川裕子、飯野由香利
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第61回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 住環境教育における小学生を対象にした実験型ジグソー法に関する研究2018

    • Author(s)
      飯野由香利、小川裕子、伊深祥子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第61回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 住生活の授業の事例研究―ジグソー法で主体的、対話的に学ぶ住生活の授業―2018

    • Author(s)
      伊深祥子、金子京子、小川裕子、飯野由香利
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2018年度例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 家族・家庭生活の学習による能力の育成―生活場面で実践できる力の実態と課題―2018

    • Author(s)
      吉岡良江、吉本敏子、小川裕子、星野洋美、室昌子、安場規子、吉原崇恵
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2018年度例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 食生活の学習による能力の育成―生活場面で実践できる力の実態と課題―2018

    • Author(s)
      星野洋美、吉本敏子、小川裕子、室昌子、安場規子、吉岡良江、吉原崇恵
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2018年度例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 消費生活と環境の学習による能力の育成―生活場面で実践できる力の実態と課題―2018

    • Author(s)
      吉本敏子、小川裕子、星野洋美、室昌子、安場規子、吉岡良江、吉原崇恵
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2018年度例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校「家庭基礎」における住生活領域の授業実践―知識構成型ジグソー法を用いた「将来の住生活について考える」授業―2018

    • Author(s)
      藤原恵里、小川裕子、伊深祥子
    • Organizer
      教科開発学研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校家庭科住生活領域の教材開発と授業実践―題材「安全な室内環境の整え方」を中心に―2018

    • Author(s)
      山下美乃里、小川裕子
    • Organizer
      教科開発学研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 知識構成型ジグソー法による住生活の授業実践の成果と課題―高等学校家庭科「将来の住生活について考える」授業2018

    • Author(s)
      小川裕子、藤原恵里、伊深祥子、飯野由香利
    • Organizer
      日本家庭科教育学会大会  第61回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ジグソー法で学ぶ中学校家庭科の授業開発―住生活授業の生徒の記述分析から―2018

    • Author(s)
      金子京子、伊深祥子、小川裕子、飯野由香利
    • Organizer
      日本家庭科教育学会大会 第61回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 住環境教育における小学生を対象とした実験型ジグソー法に関する研究2018

    • Author(s)
      飯野由香利、小川裕子、伊深祥子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会大会 第61回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校家庭科住生活領域における授業実践の実態と課題―静岡県内の中学校教員を対象とした調査結果から―2017

    • Author(s)
      山下美乃里、小川裕子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 第60回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校家庭科における住生活領域の教材開発に関する研究―「自分の将来の住生活を考える」授業―2017

    • Author(s)
      小川裕子、藤原恵里、伊深祥子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 第60回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 未来の生活をつくる―家庭科で育む生活リテラシー―2019

    • Author(s)
      荒井紀子、野中美津江、鈴木真由子、鈴木民子、藤田昌子、日景弥生、高木幸子、小川裕子、中西雪夫、財津庸子、河村美穗、赤塚朋子、浅野和子、葛川幸恵、樋口里子、貴志倫子、手塚貴子、志村結美、西岡真弓、今村律子、他
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784180624249
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi