• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Perspective and Way of Thinking about Justice in Elementary and Junior High School

Research Project

Project/Area Number 17K04768
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

ISOYAMA KYOKO  静岡大学, 教育学部, 教授 (90377705)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords社会科 / 市民的資質 / 法教育 / アメリカ / スウェーデン / 法化社会 / 公正 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

This is the fundamental study regarding the state of Law-Related Education. The study suggested new perspective to Law-Related Education curriculum in elementary and junior high school by dimensionalizing the theory and practice on Law-Related Education regarding perspective and way of thinking about justice. It focused on Law-Related Education in the United States, and Social Studies in Sweden. It revealed how to develop perspective and way of thinking about justice in elementary and junior high school through Law-Related Education units were developed and practiced.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

法的な関係を基盤として成立する社会である法化社会の進展を受けて,法的参加の意識・能力が市民に求められている。これまでこのような新たな資質の育成を視野に入れた研究・実践は,ほとんどなされてこなかった。アメリカの法教育およびスウェーデンの社会科にみる発想は,市民に必要な法的リテラシーの一つである法的参加の意識・能力の育成を目指す日本の法教育のあり方を模索する上で,十分に有効な示唆を与えてくれる。公正に対する見方・考え方は,このような法的参加の意識・能力の基盤をなしている。公正に対する見方・考え方とは,異なるもの・こと・ひとは異なるように,同じもの・こと・ひとは同じように取り扱う思考枠組みである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Law Related Education in Japan: Developments and Challenges2019

    • Author(s)
      Kyoko ISOYAMA
    • Journal Title

      International Journal of Public Legal Education

      Volume: 3-1 Pages: 96-122

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Current Situation and Challenges of Law-Related Education2018

    • Author(s)
      Kyoko ISOYAMA
    • Journal Title

      Resource Material Series

      Volume: 105 Pages: 116-126

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Practice of Law-Related Education to Develop Legal Literacy2018

    • Author(s)
      Kyoko ISOYAMA
    • Journal Title

      Resource Material Series

      Volume: 105 Pages: 127-134

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「生活科における社会に働きかける力の育成を目指す教材の開発―創造的な思考を促す活動の分析を通じて―」2018

    • Author(s)
      磯山恭子
    • Journal Title

      『静岡大学教育実践総合センター紀要』静岡大学教育学部附属教育実践総合センター

      Volume: No. 28 Pages: 78-88

    • NAID

      120006402135

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 政治的主体となる子どもを育てる授業に求められる視点2017

    • Author(s)
      磯山恭子
    • Journal Title

      『社会科教育』明治図書出版

      Volume: No.701 Pages: 16-17

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] アラバマ州の社会科における法的リテラシーの育成の方法論2017

    • Author(s)
      磯山恭子
    • Journal Title

      『日本社会科教育学会全国大会発表論文集』日本社会科教育学会

      Volume: 第13号 Pages: 206-207

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 法的リテラシーの育成を目指す法教育カリキュラムの構成の特色-“Play by the Rules”の分析を通じて-2018

    • Author(s)
      磯山恭子
    • Organizer
      第9回法と教育学会学術大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Promoting Culture of Lawfulness in Education System in Japan2018

    • Author(s)
      Kyoko ISOYAMA
    • Organizer
      MoFA & UNODC “Preventing violent extremism leading to terrorism through rule of law based criminal justice approaches and promotion of culture of lawfulness”
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] アラバマ州の社会科における法的リテラシーの育成の方法論2017

    • Author(s)
      磯山恭子
    • Organizer
      第67回日本社会科教育学会全国研究大会(千葉大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 社会科における多文化教育―多様性・社会正義・公正を学ぶ―(分担:アメリカの社会科における多文化法教育の展開)2019

    • Author(s)
      森茂岳雄,川﨑誠司,桐谷正信,青木香代子編著,磯山恭子,太田満,木村真冬,久保園梓,坪井龍太,坪田益美,津山直樹,中澤純一,中山京子,福山文子,松尾知明,宮崎沙織,山根俊彦
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 新版テキストブック公民教育(分担:中学校社会科公民的分野の目標と内容)2019

    • Author(s)
      日本公民教育学会編,栗原久,樋口雅夫,釜本健司,磯山恭子,土屋直人,福田喜彦,吉田剛,小松伸之,桐谷正信,長田健一,鈴木正行,真島聖子,升野伸子,井上昌義,中平一義,土肥大次郎,鴛原進,竹澤伸一,桑原敏典,田本正一他
    • Publisher
      第一学習社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 21世紀の教育に求められる「社会的な見方・考え方」2018

    • Author(s)
      江口勇治、井田仁康、唐木清志、國分麻里、村井大介、磯山恭子、小野智一、宮崎沙織、鎌田公寿、呂光暁、得意千照、金王玄辰、大高皇、國原幸一朗、泉貴久、篠崎正典、熊田禎介、佐藤公、藤井大亮他
    • Publisher
      帝国書院
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi